י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"נספק בתי כנסת באוהלים"

הרוכשים באחיסמך מאוכזבים: ראש העיר הודיע שהאכלוס יתעכב

רוכשי פרויקט 'אחיסמך' - גני איילון בלוד מודאגים מהעיכוב הצפוי באכלוס הבתים, לאחר שנים ארוכות של המתנה ואכזבות רבות • ראש עיריית לוד יאיר רביבו מצהיר כי להערכתו, חרף רצונם של ההורים לפתוח את שנת הלימודים בדירה שרכשו, ייאלצו לחכות מספר חודשים עד לאכלוס

הרוכשים באחיסמך מאוכזבים: ראש העיר הודיע שהאכלוס יתעכב
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש / פלאש 90

שנת הלימודים הנוכחית מסתיימת בימים אלו ממש, וכבר נערכים לפתיחת השנה הבאה, אלא שבעוד מרבית ההורים ערוכים לשלוח את ילדיהם למוסדות הלימודים, תושבי השכונה החרדית שהוקמה בעיר לוד, שממתינים תקופה ארוכה לאכלוסם מתבשרים כי ייאלצו להמשיך לחכות עד לאחר החגים, כך נראה.

במרחק לא גדול מבני ברק, עתידה להתאכלס שכונה חדשה, שכונת גני איילון אחיסמך. מזה זמן רב מחכים כאמור התושבים להיכנס לבתיהם שאינם מקבלים טופס 4 ומונעים את מגוריהם במקום. 'בחדרי חרדים' יזם פניה אל ראש העיר יאיר רביבו, במטרה לנסות להבין מה עושים, והאם יש דרך לעזור לתושבים האומללים, להתחיל שנה חדשה בצורה חלקה.

האם העירייה פועלת על מנת לזרז את אכלוס המשפחות בגני איילון אחיסמך?

"באופן כללי, ברגע שנתנו את היתרי הבנייה, חלקנו מסתיים עד לטופס 4 ועל טופס 4 העירייה חותמת לאחר שכל הרשויות הביאו את האישור", מסביר יאיר רביבו, ראש עיריית לוד. "באופן אישי איני אמור להתערב בנושא, אך משום שאני מכיר את החשיבות של הפרויקטים, אני כן מסייע באופן אישי. ידוע לי על עיכוב ברשת החשמל, מה גם שהאוכלוסייה החרדית ביקשה מאתנו, ואנחנו נענינו ברצון, ליצור חשמל שהוא גם ירוק וגם שומר שבת, והדבר מצריך תכנון מסוים שנעשה בימים אלה כדי להימנע מגנרטורים פולטי עשן וכו'. להגיד שאני יודע שיסיימו הכל עד ר"ח אלול? מסופק מאוד. איני חושב שיספיקו בחודשיים וחצי. אני מאוד מקווה שיעשו את כל מה שצריך. אני יודע שיש משפחות שמאוד רוצות להיכנס בתחילת אלול, אבל זה לא יקרה בחודשים הקרובים. אני מתכוון לכנס בימים הקרובים את כל הגורמים כדי לראות כיצד ניתן להקל בשביל הרוכשים שמשוועים שנים רבות להיכנס לבית משלהם".

ומה בעניין מוסדות לימוד ובתי כנסת?

"מבחינת מוסדות חובה, יש תלמודי תורה, בתי ספר וגני ילדים שהם יהיו מוכנים עד ל 1/9/19 הבעיה שלנו היא הרישום, וכאן אני מוציא קריאה, שמי שצריך להירשם, שיבוא להירשם. אני מבין את החששות של ההורים כי הורה יכול להירשם רק פעם אחת ביישוב אחד. אי אפשר לשמור גם וגם. הורה צריך לקבל החלטה איפה הוא נרשם, בבני ברק או אלעד, או כאן בלוד, נכון לעכשיו אין לנו רישום משמעותי. אנחנו ערוכים מבחינת גני ילדים, תלמודי תורה ובתי ספר לבנות,  מעונות ובתי כנסת לא יהיו בשנה הקרובה. משרד הדתות טרם הקצה אפילו בית כנסת אחד. אם יגיעו אנשים לקראת החגים, נספק להם בתי כנסת באוהלים ממוזגים שהעירייה תשכור לתקופת החגים. השנה הראשונה תהיה שנת חבלי לידה לנו ולתושבים, כדי שנעריך את הכמויות וצרכי התושבים. המטרה היא שלא יהיו בשכונה שהושקעו בה משאבים רבים – קראוונים, אלא שהכל יהיה במוסדות קבע".

ואם הזכרנו חשמל כשר בשבת, מה יעשו המקפידים עד ליישום תוכנית תחנת הכוח הפרטית המתוכננת?

"תהיה תקופת ביניים בה נאפשר גנרטור לתקופה מסוימת. כמובן גנרטורים עם תקנים מחמירים, שאינם פולטים עשן. בסופו של דבר חשובה גם הבריאות של האוכלוסייה. לכן נדאג לגנרטורים שקטים וירוקים, שיוצבו בפאתי השכונה. זאת תהיה אחת השכונות שעם כניסת שבת וחג הכל עובר למצב שבת בגנרטורים, ובמוצאי שבת חזרה לחשמל הרגיל - כך שהכל עובר בצורה אסטרונומית ומדויקת, כדי שכל אחד יוכל לנהוג על פי צרכיו, מנהגו ואמונתו. נלך ביחד בעצת הרבנים. ברוך השם שיש לנו עכשיו רבני קהילות שהתמנו, הרב ברוידא והרב שבח רוזנבלט, אנחנו בהחלט מתייעצים איתם ושומרים על קשר רציף".

תחבורה ציבורית: "נצא מכאן כמעט לכל ריכוז חרדי ברחבי הארץ"

אחד הנושאים הבוערים הוא תחבורה ציבורית, מן הסתם. על כך, מעיד ראש העיר, "הנושא נמצא כבר שנה בדיונים. בשכונה תוקם מעין תחנה מרכזית קטנה. זה נקרא מסוף תחבורתי, שמרכז אוטובוסים רבים. המיקום המצוין שלו יאפשר לנו אוטובוסים כמעט לכל הריכוזים החרדיים. לבני ברק, לאלעד, לירושלים, לבית שמש ולטבריה. בסוף, הכל זה היצע וביקוש. כרגע כשיש בודדים, הם לא מפעילים - ויש תחבורה ציבורית בתוך המדינה שגרים בה 400 משפחות שזכו במחיר למשתכן. ברגע שיהיה עוד אלף ואלפיים ושלושת אלפים, נזכיר לכולם שבשכונה אמורים להיות בסוף ארבעת אלפים יחידות דיור. מדברים על סדר גודל של בין עשרים וחמישה לשלושים אלף תושבים. זה ממש סדר גודל של עיר קטנה. משרד התחבורה מכיר בצורך, מבין, ואני מאמין שבהתחלה נשכור אוטובוסים לטובת הצעירים שנוסעים בערבי שבת להורים בריכוזים החרדים, בהמשך זה יהיה מסודר יותר זה אינטרס של המדינה ושל התושבים שתהיה תחבורה ציבורית נגישה ואיכותית".  

ואם כבר מדברים עם ראש העיר, איך אפשר שלא לדבר על מצוקה חריפה שקיימת באחת משכונות העיר, שכונת חב"ד, בה אין מעונות לקראת השנה הבא.

הנושא הגיע לשולחן שלך, דיברו איתך על כך?

"סגן ראש העיר והממונה על תיק החינוך, ישב עם ההורים בשבוע שעבר, הסביר להם שבשכונת שער העיר החדשה בחב"ד, המונה 200 משפחות, אין מעון, אבל שיבינו שגם בשכונת גני איילון – אחיסמך, ששם זו שכונה של אלף ואלפיים, גם אין מעון". 

לדברי רביבו, "חשוב לדעת את זה, המדינה טרם הכריזה שתחום המעונות הוא תחום חובה. יש שיפור, יש רצון, יש יותר מעונות שנבנים - אבל עדיין אין מעון על כל גן ילדים. פשוט אין. לצורך העניין, אם יש כיום בלוד 150 כיתות גן, בכל העיר יש אולי 40-50 כיתות מעון. אנחנו קרובים ליום הזה שתחום המעונות יהיה תחום חובה, וכמו שהיא דואגת לגן ילדים וכיתות, כך היא צריכה לדאוג למעונות. לגבי שער העיר, מצאנו כמה פתרונות: העירייה תכשיר מספר מבנים סמוכים לכיתת מעון, אנחנו נעבוד על העניין הזה. המסה הגדולה תהיה בשנת תשפ"א. היום מעון הוא עסק רווחי, בניגוד לגן ילדים, כי במעון משלמים על כל ילד מעל ל 2000 שקלים, בין אם ההורה משלם או בין אם משרד התמ"ת משלם. יש מספר בקשות של עמותות שרוצות לקבל הקצאות לקרקע כדי לבנות עליו מעונות כי ההפעלה היא רווחית. כל הרעיון פה הוא הבינוי".

הרוכשים בגני איילון עמם שוחחנו מבקשים להעביר את המסר לנציגים החרדים, שיסייעו כדי להפעיל לחץ על הפיתוח הסביבתי והמנהל בכל הנושאים שטרם נמצא להם פתרון.

האם קיבלנו מספיק תשובות לשאלות? את חלקם הן מספקות ואת חלקם לא – אנחנו כאן כדי להמשיך לעקוב, ולהאיר את הנקודות שזקוקות לזרקורים ולשיח ציבורי.

אחיסמך יאיר רביבו לוד חשמל אכלוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד