י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חיסולים מסביב לעולם

סלמאן רושדי: הסופר שיצא מהמסתור ונדקר על ידי מוסלמי

במהלך קריירה ספרותית שנמשכת חמישה עשורים, סלמאן רושדי מקבל איומי מוות בשל דברים שכתב. איומי מוות הושמעו נגד רושדי, בן ה-75 שנאלץ להסתתר. בסוף השבוע הוא יצא מהמסתור ונדקר על ידי מוסלמי זועם

סלמאן רושדי: הסופר שיצא מהמסתור ונדקר על ידי מוסלמי
סלמאן רושדי צילום: צילום מסך

הסופר סלמאן רושדי ממוצא הודי שהיגר לבריטניה, הוא אחד הסופרים הבריטים המפורסמים והמצליחים בכל הזמנים, הספר שלו, "ילדי חצות", זכה בפרסים יקרים ב-1981. אך הרביעי שלו, "פסוקי השטן", שיצא לאור ב-1988, הפך ליצירתו השנויה ביותר במחלוקת, והביא לסערה בינלאומית חסרת תקדים.

בעולם האיסלאם, מוסלמים רבים הגיבו בזעם על פרסום הספר, בטענה שהצגתו של הנביא מוחמד מהווה עלבון חמור לאמונתם. איומי מוות הושמעו נגד רושדי, בן ה-75 שנאלץ להסתתר.

איראן ניתקה את היחסים עם בריטניה ב-1988 במחאה על הספר והמנהיג העליון של המדינה דאז, האייתוללה רוחאללה חומייני, הוציא צו הקורא להתנקש בסופר ב-1989 שנה לאחר פרסום הספר. אבל במערב, סופרים ואינטלקטואלים גינו את האיום על חופש הביטוי. סלמאן רושדי נולד במומבאי חודשיים לפני שהודו קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1947.

בגיל 14, הוא נשלח לאנגליה ולבית הספר בעיירה רוגבי, לאחר מכן זכה בתואר הצטיינות בהיסטוריה בקולג' הקינגס היוקרתי בקיימברידג'. הוא הפך לאזרח בריטי, והתנער מהאיסלם, הוא עבד זמן קצר כשחקן ולאחר מכן כקופירייטר פרסומי, תוך כדי כתיבת ספרים.

ספרו הראשון שראה אור, גרימוס, לא זכה להצלחה עצומה, אבל כמה מבקרים ראו בו סופר בעל פוטנציאל משמעותי. לרושדי לקח חמש שנים לכתוב את ספרו השני "ילדי חצות", שזכה בפרסים בשנת 1981. הוא זכה לשבחים רבים ונמכר בחצי מיליון עותקים.

בספטמבר 1988 התפרסמה היצירה שתסכן את חייו, "פסוקי השטן". הספר עורר זעם בקרב מוסלמים, הודו הייתה המדינה הראשונה שאסרה זאת. פקיסטן הלכה בעקבותיה, כמו מדינות מוסלמיות שונות כולל דרום אפריקה.

בינואר 1989, מוסלמים בברדפורד בבריטניה שרפו עותק של הספר, וסוכנות העיתונים WHSmith מהגדולים בבריטניה הפסיקה לשווק אותו.

במומבאי, עיר הולדתו של רושדי, נהרגו 12 בני אדם במהלך מהומות מוסלמיות, שגרירות בריטניה בטהרן נרגמה באבנים, ופרס של 3 מיליון דולר הונח על ראשו של המחבר. בבריטניה, ארה"ב, צרפת ומדינות מערביות אחרות גינו את איום המוות.

רושדי שהסתתר עם אשתו הביע חרטה עמוקה על "המצוקה שגרם למוסלמים", אך האייתוללה חומייני חידש את קריאתו להרוג את הסופר.

המשרדים של ויקינג פינגווין, המוציאים לאור, בלונדון, הותקפו ואיומי מוות התקבלו במשרד בניו יורק. אבל הספר הפך לרב מכר בעולם, נראה כי התקפות המוסלמים והקריאות נגדו מצידם, תרמו תרומה מכרעת לקניית הספר. המחאה נגד התגובה המוסלמית הקיצונית זכו לגיבוי של מדינות האיחוד האירופי, שכולן החזירו זמנית את שגריריהן מטהראן.

אבל המחבר לא היה האדם היחיד שאוים בגלל תוכן הספר. המתרגם היפני של "פסוקי השטן" נמצא הרוג באוניברסיטה מצפון-מזרח לטוקיו ביולי 1991. מהמשטרה נמסר כי המתרגם, היטושי איגראשי, שעבד כעוזר פרופסור לתרבות, נדקר מספר פעמים במסדרון מחוץ למשרדו באוניברסיטת צוקובה. הרוצח שלו מעולם לא נמצא.

מוקדם יותר באותו חודש, המתרגם האיטלקי, אטורה קפריולו, נדקר בדירתו במילאנו, אך שרד את הפיגוע. המתרגם הנורבגי של הספר, וויליאם ניגורד, נורה ב-1993 מחוץ לביתו באוסלו, גם הוא שרד.

גזר דין האיראני נגד רושדי הפסיק להיות מגובה רשמית על ידי ממשלת איראן ב-1998 ובשנים האחרונות המחבר נהנה מחופש. אבל איומים על חייו תמיד נשארו מתחת לפני השטח, והמנהיג העליון הנוכחי של איראן - האייתוללה עלי חמינאי - אמר פעם שהפתווה נגד רושדי "נורתה כמו כדור שלא ינוח עד שיפגע ביעד".

המוסלמים לא סלחו לו על הספר, וביום שישי האחרון רושדי נדקר לפחות פעם אחת בצוואר ופעם אחת בבטן בניו יורק בזמן שנאם בפני מאות אנשים. הוא נלקח לבית חולים במסוק. המראיין שהיה גם הוא על הבמה, הנרי ריס, הותקף גם הוא ופונה לבית חולים מקומי. ריס הוא שותף בארגון המספק מקלט לסופרים שנמצאים תחת רדיפה.

איראן סופר סלמאן רושדי רוחאללה חומייני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד