י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לא רק לילדים - מהי בריחת שתן אצל מבוגרים?

בריחת שתן יכולה להיגרם אצל מבוגרים בגלל סיבות שונות • במאמר הבא נסביר על מאפייני התופעה, נציג את ההבדלים בין סוגים שונים של בריחת שתן ונבין מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתה

לא רק לילדים - מהי בריחת שתן אצל מבוגרים?
בדיקות בריאותיות צילום: pexels

בריחת שתן קיימת אצל מבוגרים בגלל שורה ארוכה של סיבות שונות. עוד קודם לכן, צריך להבין שמדובר באובדן שליטה על שלפוחית השתן אבל בדרגות חומרה שונות. המשמעות היא שצריך לבחון כל מקרה לגופו אם מחפשים דרך להתמודד עם בריחת שתן, כמו גם להתייעץ עם אנשי מקצוע במקרה של החמרה בנסיבות הקיימות.

מבחינת שכיחות, בריחת שתן קיימת בעיקר אצל נשים ומבוגרים מעל גיל 55. החדשות הטובות הן שלרוב אפשר לצמצם או אפילו למנוע בריחת שתן בעזרת שינויים פשוטים באורח החיים ובתזונה, מה גם שיש מוצרי ספיגה מתקדמים עם אחוזי הצלחה מרשימים. מנגד, צריך בכל זאת להבחין בין סוגים של בריחת שתן ולדעת מתי התופעה עלולה להופיע.

הבדלים בין סוגים של בריחת שתן

בריחת שתן אצל מבוגרים יכולה להופיע בעת מאמץ. בניגוד למה שנהוג לחשוב, בריחת שתן במאמץ לא קיימת רק אצל ילדים ודווקא בקרב מבוגרים היא נובעת ממצבים שבהם הלחץ התוך בטני עולה במהירות. בפועל, זה אומר שמדובר בבריחת שתן שנגרמת על רקע עיטוש, צחוק, הרמת משאות כבדים ועוד.

בריחת שתן אחרת שמזוהה גם היא בקרב מבוגרים נגרמת מתוך דחיפות. בין היתר, זו תופעה שמתאפיינת בתחושת דחיפות חזקה ופתאומית שמופיעה ללא התראה מוקדמת. בגלל שלא ניתן לעמוד בפניה, התוצאה היא בריחת שתן שמתרחשת גם בדרך לשירותים או לפני שמספיקים להוריד את הבגדים.

לשם השוואה, בריחת שתן אצל מבוגרים עלולה להיגרם על רקע תפקודי וכתופעת לוואי של מחלות שגורמות לפגיעה בניידות – החל מפגיעה אורטופדית, דרך מחלות נוירולוגיות ועד בעיות קוגניטיביות. מעבר לכך, בריחת שתן נגרמת אצל מבוגרים גם כתוצאה ממילוי יתר וכאשר יש חסימה בשלפוחית או פגיעה ביכולת השריר להתכווץ ולרוקן אותה באופן אפקטיבי.

המלצות על התמודדות עם בריחת שתן

המטרה של היכרות עם המאפיינים של בריחת שתן היא למצוא עבורה את הפתרון היעיל ביותר. ברמה היום יומית, מה שכדאי לעשות הוא להתרגל לשימוש במוצרים כמו תחתונים סופגים ולהתאים אותם למבנה הגוף ולדרגת החומרה של התופעה. במקביל, מומלץ לנצל את ההזדמנות ולהפחית צריכת משקאות אלכוהול, קפאין ומאכלים שמכילים חריף.

כמו כן, יש כיום הסכמה גורפת בקרב אנשי מקצוע על הקשר בין פעילות גופנית ואורח חיים בריא לבין הסיכון לסבול מבריחת שתן. אם גברים ונשים מבוגרים רוצים לצמצם למינימום את ממדי התופעה, עליהם לאמץ שגרה שכוללת תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. לבסוף, ניתן לשקול ניתוחים ואפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי טיפול תרופתי.

בריאות מבוגרים היגיינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד