כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
זכאים לפרס

המדינה תשלם מיליונים למוצאי גופת החייל

עשרה מיליון דולרים, שהובטחו למי שימסור מידע על החייל מג׳די חלבי, ימסרו על ידי המדינה לבני משפחת קוזלי שמצאו את גופו ביער הכרמל

המדינה תשלם מיליונים למוצאי גופת החייל
ערימות של דולרים צילום: רויטרס

בית המשפט העליון קיבל היום (שני) את הערעור שהגישו שלושה מבני משפחת קוזלי, מוצאי גופתו של החייל מג׳די חלבי, וקבע כי הם זכאים לקבל מהמדינה את הפרס הכספי בסך עשרה מיליון דולרים, שהובטח למי שימסור עליו מידע.

החייל מג'די חלבי נעדר משנת 2005. עמותת "לחופש נולד" פרסמה פרס בסך 10,000,000 דולר ה"מובטח על ידי ממשלת ישראל" למי שיביא מידע אמין שיוביל אליו. בשנת 2012, איברהים קוזלי, חאדר קוזלי וסובחי אבראהים קוזלי, מצאו את עצמות מג'די חלבי ביער הכרמל, הודיעו על כך למשטרה, ודרשו את הפרס ממשרד הביטחון. בית המשפט המחוזי קבע כי המערערים אינם זכאים לפרס, שכן מצאו את העצמות במקרה ולא ידעו בוודאות שמדובר בעצמותיו של חלבי.

השלושה הגישו על כך עירעור לבית משפט העליון באמצעות עורכי הדין רחל בן ארי, יובל אדלר, מוחמד לוטפי ועדי ערמן, והיום קבע ביהמ"ש בדעת הרוב, כי המערערים זכאים לפרס. נקבע כי הפרס הובטח תמורת מסירת המידע, ולא נשללה הזכאות ממי שהשיג את המידע מבלי שיצא לחפש אחריו במכוון. כן נקבע שהמערערים לא היו חייבים לדעת בוודאות בעת מסירת המידע שמדובר בגופת המנוח מג'די חלבי, אלא די בכך שחשבו כי יש אפשרות שמדובר בגופתו ומסרו את המידע למשטרה מתוך תקווה לזכות בפרס.

עוד נפסק שהמדינה לא חזרה בה מהצעת הפרס קודם למציאת הגופה וההצעה לא פקעה גם מסיבות אחרות. עמותת "לחופש נולד" הפסיקה אמנם את פעילותה כמה חודשים לפני מציאת העצמות, אך ההצעה הייתה מטעם המדינה ומומנה מכיסה, והמדינה לא פרסמה כל הודעה בדבר ביטול הצעת הפרס. העמותה הייתה רק שלוחה של המדינה לשם פרסום הפרס ואיסוף המידע הראשוני, ובכל מקרה דבר הפסקת פעילות העמותה לא פורסם באופן הראוי והתואם לפרסום הנרחב שבו הוצע הפרס לציבור.

בית המשפט דחה את טענת המדינה באמצעות עוה"ד לימור פלד, שלומית שושני-קפלן ואיתן צור, לפיה גם אם המערערים פעלו כראוי והיו זכאים לפרס באופן עקרוני, יש לפטור אותה מתשלום ולשחרר אותה ממחויבותה, לנוכח שיקולים תקציביים ומכיוון שהמערערים לא השקיעו משאבים בחיפוש אחר המנוח. נקבע כי המדינה קיבלה את "ידיעת הזהב" שעבורה הייתה מוכנה לשלם את דמי הפרס מבלי כל הסתייגות תקציבית – תמורה שוות ערך בעיני המדינה למידע שהתקבל. כאן סיפקו המערערים לא רק מידע, אלא מצאו את הגופה עצמה. המדינה חייבת לקיים את הבטחותיה במסגרת של הצעת פרס לציבור.

השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט, כי המערערים אינם זכאים לקבל את הפרס מהמדינה, בין היתר, משום שהפרס הוצע על ידי עמותת "לחופש נולד" שהיא ישות משפטית נפרדת שפעלה בשליחות המדינה ועל כן לא נכרת בינם ובין המדינה חוזה. עוד סבר השופט עמית כי המערערים שפנו למשטרה ולא לעמותת "לחופש נולד", התנהגו באופן שאינו מלמד על כוונה לזכות בפרס או לדרוש אותו וגם מטעם זה יש קושי לקבוע כי נכרת חוזה בינם ובין המדינה.

מג'די חלבי בית משפט העליון פרס כספי חייל נעדר עצמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד