ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
על רקע המכתב של בן גביר

מתנגדי הרפורמה המשפטית מפגינים, המפכ"ל: "לא נקבל ונדליזם"

המפכ"ל התייחס הערב למחאה נגד הרפורמה: "לא נקבל מצב של ונדליזם, חסימת עורקים ראשיים בישראל ולא נקבל תקיפת שוטרים" | בן גביר שלח מכתב: "מדיניותי היא כי אין לאפשר חסימת צירי תחבורה מרכזיים" | מארגני המחאה: "אחרי שיחות עם המשטרה - סמוכים ובטוחים שהיא תתעלם לחלוטין מהנוכחות של בן גביר ותדאג להגן על המחאה"

מתנגדי הרפורמה המשפטית מפגינים, המפכ"ל: "לא נקבל ונדליזם"
ההפגנה בתל אביב צילום: אמיר גולדשטיין

מתנגדי הרפורמה המשפטית מפגינים גם הערב (מוצאי שבת) בתל אביב נגד המשך החקיקה בכנסת, זה השבוע התשיעי ברציפות. בהפגנה משתתפים עשרות אלפי בני אדם.

אחרי הסערה שפרצה השבוע על רקע העימותים בין מפגינים ושוטרים ב"יום השיבוש האלומי", המפכ"ל קובי שבתאי אמר כי המשטרה לא תאפשר חסימות ואלימות. "גם לזכות המחאה יש גבולות ולא נקבל מצב של ונדליזם, חסימת עורקים ראשיים בישראל ולא נקבל תקיפת שוטרים", אמר שבתאי. "במצב כזה נפעיל את כל היכולות שמוקנות לנו על פי חוק כדי למנוע את זה". במקביל, מכת"זית נצפתה הערב בתל אביב לקראת אפשרות שהמחאה תצא משליטה.

דבריו של המפכ"ל מפגיעים לאחר המכתב ששלח לו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שדרש ממנו לחדד בפני מפקד מחוז תל אביב את המדיניות. "חופש הביטוי אינו שיק פתוח לאנרכיה ופגיעה ושיבוש חיי אזרחי המדינה. אין להסכים מראש למצב של חסימת כבישים וצירים מרכזיים ללא היתר", כתב בן גביר.

בן גביר הוסיף: "מדיניותי היא כי אין לאפשר חסימת צירי תחבורה מרכזיים כנתיבי איילון, כביש החוף וכביש ירושלים-תל אביב, אין לאפשר את שיבוש מרקם החיים בשל הפגנות ומחאות, וככל שתוקפים שוטרים או מנסים לחסום צירים מרכזיים, יש להקפיד ולשמור על הסדר הציבורי. כמובן שלכל מפקד בשטח שיקול דעת כיצד לממש את המדיניות, אך יש לזכור שהשר הוא שקובע את המדיניות, ולא המפקד בשטח. עוד אבקש לחדד, כי בהתאם למדיניותי בוודאי שאין להסכים מראש למצב של חסימת צירים מרכזיים, ללא היתר וניגוד לתנאי רישיון ההפגנה".

לפי מארגני המחאה, הערב מתקיימות הפגנות ב-95 מוקדים ברחבי הארץ בניהם: בת ים, אשדוד, חיפה וירושלים. בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן ינאמו בין היתר: השרה לשעבר לימור לבנת ופרופ׳ יובל נוח הררי. לפני ההפגנה התקיימה צעדה מכיכר דיזנגוף.

מהמארגנים נמסר: "חוקי הדיקטטורה יכשלו בזכות מאות האלפים שיוצאים שבוע אחר שבוע להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נחושים מתמיד נמשיך לצעוד יחד, אנשי ימין ושמאל, דתיים וחילונים, יהודים ושאינם יהודים מכל העדות והדתות למען הדמוקרטיה הישראלית". המארגנים הוסיפו: "אחרי שיחות עם המשטרה אנו סמוכים ובטוחים שהם יתעלמו לחלוטין מהנוכחות של הטרוריסט וידאגו להגן על המחאה של מאות אלפי הישראלים ברחבי הארץ. הניסיונות של בן גביר החלש להשתלט על המשטרה ולפגוע בהפגנות נכשלים כישלון חרוץ".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיע הערב לחפ"ק המשטרה בתל אביב ואמר: "חופש ביטוי הוא קדוש בעיניי, חשוב בעיניי, אלה שבאים לכאן ורוצים לממש את חופש הביטוי, אנחנו נעשה הכל כדי לאפשר להם את זה. אבל אלה שזורקים גדרות על שוטרים, שמרביצים, שתוקפים, שרוצים לחסום עורקי תחבורה ראשיים, שרוצים לשבש את התנועה בתל אביב, שרוצים למנוע מיולדת להגיע לבית חולים, שרוצים למנוע מאנשים לחזור הביתה, להם לא ניתן".

"זו המדיניות שלי, זו ההוראה שלי, המפכ"ל מקיים את המדיניות הזו ואני חייב לומר על המפכ"ל, יש לי הערכה רבה רבה אליו.ראיתי אותו בשבוע שעבר בזמן אמת, איך הוא פועל ומונע מהאנרכיסטים האלה להפר את הסדר ואמרתי לו יישר כוח. זו הציפייה שלי כאן מכל אחד ואחד, דיברתי כאן עם מפקד המחוז הנכבד ואמרתי לו את זה בצורה מפורשת. הוא הסכים והבין. זו המדיניות, לא לאפשר חסימת עורקי תחבורה ראשיים  יש לנו חובה לאזרחי ישראל, יש לנו חובה לתושבי תל אביב, לאנשים שרוצים לחזור הביתה,  לאנשים שרוצים לצאת מהבית, והמשטרה תממש את החובה הזו. זו המדיניות ואני אומר שוב, חופש ביטוי, אהלן וסאלן, שיצעקו כמה שהם רוצים, כמובן בלי הסתה. אבל מי שמסית, מי שמדיח, מי שחוסם עורקי תחבורה ראשיים, מי שתוקף שוטרים, צריכים לטפל בו במלוא חומרת הדין, זה מה שאמרתי למשטרה", הוסיף בן גביר.

"כרגע הדברים מתנהלים כפי שאתם רואים בסדר גמור. הם צועקים, שימשיכו לצעוק, אבל אני לא אסבול שום פגיעה בשוטר, שום פגיעה בשוטרת, שום פגיעה בלוחם", הוסיף השר, "צריך להבין דבר נוסף. אני ראיתי את הבדיקה של מח"ש כלפי אותו קצין בתל אביב. זו בדיקה שנועדה לדבר אחד, להרתיע ולהפחיד את השוטרים, לגרום להם לא לעשות את העבודה שלהם ולכן אני מגבה את השוטרים, עומד מאחוריהם ואומר להם: אתם השליחים שלנו, אתם השוטרים שעומדים כאן כדי לשמור על הסדר הציבורי ואני מגבה אותם".

 

הפגנה הרפורמה המשפטית רנ"צ קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד