י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
למרות אישור הרבנים

המוסד שחוסם מודעות לפגיעות חמורות

נושא המוגנות מפני פגיעות חמורות עולה למודעות בקרב המגזר החרדי ומודעות להגנה מפני פוגעים חלחלה עמוק - אך מתברר כי דווקא במוסדות החינוך העצמאי מסרבים לשתף פעולה בעניין

המוסד שחוסם מודעות לפגיעות חמורות
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט , פלאש 90

בכנס למען ילדים נפגעי עבירות חמורות ביוזמת ח"כ עומר ינקלביץ, נשאו דברים נציגים ממערכות שונות, ביניהם משטרה, פרקליטות, משרד החינוך ועוד. בדבריה התייחסה איריס בן יעקב, מנהלת יחידה לפגיעות המשרד החינוך ואמרה: "אין לנו אפשרות גישה למוסדות החינוך העצמאי"

"האג'נדה שלנו היא להסביר את כל נושא הפגיעה, שמירה על מרחב אישי וכו'", אומרת בן יעקב. "אנחנו מאמינים שלא נכון לעשות סדנה אחת וללכת, אלא להפעיל תוכנית שלמה של ליווי ולמידה".

אנחנו עורכים בחודש ינואר מדי שנה שבוע מערכת החינוך נגד פגיעות, שם מעבירים שיעורי כישורי חיים בנושאים שונים, בניית אקלים חינוכי מיטבי.

"יש אגף תוכניות סיוע ומניעה, שפי"י, של משרד חינוך המפעיל תוכנית איתור וזיהוי ילדים בסיכון להתעללות, הזנחה או פגיעה. יש תוכנית מותאמת גיל ולפי מגזר. מופצים מכתבים שלהורים, סדנאות, שיתופי פעולה ועוד".

"אך הנקודה היא שהחינוך העצמאי אינו כפוף לכל החוקים והכללים ויכול להחליט אם משתפים פעולה עם תוכניות של משרד החינוך או לא ועל פי דבריה, הם לא משתפים פעולה".

"צריכים להבהיר שאין מוסד שמחוייב לשתף פעולה", אומרת גורמת בפרקליטות ל'בחדרי חרדים', "אלא שבחינוך העצמאי זה פשוט בולט יותר שלא משתפים פעולה עם תוכניות מוגנות או חובת דיווח".

"הרצון לייצר כל פעם תוכניות חדשות - מעייף". אומר נצ"מ מאיר ברקוביץ, רמ"ח נוער ויחידת הסיוע במשטרה. "כבר שאלו רבנים וקיבלו אישורים, יש תוכניות מוגנות נהדרות ואפילו מותאמות מגזרית. השאלה מי פותח את הדלת ומי לא".

הבשורה מבחינתו היא ש"אנחנו לא נמצאים במקום שבו היינו לפני 10 שנים", מסביר נצ"מ ברקוביץ. "במפגשים שהתקיימו 15 שנה קודם, אמרו לנו שאנחנו נגד החברה החרדית. בהמשך היו מפגשים ששאלו אותנו איפה אתם? בהמשך זה התקדם ואמרו לנו במפגשים, אנחנו מוכנים להרבה יותר ממה שאתם עושים. יש שינוי וצריכים להמשיך לגרום לזה לקרות. בתוך גבולות החוק יש גמישות שבה צריכים להתנהל. אנחנו מבינים שהאלטרנטיבה היא או שלא נדע בכלל וילדים ימשיכו להיפגע, או שנפעל בשיתוף פעולה".

לשאלת כתבנו הפלילי, אלי שלזינגר, איך מסבירים את השינוי, ענה: "כמו בהרבה שינויים בעולם ההלכתי, השינויים מתחילים מאנשים בשטח שבאים ומשקפים לרבנים את המצב. בהתחלה נכנסו לרבנים ואמרו להם שזה משהו מזערי. אמרו שלא יכניסו תוכניות מוגנות כי זה רק יעורר את הנושא וכו'. מה שקרה זה שיותר אנשים מחוברים ורואים שאי אפשר להתעלם מהמצב. הרבנים פקחים ורואים את המצב וצריכים להיאבק בו. קחו לדוגמה 30 שנה אחורה את נושא החינוך המיוחד, אנשים התביישו לומר שיש להם ילד כזה. היום המצב שונה. צריכים לפתוח את דלתות המוסדות לגורמי רווחה וחינוך דרך אנשים חרדים, אנשים מתוך הקהילה יעבירו את תוכניות המוגנות".

עומר ינקלביץ' עבירות חמורות החינוך העצמאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד