י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
השחרור שמסעיר את לבנון

פיקוח נפש: הצעיר החרדי שנעצר בלבנון קיבל הוראה לטוס בשבת

לאחר שחרורו של הצעיר החרדי האמריקאי מלבנון, מתבררים פרטים נוספים: הבחור שהחזיק שני דרכונים, קיבל הוראה לטוס בשבת בגלל פיקוח נפש. עסקן חרדי מארה"ב פנה למיליונר המקורב לחיזבאללה וסייע לבחור הישיבה להשתחרר, דבר שגרם לזעם רב בלבנון 

פיקוח נפש: הצעיר החרדי שנעצר בלבנון קיבל הוראה לטוס בשבת
דרום לבנון צילום: Pixabay

מנגנון הביטחון הכללי בלבנון התייחס אתמול לראשונה בהודעה למעצרו של החרדי האמריקני בביירות בשבוע שעבר בתגובה לפרסום בעיתון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לחיזבאללה שנמתחה בו ביקורת על שחרורו בלחץ אמריקני.

על פי הדיווח של רועי קייס ב'כאן חדשות' שחשף את הסיפור לראשונה, בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של מנגנון הביטחון הכללי הובהר כי "מדובר באזרח אמריקני שנכנס ללבנון ב-12 בספטמבר. הוא נעצר ונחקר אחרי שמנהלת המודיעין דיווחה שמדובר באדם הנושא אזרחות ישראלית. בחקירתו התברר שאין לו אזרחות ישראלית ושהוא שוהה בישראל ("פלסטין הכבושה") על בסיס אשרת סטודנט".

עוד נאמר, כי "מנגנוני הביטחון עשו בדיקה מקיפה עליו בפיקוח הרשויות השופטות הרלוונטיות שהחליטו לשחררו אחרי שהתברר שאין סיבה משפטית או ביטחונית שמצריכה השארתו במעצר". בהודעה יצא מנגנון הביטחון הכללי נגד הפרסום באל-אח'באר שניסה, לטענתו, לפגוע ולהמעיט בתפקיד שממלא מנגנון הביטחון הכללי בשמירה על הביטחון הלאומי אל מול הניסיונות של ישראל לחדור לזירה הלבנונית. עוד דווח רועי קייס, כי בהודעה הייתה גם התייחסות עקיפה להתערבות האמריקנית שהובילה לשחרורו ונאמר כי מנגנון הביטחון הכללי בלבנון לא מקבל הנחיות מאף אחד לא בתוך לבנון ולא מחוצה לה כפי שנרמז באל-אח'באר.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הלבנונים מנסים להוריד את מפלס הזעם כלפיהם מצד חיזבאללה, וכי בסיפור היו מעורבים מספר סנאטורים אמריקאים, בראשם ריצ'רד דרבין, מהמפלגה הדמוקרטית, המכהן כסנאטור מטעם מדינת אילינוי, כולל עסקן חרדי בולט בארה"ב, על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', הצעיר החרדי שלמד בישיבה בירושלים טס מישראל לקפריסין ומשם לביירות, ומשם תכנן לטוס לצפון עיראק - כורדיסטן, אך נעצר בחשד לריגול בלבנון, עיתון המקורב לחיזבאללה זעם כי שוחרר אחרי מאמצים אמריקאיים והוא טס לדובאי.

הדרכון האמריקאי של הבחור

אך עד הגעתו לדובאי, משפחתו עברה ימים של חרדה, אותו עסקן חרדי בכיר פנה למיליונר לבנוני המקורב לחיזבאללה, וביקש ממנו לפעול לשחרור הצעיר שנכנס בתמימות ללבנון, ולא מבין את גודל הסכנה, וזאת לאחר שנמצאו אצלו שני דרכונים אמריקאים, אחד עם ויזה לישראל, ואחד בלי, הצעיר החרדי ניסה להסתיר את העובדה שהוא היה בישראל, והראה לשוטרים את הדרכון בלי הויזה, אך הם ערכו עליו חיפוש וגילו כי הוא מחזיק בדרכון נוסף עם ויזה לישראל.

העסקן החרדי כאמור עירב מספר סנאטורים, ולחץ עליהם לפעול, כמו כן הבחור קיבל הוראה לטוס בשבת מרב גדול שאליו פנה העסקן בשאלה לגבי טיסה בשבת, את ההוראה הוא קיבל דרך שגרירות ארה"ב בלבנון, נאמר לו לטוס בשבת אם הוא ישוחרר, כי "זה פיקוח נפש, כל דקה שאתה שם זה מסוכן, תעוף משם ברגע שתוכל, גם בשבת". אך הבחור שוחרר לקראת יום שישי וטס לדובאי.

כזכור רועי קייס ראש תחום ערבים ב'כאן חדשות', דיווח, כי העיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה אישר את הפרסום ב'כאן חדשות' על צעיר חרדי אמריקני שנעצר בשבוע שעבר בביירות לחקירה ושוחרר בעקבות לחצים אמריקניים. העיתון פרסם תצלום של הדרכון שלו וגם של ההזמנה של המלון בה נכתב שהוא אזרח ישראלי ושמקום שהותו ישראל, מה שהוביל למעצרו ברחובות ביירות.

גורמים משפטיים הקשורים לחקירה צוטטו בעיתון ואמרו כי ההחלטה לשחררו התקבלה אחרי שהתברר שהוא לא עבר על החוק הלבנוני ולא היה מעורב בפעולת ריגול או פעולה ביטחונית: "אם הוא התכוון לבצע פעולה ביטחונית, הוא לא היה רושם בהזמנה שלו במלון פרטים אישיים על אזרחותו הישראלית ומקום שהותו בישראל".

לבנון ביירות בחור ישיבה דובאי ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד