כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
המלך קבע

"זה לא אני זה האוטו": בריטניה קבעה מי יהיה האשם בתאונת רכב אוטונומי

הצעת חוק בבריטניה לגבי מי יהיה אשם במקרה של תאונה ברכב אוטונומי. כאשר המכוניות האוטונומיות לא עושות מה שצריך, משהו שם מתבלבל או משתבש, מה שמעלה את השאלה: מי האחראי למחדל?

"זה לא אני זה האוטו": בריטניה קבעה מי יהיה האשם בתאונת רכב אוטונומי
רכב אוטונומי של פולקסווגן צילום: פולקסווגן

מי יהיה אשם במקרה של תאונה ברכב אוטונומי? סוגיה זו עומדת לפתחן של מדינות רבות כיום ומשקלה כבד. מכוניות אוטונומיות הן מכוניות שבפועל עדיין איננו רואים בכבישי ישראל ויתכן שלא נראה עוד זמן רב: המכונית האוטונומית היא מכונית שיודעת לנסוע בכוחות עצמה: יש לה חיישנים ורדארים שמותקנים סביבה והיא יודעת כיצד לקבוע את קצב הנסיעה שלה, מתי לבלום, מתי לעקוף ומתי להאיץ – וכל זאת בזמן שמי שיושב בתוך המכונית אינו נוקף אצבע ואינו נוגע בהגה. לנהיגה אוטונומית יש כמה רמות של עבודה אבל ברמה הגבוהה ביותר הנהג יכול לקרוא עיתון בניחותא מאחורי ההגה, אם בכלל יהיה למכונית הגה.

אבל הבעיה מתחילה כאשר המכוניות האוטונומיות לא עושות מה שצריך, משהו שם מתבלבל או משתבש ואז חס וחלילה מישהו עלול להיפגע מה שמעלה את השאלה: מי האחראי למחדל? את התשובה מספקת לנו אחת המדינות הראשונות שנדרשת לעסוק בסוגיה: בריטניה, שם נקבע על ידי המלך צ'ארלס בכבודו ובעצמו כי כאשר מכונית אוטונומית תהיה מעורבת בתאונת דרכים, מי שיהיה אחראי על הנזק יהיה יצרן הרכב. לא בעליו של הרכב ולא הנהג, אלא החברה שיצרה מכונית שהיא פגומה כביכול.

לפי הצעת החוק אשר נידונה בבריטניה, לגופי החקיקה יהיו היכולות להטיל קנסות על חברות וגם להעניק חסינות למי ש"נוהג" ברכב. בנוסף החקיקה המתהווה בבריטניה גם קובעת מהו רכב אוטונומי ומסבירה למי מותר לפרסם שהרכב שלו הוא אוטונומי. ה"מרוויחות" הגדולות ביותר מהחקיקה לכשתעבור יהיו חברות הביטוח, מכיוון שכעת תהיה להן "כתובת" למי לפנות במקרה של תאונה.

 

בריטניה המלך צ'ארלס מכוניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד