ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

ממה הוריכם אולי סובלים ואתם לא מודעים?

עלייה בתוחלת החיים מביאה איתה קשיים חדשים עבור ילדים להורים מבוגרים • בין היתר, התפקיד שלנו הוא לזהות את התסמינים למחלות רקע וכמובן לעזור לבני גיל הזהב למצוא עבורם פתרון

ממה הוריכם אולי סובלים ואתם לא מודעים?
מבוגרים צילום: pexels

הזדקנות היא תהליך ארוך שבו גוף האדם מאבד חלק מהיכולות שלו. עם זאת, לא תמיד אפשר לראות על פני השטח את הפגיעה בתפקוד ואת הירידה באיכות החיים. יתרה על כך, לפעמים אפילו ילדים להורים מבוגרים לא מצליחים לזהות בזמן ממה הם סובלים. הפתרון הוא להקדיש יותר מחשבה למחלות שמאפיינות את גיל הזהב ולשים לב גם למה שעוברים על ההורים.

 הנה למשל כמה תופעות שההורים שלכם אולי סובלים מהן בלי שתהיו מודעים לכך:

  1. בריחת שתן

עלייה בתוחלת החיים מעלה את השכיחות של בריחת שתן באוכלוסייה. בגלל שמדובר בתופעה ששכיחה יותר אצל גברים ונשים מעל גיל 55 בהשוואה לצעירים, היא קיימת באחוזים משמעותיים בארץ ובעוד מדינות מערביות אחרות ברחבי העולם.

הבעיה עם בריחת שתן קשורה גם למאפיינים של התופעה עצמה וגם לתחושת המבוכה של ההורים. בגלל שמדובר על בעיה אינטימית ומשום שההורים לא מסכימים לשתף בכך אפילו את הילדים שלהם, מה שצריך לעשות הוא לעקוב אחר התנהגותם בבית ובחברה. אם מגיעים למסקנה שאכן מדובר בבריחת שתן, כדאי לרכוש חיתולים למבוגרים ולהסביר להורים על היתרונות שלהם.

  1. דיכאון

המאפיינים של דיכאון משתנים לפי הגיל ובדרך כלל הם מקבלים ביטוי פיזיולוגי. אם לדוגמא ההורים מפסיקים לאכול, לא רוצים לצאת מהבית או מסיימים מוקדם פעילויות חברתיות, יכול להיות שהם סובלים מדיכאון קליני.

הפתרון לדיכאון הוא למצוא עבור ההורים פעילויות שמאתגרות אותם. במקביל, רצוי להקדיש זמן לבילוי משותף עם ההורים, להביא אליהם את הנכדים או הילדים ולדאוג לעדכן אותם בהתפתחויות בתא המשפחתי – גם אם נדמה שלא את הכל הם מבינים.

  1. לחץ דם גבוה

האמת היא שבעיות מהסוג של לחץ דם גבוה קיימות גם אצל צעירים ולא רק בקרב הורים מבוגרים. מצד שני, אנשים מבוגרים בגיל הזהב לא תמיד מודעים לבעיות האלה או מקפידים להגיע לבדיקות תקופתיות אצל רופא המשפחה.

ההתמודדות העיקרית עם לחץ דם גבוה היא במישור הקליני. כדאי להגיע עם ההורים לפגישה אצל הרופא, לשאול על תרופות ולנצל את ההזדמנות כדי לעודד שינוי באורח החיים.

  1. פגיעה בזיכרון

הזיכרון של אנשים מבוגרים נפגע בגלל סיבות שונות ומגוונות. בחלק מהמקרים הפגיעה בזיכרון מעידה על דמנציה ואלצהיימר, אך היא גם יכולה להופיע לבד. כמו כן, פגיעה בזיכרון מאפיינת גברים ונשים אחרי שבץ מוחי.

את הירידה בזיכרון קל יחסית לזהות, בעיקר עבור ילדים שמכירים את הוריהם טוב. לבסוף, מה שצריך לעשות הוא לשלב בין טיפול תרופתי, פעילות מנטאלית ופעילות גופנית.

זקנה תסמינים בריאות דיכאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד