ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הכל על נטילת תרופות פסיכיאטריות בהתאם להלכה

פרופ' עומר בונה, פסיכיאטר מומחה, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בביה"ח הדסה, מסביר מתי יש להתייעץ עם רב בנוגע לנטילת תרופות וגם על הכשר התרופות לפסח

הכל על נטילת תרופות פסיכיאטריות בהתאם להלכה
יעקב נחומי



בעיות פסיכיאטריות נפוצות באוכלוסיה החרדית בדומה לכל אוכלוסיה אחרת. בחלק מהבעיות מבוצע טיפול פסיכולוגי בשיחות, בחלק אחר יינתן טיפול בתרופות ולפעמים יתבצע שילוב בין טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי בשיחה. עם זאת, בקרב רבים מאלה הנוטלים תרופות עולות שאלות שונות באשר למגבלות בשימוש בתרופות, למשל לגבי הכשרות של התרופות וזמני הנטילה מבחינת שבתות וצומות. לתרופות הפסיכיאטריות תפקיד חשוב בשמירה על האיזון הנפשי ובהקלה על סימפטומים של חרדה, דיכאון או מחלות נפש אחרות וקשות יותר. בעקבות זאת, נדרש ליטול את התרופות באופן רצוף וקבוע בהתאם להנחיות הצוות הרפואי.

כשרות – מרבית התרופות כשרות

הכשרות של תרופות רבות הייתה מוטלת בספק בעבר בעקבות שימוש בג'לטינים המבוססים על עצמות של בהמות ובעלי חיים שחלקם אינם כשרים לצורך יצירת הכדור. עם זאת, בשנים האחרונות התגבר השימוש בחומרים סינתטיים ליצירת ג'לטין, וכן בחומרים מדגים, כך שהחשש הזה ירד מן הפרק עבור מרבית התרופות הפסיכיאטריות. בעקבות זאת, נתנו רבנים היתרי כשרות לתרופות פסיכיאטריות שונות שהשימוש בהן מקובל.

לקראת חג הפסח, עולות שאלות רבות באשר לכשרות של התרופות לפסח. מיעוטן של התרופות לא עומד במגבלות הכשרות לחג אך ניתן להיעזר במדריך תרופות לפסח אשר יוצא בכל שנה ע"י בד"ץ העדה החרדית בירושלים ומפרט את רשימת התרופות הכשרות בכל התחומים. ממדריך של קופת החולים הכללית שיוצא בנושא ניתן לראות כי התרופות הפופולאריות ביותר דוגמת ציפרלקס ופרוזאק כשרות לשימוש בפסח. מעבר לכך, רבים מגדולי הדור פסקו כי יש להמשיך וליטול תרופות שניטלו באופן קבוע לבעיות לחץ דם, לב, סוכרת ומחלות נפש גם בזמן הפסח ללא קשר לכשרות.

צומות – התייעצות עם הרופא המטפל ועם הרב

את הצומות ניתן לחלק לצומות קצרים יותר בין אור לחושך (4 בשנה) ולצומות של 24 שעות (יום הכיפורים ותשעה באב). בצומות של בין אור לחושך ניתן לשנות במעט את מועד נטילת התרופות כך שלא תהיה שבירה של הצום. גם צומות של 24 שעות ניתן לקיים באמצעות הזזת שעת נטילת התרופה. מרבית התרופות הפסיכיאטריות ניטלות פעם ביום ,כך שניתן להקדים את זמן נטילת התרופה בערב הצום ולאחרו במוצאי הצום. במקרים בהם יש הכרח בנטילת התרופה גם במהלך הצום ניתן לנסות ליטול ללא מים. במקרים אחרים הצורך באוכל או בשתייה הוא צורך בריאותי, המוגבר ע"י נטילת תרופות. מרבית התרופות אינן דורשות אכילה אך חלקן דורש שתייה. פתרון אפשרי למצב זה בכפוף להיתר הרב הוא שתייה לשיעורין, מצב בו שותים כמות מסוימת כל 9 דקות בהתאם להנחיית הרב. לרוב מדובר בכמות של 25-30 מ"ל בכל 9 דקות. במקרים בהם המטופל אדוק מאוד יישקל כל מקרה לגופו בהתאם להחלטת הרופא.

נטילת תרופות בשבת – לפני כניסה ואחרי יציאת שבת

ישנה העדפה גורפת בעולם החרדי להימנע מנטילת תרופות בשבת, אמנם לא מדובר בדרגת החומרה של צום אך בכל זאת רבים מעדיפים להתגמש בזמני נטילת התרופות כך שלא תינטלנה בשבת. גם במקרה זה כמו בצום, תלוי בסוג התרופה ומשך הזמן של השפעתה. מרבית התרופות הפסיכיאטריות המקובלות משפיעות למשך 24 שעות כך שאפשרי לקיים שגרת נטילה שתאפשר ליטול תרופות לפני כניסת השבת ומיד עם יציאתה.

לסיכום, האפשרות לשילוב בין נטילת תרופות פסיכיאטריות להלכות שונות קיימת אך תלויה במספר גורמים, ביניהם, סוג התרופה, מצבו של המטופל ורמת האדיקות שלו. כיום גוברת בקרב הרבנים המודעות לרגישות המצב של מטופלים מסוימים ולצורך בטיפול תרופתי רצוף על מנת לשמור על איזון נפשי ותפקוד תקין כך שמעת לעת מתפרסמים פסקי הלכה המתירים במקרים של פיקוח נפש שימוש שאינו עומד בקנה אחד עם מגבלות של צומות, כשרות וכן הלאה.


התמודדות עם מחלה, ציפיות לא ריאליות מעצמכם, חיכוכים משפחתיים והרגלים שעבר זמנם-
קראו על עצות למניעת חרדה או דיכאון בפסח.



תרופות כדורים כשרות פסח הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד