ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
לאחר פיגוע הדקירה

רושדי איבד את הראייה בעין אחת ונותר נכה ביד אחת

סלמאן רושדי סופר בריטי ממוצא הודי איבד את הראייה בעין אחת ואת השימוש ביד אחת לאחר שנדקר בהרצאה במדינת ניו יורק. הדוקר הואשם בנסיון רצח. יד אחת מושבתת בגלל שהעצבים בזרועו נחתכו. ויש לו עוד כ-15 פצעים בחזה

רושדי איבד את הראייה בעין אחת ונותר נכה ביד אחת
סלמאן רושדי צילום: צילום מסך

הסופר בן ה-75, שקיבל איומי מוות מאיראן בשנות ה-80 לאחר פרסום הרומן שלו "פסוקי השטן", נדקר בצוואר ובגו כשעלה לבמה לשאת הרצאה על חופש אמנותי במכון צ'אוטוקווה 12 באוגוסט.

הסופר ההודי סלמאן רושדי איבד את הראייה בעין אחת ואת השימוש ביד אחת לאחר פיגוע דקירה בעת שהתכונן לשאת הרצאה במדינת ניו יורק לפני חודשיים, כך אישר סוכנו. הסופר בן ה-75, שקיבל איומי מוות מאיראן בשנות ה-80 לאחר פרסום הספר שלו "פסוקי השטן" נגד האיסלאם, נדקר כשעלה לבמה לשאת הרצאה על חופש אמנותי באוגוסט האחרון.

עד כה, היקף הפציעות המלא של רושדי לא היה ידוע. אבל בראיון לאל פאיס הספרדי, סוכמו אנדרו ווילי הסביר כמה חמורה ומשנה איכות חיים הייתה המתקפה.

"הפצעים שלו היו עמוקים, הוא איבד את הראייה של עין אחת", אמר ווילי. "היו לו שלושה פצעים חמורים בצוואר. יד אחת מושבתת בגלל שהעצבים בזרועו נחתכו. ויש לו עוד כ-15 פצעים בחזה, זו הייתה מתקפה אכזרית".

הסוכן סירב לומר אם רושדי עדיין בבית החולים, ואמר שהדבר החשוב ביותר הוא שהסופר ימשיך לחיות. ווילי גם אמר שהוא ורושדי דיברו על האפשרות של מתקפה כזו בעבר. "הסכנה העיקרית שעומדת בפניו כל כך הרבה שנים לאחר הטלת הפתווה (פסק הלכה) נגדו היא מאדם אקראי שבא משום מקום ותוקף אותו", אמר.

"אז אתה לא יכול להגן מפני זה כי זה לגמרי לא צפוי ולא הגיוני". בראיון אחר אמר ווילי שהעולם עובר "תקופה בעייתית מאוד, אני חושב שהלאומיות נמצאת במגמת עלייה, סוג של ימין פונדמנטליסטי נמצא בעלייה, מאיטליה ועד אירופה, אמריקה הלטינית וארה"ב, שם נראה שחצי מהמדינה חושבת שג'ו ביידן גנב את הבחירות מדונלד טראמפ. והם מעריצים את האיש הזה שהוא לא רק חסר יכולת לחלוטין ושקרן ונוכל, אלא סתם פארסה. זה מגוחך".

האיש שהואשם בדקירת רושדי הודה באישום ניסיון רצח מדרגה שנייה ותקיפה, כשהופיע בבית המשפט ב-18 באוגוסט. האדי מטר, בן 24, הועמד לדין במהלך דיון קצר בבית המשפט המחוזי בניו יורק, חבר מושבעים גדול האשים אותו בסעיף אחד של ניסיון רצח מדרגה שנייה ובסעיף אחד של תקיפה מדרגה שנייה. שבועיים לפני הפיגוע, רושדי אמר כי הוא מרגיש שחייו "שוב נורמליים מאוד" וכי הפחדים מפיגוע הם נחלת העבר.

הסופר סלמאן רושדי ממוצא הודי שהיגר לבריטניה, הוא אחד הסופרים הבריטים המפורסמים והמצליחים בכל הזמנים, הספר שלו, "ילדי חצות", זכה בפרסים יקרים ב-1981. אך הרביעי שלו, "פסוקי השטן", שיצא לאור ב-1988, הפך ליצירתו השנויה ביותר במחלוקת, והביא לסערה בינלאומית חסרת תקדים.

בעולם האיסלאם, מוסלמים רבים הגיבו בזעם על פרסום הספר, בטענה שהצגתו של הנביא מוחמד מהווה עלבון חמור לאמונתם. איומי מוות הושמעו נגד רושדי, בן ה-75 שנאלץ להסתתר.

גזר דין האיראני נגד רושדי הפסיק להיות מגובה רשמית על ידי ממשלת איראן ב-1998 ובשנים האחרונות המחבר נהנה מחופש. אבל איומים על חייו תמיד נשארו מתחת לפני השטח, והמנהיג העליון הנוכחי של איראן - האייתוללה עלי חמינאי - אמר פעם שהפתווה נגד רושדי "נורתה כמו כדור שלא ינוח עד שיפגע ביעד".

סלמאן רושדי איראן פיגוע דקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד