ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
שיבדקו בציציותיהם

הנחשול החילוני שם לו יעד: למחוק את הערכים החרדים

דמיינו לעצמכן מציאות בה אתן מתעוררות, מתכוננות ללבוש את הבגדים המגוהצים שהכנתן מראש - אבל אז מגיע מישהו זר ודורש מכן בכפיה ללבוש בגד פרובוקטיבי שנוגד את סגנון הלבוש העדין שלכן ואת טעמכן האישי • תן בליבנו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים תלמודך באהבה • מירי גפן בטור מיוחד ל'בחדרי' נשים

הנחשול החילוני שם לו יעד: למחוק את הערכים החרדים
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

דמיינו לעצמכן מציאות בה אתן מתעוררות בבוקר, מתכוננות ללבוש את הבגדים המגוהצים שהכנתן מראש: חולצה בגוון שמתאים לצבע פניכן, חצאית בסגנון חביב וצנוע, שמתאימה בדיוק לטעמכן האישי.

אבל אז מגיע מישהו זר ודורש מכן בכפיה ללבוש בגד פרובוקטיבי שנוגד את סגנון הלבוש העדין שלכן ואת טעמכן האישי.

בדמיוני אני מצליחה בקלות לראות מבט המום כעיני עגל אשר תפתחו לעבר הדמות שפנתה אליכן בדרישה כפייתית זו.

מהיכן יודעת או מבינה אותה דמות  מה טעמכן האישי בשביל להעז לדרוש בקשה זו?

באיזו זכות מנסה לכפות את טעמה האישי עליכן? היכן מקומה של זכות הבחירה שלכן? מי היא אותה דמות עזת פנים שמפנה לעברכן דרישה במעטפת כפיה?

הסיטואציה הזו אמנם נכתבה בלשון נקבה בשל הנוחות שלי כאישה, אך ברעיון תתאים גם לעזרת הגברים עם פריטי לבוש המתאימים להם.

הדוגמא שהבאתי מהווה משל לשאון רוגש, רוחש, בוחש ובועט בימים אלו בעולם התקשורת ובעולם המציאות. שאון שמאיים לפגוע בעולם הערכי החרדי עליו גדלנו ממשיכים לדבוק בו עד עצם היום הזה ולנצח.

במטרה לחדד אבהיר כי כוונת דבריי מופנת לנושא הבוער על הפרק: דת ומדינה והנחשול החילוני ששם לו יעד - למחוק את הערכים החרדיים אותם אנו נושמים אל קרבנו וחיים בו.

אין זה חדש לנו שהעולם החילוני מפנה לעברנו אצבע מאשימה, לפיה כביכול החרדים מנסים לכפות ערכיהם על העולם החילוני ומונעים מהם את הבחירה הליברלית לחייהם החופשיים.

העולם החילוני שוכח כי כשמאשימים מישהו, מפנים לעברו אמנם אצבע מאשימה, אך שלוש אצבעות נשארות כפופות לעבר המאשים. פרוש הדבר שהעולם החילוני צריך לבדוק שלא בציניות ב"ציציותיו" 3 פעמים בטרם יפנה אצבע מאשימה לעבר הכפיה החרדית.

הם טוענים שהעולם החרדי מנסה לכפות ולהשליט אורח חייו על העולם החילוני. אך בד בבד אם אותם מתלוננים יפשפשו במעשיהם ימצאו בקלי קלות כי הפסיכולוגיה שלהם הפוכה לגמרי בשטח המציאות.

הם מהווים סמל ודוגמא לכפיה ורצון להשליט אורח חייהם על הציבור החרדי. אם יתבוננו במראת המציאות, יבחינו כי אלו שמנסים להשליט אורח חיים שאינו מכבד את הערכים היהודיים שלנו זה בעצם הם  בעצמם ובכבודם.

הדוגמא הכי "חיה" ולוהטת בימים האחרונים בעולם התקשורת דנה בעתירה שהוגשה לבג"ץ  ע"י גב' דינה זילבר. העתירה לבג"ץ דנה נגד קיומם של מסלולי לימוד נפרדים מגדרית במוסדות להשכלה גבוהה.

נשים דברים כהוויתם על השולחן; לימודים אקדמאים בהפרדה במכללות ובשלוחות החרדיות אינן מהוות כפיה לאיש. אדרבה, הם מציעים פתרון הולם, מכובד ונכון לציבור גדול הירא לדבר ה', דבק בדרכיו ומעוניין בו.

הדרישה נגד ההפרדה המגדרית בלימודים האקדמאים, באה כאיצטלה שגויה ומגוחכת שזה ימנע באופן נרחב את שילובם של החרדים בשוק העבודה.

זו בדיחה עלובה משום שדווקא היכולת ללמוד בהפרדה - מדרבנת ותדרבן את החרדים החפצים בלימוד אקדמאי ללכת ללמוד מקצוע שיוכל לסייע להם בפרנסתם.

ההוכחה לכך היו דבריה של אישה חרדית בראיון שהעניקה לציבור במהדורת חדשות ברדיו קול ברמה. היא אשת רב מכובד,  אישה נמרצת המשתייכת לזרם החרדי,  שהתקבלה לאחרונה  אחר כבוד להתמחות בביהמ"ש העליון. יש לציין שזו האישה החרדית הראשונה שזכתה לכך. מסירה כובעי בפניה.

רדיו קול - ברמה יצא ימים אלו בקמפיין שנושא על דגלו את הרעיון "די לכפיה החילונית". במסגרת הקמפיין  סיפרה האישה החרדית, שנשמור בצנעה את שמה, בראיון עמה, שהיא למדה דווקא בשלוחה החרדית של המכללה האקדמית קרית אונו.

היא ציינה שלולא האופציה ללימודים בהפרדה, לא היתה שמה פניה ללימודי משפטים ולא היתה מגיעה להשגים שהגיעה.

לימודיה התאפשרו דווקא בגלל היכולת ללמוד לימודי אקדמיה בהפרדה מגדרית. האפשרות הזו העניקה לה יכולת להמשיך לשמור על צביונה החרדי ולפרנס בכבוד את משפחתה המכובדת.

בראיון עימה ציינה: "יותר קל, נעים ונח לאישה ללמוד בכיתת נשים בכל ההבטים. לא הייתי מגיעה למקום המכובד אליו הגעתי אם הלימודים לא היו בהפרדה".

לצערנו הגדול, לאחרונה הצטרפו דמויות מעטות מאד דתיות או "חרדיות" שמנסות לחבור לארגוני נשים באיצטלה צבועה שהן חפצות לסייע לנשים להתקדם ולהגיע למשרות מכובדות, ודואגות למעמד הנשי. רק שבדרכן הן רומסות את הערכיות המכובדת והמכבדת ומשיגות לעצמן תוך כדי כפיית דעתן על עזרת נשים, הישג הפוך ממכובדות.

אותן דמויות מהוות פחות ממיעוט לדעה הרווחת  של הציבור החרדי. הן מחזיקות בדגל הפמינסטי אך אינן פועלות לפי כללי הפמיניזם. הן מנסות להשליט דעתן על נשים אחרות והורסות את העמודים הערכיים עליהם מושתת תורתנו בשביל השגת כותרות. הן מהוות מדגם פצפון לעצמן ואפילו לא מדגם כללי של הציבור החרדי עימו אנו יושבים הכל נטו מתוך אינטרס אישי.

כולנו יודעים בתוכנו כי הסרת מגבלה ומניעתו בשל עמדה פטרנליסטית, סותרת את דרכה של מדינה ליברלית, לא כל שכן של העולם הערכי אותו ינקנו מההסטוריה היהודית רבת יומין. עולם הפוך ראינו. אדרבה, כחרדית חשובים לי לימודים אקדמאים אם כי בהחלט בהפרדה, מה שיתן לי מרחב רגוע, מתאים לסגנון חיי, מקצועי יותר, אהיה משוחררת לשאול מה שלא מובן לי והלימוד יהיה יותר אפקטיבי.

כפיה חרדית? היכן את? מדינת הלכה? הלכה ההלכה בכפיה חילונית. תן בליבנו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים תלמודך באהבה.

הכותבת היא אשת תקשורת, מנהלת משרד רדיו קול ברמה

אופנה דינה זילבר לבוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד