כ"ח אייר התשפ"ד
05.06.2024
פולמוס נרחב

פסק של עמוד ההוראה: להמנע מלאכול פירות וירקות מורכבים בכלאיים

פולמוס נרחב לגבי תופעת הרכבת פירות וירקות למיניהם שהתרבתה בשנים האחרונות, הגיעה לשולחנו של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין, אשר הכריע כי ראוי להמנע מלאוכלם, ועדיף לקנות פירות וירקות מחו"ל מאשר לקנותם בא"י כשנעברו בהם עבירות חמורות

פסק של עמוד ההוראה: להמנע מלאכול פירות וירקות מורכבים בכלאיים
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

עולם התורה וההלכה, אינו פוסק מלכת ח"ו גם בימי המלחמה, ומלבד השאלות האקטואליות המתעוררות בענייני המלחמה, ישנם גם שאלות כלליות המתעוררות לעת לעת, כמו השאלה המרתקת שלפנינו, שהגיעה לשולחנו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, ונדפסה בגליון השבועי החדש "דברי חמד" היוצא לאור מתורתו.

במכתב שהגיע לעמוד ההוראה נכתב כי ישנם כמה סוגי פירות וירקות אשר יש בהם ערבוב של זריעת שני מינים שונים (מין בשאינו מינו) כדי לקבל זרעים עמידים יותר למזג אויר וכיוצא בזה, וכיום רוב האבטיחים, מלונים, והמלפפונים שיש בשוק, נזרעו בתערובת עם דלעת, כיון שהדלעת הוא ירק עמיד יותר, ואמנם הדלעת לא ניכרת בפרי אך זה הרכבה האסורה מהתורה. וכן בפירות יש מיני פירות שבחלקם הם מורכבים, כגון: משמש (מורכב על כנות של אפרסק + שקד), אפרסק, אגס (מורכב עם חבוש), שזיף ושקד, ועוד.

השואל מציין כי אמנם הפירות והירקות מותרים באכילה, אבל הבעיה היא שהחקלאים עוברים איסור בעת ההשתלה, וכן אסור לקיים את הכלאים, ולכן נשאלת השאלה האם ראוי לאכול פירות וירקות מורכבים אלו שנעשה בהם איסור.

הרב זילברשטיין בתשובתו פותח ומקדים כי אסור מן התורה להרכיב שני אילנות מין בשאינם מינם, ואסור לקיים המורכב כלאיים, אבל הפרי היוצא ממנו מותר, ואפילו לאותו אחד שעבר והרכיבו. [הרב זילברשטיין מציין, שכל זה רק בשותל עץ מורכב, אבל אם שותל עצים שהורכבו בעבר, כגון הלוקח גרעינים מעץ מורכב, או לוקח ענף מעץ מורכב, ושותל ממנו עץ, אינו עובר בכלום, כי התורה אסרה רק את ההרכבה, ולא את היוצא ממנו, ומותר גם לשותלו לכתחילה. אך בדרך כלל המציאות היא שהחלקאים מרכיבים בפועל את הזרעים].

לאחר מכן מוסיף עמוד ההוראה, כי כיום המצב הוא שבארץ ישראל הקדושה זורעים מאות אלפי דונמים של פירות וירקות מורכבים, שבעצם ההרכבה והשתילה יש בזה איסור, וכן בקיום הכלאים יש איסור וצריך לעקרם.

בהמשך מוסיף הגר"י זילברשטיין לדון שאמנם זה מותר באכילה מן הדין, מ"מ אולי יש לנו ענין להמנע מאכילת פירות וירקות המוכלאים, כי בזה שאנו קונים אותם אנו מסייעים בעבירה, כי אם היו קונים פחות היו שותלים פחות, והיו עוברים פחות על איסורים, וגם יתכן שאם היה התעוררות לאיסור זה וציבור שומרי התורה והמצוות היו דורשים דווקא ירקות ופירות שלא נעשה בהם איסור, היו חקלאים שותלים בלי איסור.

סיבה נוספת אותה מונה הרב זילברשטיין שלפיה יש להמנע מקניית תוצרת זו, כי יש לנו כאב גדול שבא"י, הארץ שניתנה לנו בשביל לשמור בה את המצוות התלויות בארץ, המצב הוא שהשתילה נעשית באיסורי תורה, ובכל שנה שותלים מליונים!!! של ירקות מורכבים. וא"כ בזה שנמנעים מלקנות פירות וירקות אלו, אנו מקיימים חובת מחאה, ומראים שכואב לנו המצב שכאן בא"י הארץ שעיני ה' אלוקיך בה, עוברים כ"כ הרבה איסורים.

לאחר משא ומתן ארוך, הכולל ראיות ודין ודברים מכמה סוגיות בש"ס, מכריע עמוד ההוראה וכותב שאמנם קשה לאסור בפירוש מה שהתירה התורה, ובפרט שכל אחד שימנע מלאכול אי אפשר לומר שבגללו ישתלו פחות ויעברו פחות עבירות, אבל בכל זאת בוודאי במקום שאפשר ראוי להמנע מלאכול פירות וירקות אלו, ועדיף לקנות פירות וירקות מחו"ל, מאשר לקנות פירות וירקות מא"י שנעברו בהם עבירות חמורות.

כמו כן הוסיף הרב זילברשטיין, כי מאד כדאי לברר היכן יש לקנות פירות וירקות ללא חשש הרכבה, ואם יהיה ביקוש לפירות וירקות אלו, זה יביא את החקלאים לחפש עצות איך להמנע מזה, או שיהיו חקלאים שיזרעו וישתלו בהיתר, ודבר זה יגרום לנחת רוח גדול לאבינו שבשמים, וזה יקרב את הגאולה השלימה.

בסוף דבריו מציין עמוד ההוראה שישנם אנשים שיש להם גינות בביתם, והולכים למשתלה לקנות שתילים כדי לנטעם בבית, ובזה בוודאי לכו"ע יש מאד להיזהר שלא לקנות שתילים מורכבים, כי הקונה שנוטע בעצמו יכול לעבור בשוגג על האיסור החמור של כלאי פירות, ולכן חייב לברר קודם אם אין בזה חששות של כלאים. ובכלל, ראוי שלא לקנות כלל במשתלה שמרכיבה ומוכרת עצים או זרעים, שעוברים שם באיסורים חמורים ומכשילים את הרבים. עד כאן דבריו הברורים של עמוד ההוראה, שעוררו סערה ופולמוס נרחב בבתי המדרשות.

הרב יצחק זילברשטיין פירות וירקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד