י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
איש 'הכל דיבורים'

שלב אחרי שלב: כך יורד ליברמן מהעץ הגבוה

יו"ר 'ישראל ביתנו' נשמע לכם מאיים ונחרץ, כנראה עוד לא למדתם להכיר את האיש. רק נזכיר את הסיסמה שלו מהבחירות הקודמות "מילה זו מילה", נו אז הוא כבר היה שר הביטחון והנייה עדיין חי ובועט טילים מדי פעם | השינוי ההדרגתי שחל בנאומיו ומסריו מלמחרת הבחירות ועד היום

שלב אחרי שלב: כך יורד ליברמן מהעץ הגבוה
אביגדור ליברמן, יו"ר 'ישראל ביתנו' צילום: נועם ריבקין-פנטון/יונתן זינדל, פלאש 90

להיכנס לראשו של אביגדור ליברמן זה דבר בלתי אפשרי, להיות זבוב בחדר המו"מ או בביתו של נתניהו בפגישות עם ליברמן גם פחות הגיוני, אז כדי להבין כיצד ליברמן מתפשר בנושא הדת ליקטנו עבורכם את ההודעות שיצאו מטעמו ואתם תיווכחו בעצמכם כיצד הפוליטיקאי הזה איש של 'הכל דיבורים', עיין ערך "אם אני שר ביטחון, אני נותן להנייה 48 שעות להיכנע או שהוא מת".

היום: 15 באפריל. העיתוי; כשבוע אחרי הבחירות. איווט ליברמן שב לישראל מחופשה בוינה בירת אוסטריה ונואם לראשונה אחרי הבחירות בטקס הרמת כוסית של מפלגת 'ישראל ביתנו', בו הוא מציב את התנאים שלו לכניסה לקואליציה, תחת האיום המופרש אז "לא נוותר על העקרונות גם במחיר בחירות חוזרות", תחזיקו ראש...ליברמן עם ליצמן ודרעי במליאה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

באותו נאום העלה ליברמן את מכלול הנושאים החרדים ובהם חוק הגיוס, "אנחנו לא מסכימים לשינויים, הולכים על מה שקיים, אנחנו נתעקש בקוצו של יוד, לא נוותר על פסיק או על אות. נתעקש להעביר את החוק". וגם הציב  לקינוח - אולטימטום על פסקת התגברות "נתמוך בפסקת ההתגברות, רק אחרי שחוק הגיוס יעבור".

ליברמן הוסיף לאיים עם הכוסית בידו, "לא נחתום על הסכם קואליציוני לפני שנראה את ההסכם עם המפלגות החרדיות". כשהוא מתייחס גם לנושא מתווה הכותל ועבודות התשית המתבצעות בשבתות, "הם מבקשים לבטל עבודות חיוניות - זה לא יקרה". וחוק יסוד 'ערך לימוד תורה', "זה לא למען התורה, זה עבודה זרה, אנחנו שומרים על השכל היישר, מי שלא מוכן לכך, הוא יהיה אחראי שהממשלה לא תקום".

למחרת ההודעה התקיפה, החרדים שחשבו שמלאכת הרכבת הממשלה תהיה קלה, חוטפים את שוק חייהם ויוצאים למגננה. למחרת, אביגדור ליברמן נועד עם יו"ר 'הליכוד' בנימין נתניהו ובמפלגת 'ישראל ביתנו' מסכמים בסיום הפגישה, "השיחה התקיימה באווירה נינוחה ונגעה בנושאי ביטחון, דת ומדינה ועלייה וקליטה".ח"כ גפני עם ליברמן ולפיד בשולי המליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ומכאן הוא החל לסגת, הנסיגה הראשונה, אך רפה בינתיים, היתה יום למחרת ליל הסדר, לקראת פגישת המו"מ הראשונה בין הצדדים, ליברמן מבהיר בפוסט בפייסבוק את הקווים הכלליים של המפלגה: "ישראל ביתנו היא מפלגה עם סדר יום ברור, המורכב משלושה נושאים: ביטחון, עלייה-וקליטה, דת-ומדינה. אנו לא נוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו".

ערב שביעי של פסח, הוא משגר נסיגה מרומזת נוספת. ליברמן מבהיר בטור מיוחד שפרסם בעיתון 'מעריב' כי "הדרישות שלנו בסוגיות דת ומדינה נועדו לשמור על אחדות העם, התרבות והמסורת היהודית, החוסן הלאומי והקשר העמוק והמכבד עם יהדות התפוצות. לכן אני רוצה להזהיר מכניעה לקבוצה קטנה, אינטרסנטית וכוחנית, שתוביל אותנו למאבקים מיותרים ולשנאת חינם". 

גם בימים של תחילת שיחות המו"מ ב'ישראל ביתנו' כבר לא מדברים על כל נושאי הדת, שבת, כותל, גיור ופסקת ההתגברות או אולטימטומים נוספים. בכיר מפלגתו של ליברמן, חבר הכנס עודד פורר כותב בפוסט, "נתנגד בכל תוקף למדינת הלכה. אנו מבקשים לקדם את אותם הנושאים שראש הממשלה הודיע בעבר שהוא תומך בהם כמו חוק גיוס בני הישיבות שהוביל ח"כ ליברמן ואימוץ מסקנות ועדת ניסים בנושא הגיור. אנחנו נהיה הבלם שלא יאפשר כפייה דתית בממשלת הימין הבאה".

והנה מתקרבים למדרגה הכמעט אחרונה

הזמן: יום השבעת הממשלה. העיתוי: דיבורים על סיכומים בין נתניהו לליברמן על נושאי הדת. יאיר לפיד יוצא למתקפה ומזהיר את ליברמן לבל יתרפס בפני החרדים. ליברמן תוקף את החרדים בראיון ל'ידיעות אחרונות', אך לא מציב שום אולטימטום.

בהמשך היום, גם בישיבת הסיעה עם כמות הלחץ מיאיר לפיד, ליברמן שב לתקוף את החרדים ולשוחח על כלל הנושאים "רוצים קודם למנוע פגיעה בסטטוס קוו הקיים ואת הטירוף. אנחנו דורשים לאסור שימוש בכל בדיקות DNA בבתי הדין הרבניים, לא לבדיקת יהדות, לא לצרכי נישואין או גירושין", מזכיר את חוק יסוד 'ערך לימוד תורה', איסור מוחלט על עבודות בשבת, וחוק הגיור, אך שוב גם הפעם ללא הצבת תנאים בנושאים הללו.כשצריך, הוא גם יחבוש כיפה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אחר הדברים האלה, שביחס להודעה הראשונה מדובר בשינוי דרסטי, כאשר בפעם הראשונה הציב ליברמן שישה אולטימטומים בנושאי דת, נתניהו וליברמן נועדים בשנית ומאז ליברמן שומר על דממה תקשורתית.

הזמן; בוקר הגשת בקשת הארכה להרכבת הממשלה. העיתוי: ליברמן מבין כי יש עוד שבועיים בו המשחק הפוליטי יימשך, הוא מחריף שוב את הטון - יחסית לימים קודם לכן, ניתן לזהות מתינות מסוימת. כבר לא מזכיר את השבת, גיור, כותל או ערך לימוד תורה - מתמקד נטו בגיוס.

בפתח ישיבת הממשלה, יו"ר 'ישראל ביתנו' מציג חמישה תנאים לכניסה לקואליציה, בהם דרישה חרדית אחת, שוב מיקוד סביב חוק הגיוס, "אנחנו מבחינתנו דורשים את החוק כמו שזה, כולל כל הפסיקים והנקודות בו, לא נסכים לפחות מזה. כמו שהחוק אושר בקריאה ראשונה, כך הוא צריך לעבור בקריאה שניה ושלישית".

גם בסוף השבוע החולף, ב'ישראל ביתנו' מצמצמים את הדרישות החרדיות, אך מרבים לתקוף את החרדים בנושאים אחרים ומתעקשים על סל הדרישות שהציב ליברמן בנושאי ביטחון, תקציב פנסיה וגיוס, "אנו דורשים הסכמה בנושא חוק הגיוס. האופציה היחידה היא לקבל את חוק הגיוס בגרסתו המקורית. עד שבשני הסעיפים הללו לא נקבל תשובה חיובית, אנו לא רואים טעם במפגש צוותי המשא ומתן", נמסר.

מאז שומר ליברמן שוב על דממה תקשורתית, כשהנושא היחיד שעדיין מדובר בהקשר אנטי חרדי - הינו חוק הגיוס.

אז לסיום, לראשו של ליברמן לא הצלחנו להיכנס אבל את ההבדלים מההודעה הראשונה, בה הציב שישה אולטימטומים שונים בנושאי דת והחרדים, ועד להודעה שנמסרה כחודש לאחר מכן, בו רק נושא הגיוס נמצא במחלוקת, כאילו שאר הדברים נפתרו באורח פלא.

לחוצים? חוששים שאנחנו בדרך לבחירות חוזרות? שוב תצטרכו לסבול את שידורי התעמולה, התככים בין הניצים? זהו שלא, ליברמן הבין שטיפס על עץ גבוה ויורד ממנו בהדרגה, תוך שינוי מגמה, עד לגיבוש קואליציית הימין על 65 המנדטים שלה.

אביגדור ליברמן ישראל ביתנו הרכבת ממשלה קואליציה אולטימטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד