ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

למה פותחים תוכניות חיסכון בבנקים?

אם השקעה במניות אינה מניבה תשואות כמו השקעה בדירות, אז למה ישנם משקיעים ישראלים רבים ש"חוסכים" בתוכניות חיסכון בנקאיות שלא לדבר על אלה שמחזיקים פיקדונות בבנקים? • כדי לענות על השאלה הזו צריך להתחיל מהסוף: אין שום סיבה להשקיע במוצרים בנקאיים. להיפך, הם מניבים בדרך כלל תשואה נמוכה בהרבה מאשר השקעה בנדל"ן, במיוחד אם הוא נדל"ן מניב וממוקם בחו"ל, שם מחירי הבתים זולים יותר

למה פותחים תוכניות חיסכון בבנקים?
תכנית חיסכון צילום: pixsabay

זה אמיתי וזה קרה לפני כשנתיים. קבוצה של חוקרים ביקשה לבדוק במה כדאי להשקיע במטרה לענות על שאלת מיליארד הדולר: מניות או נדל"ן... ועד כמה שזה יישמע מוזר ובניגוד למחקרים שנערכו בעבר, גילו החוקרים כי בטווח הארוך, זאת אומרת, בטווח של קרוב למאה וחמישים שנה, הרבה אחרי שהמשקיע יילך לעולמו, כדאי היה להשקיע בנדל"ן.

כן. מהמחקר עלה כי השקעה בנדל"ן שווה קצת יותר מהשקעה במניות, והרבה יותר מהשקעה באגרות חוב. מה שמביא אותנו לשאלה אחרת, מדוע ישנם עדיין אנשים שמתעצלים ו"חוסכים" בתוכניות חיסכון בנקאיות כשישנן כל־כך אלטרנטיבות הרבה יותר מוצלחות. קחו למשל את המוצר הפיננסי הכי פחות מתגמל לשיטתה של אותה קבוצת חוקרים – אגרות החוב. מדוע בוחרים אנשים להפקיד את כספים בבנק ולא בבית השקעות, כי הם מניחים שהבנקים הם כמו גופים ממשלתיים (הנחה שגויה מאוד!).

אך אם זו התפיסה הרווחת, מדוע לא בוחרים המשקיעים לרכוש אגרות חוב של הבנקים שאין ספק שהן אמורות להניב תשואה טובה יותר מאשר פיקדונות בבנקים? השאלה הזו ושאלות רבות אחרות מנקרות במוחותיהם של כלכלנים רבים. התשובה הגורפת היא "חוסר ידע". אנשים לא יודעים עובדות פשוטות ומתעצלים לבדוק ולחפש הזדמנויות שיניבו להם כסף רב למרות שהשקעות שמוצעות על־ידי גופי השקעה, עשויות להיות יציבות ומתגמלות בהרבה מאשר השקעות במוצרים פיננסיים בנקאיים.

אבל גם נניח למחקר ההוא שבחן נתונים כלכליים לאורך קרוב ל־150 שנה בשש־עשרה מדינות עשירות ומובילות, המסקנות שצפות מול עיני המשקיע הממוצע בניתוח פשוט מעלות כי השקעה בנדל"ן היא פשוט השקעה משתלמת לאורך השנים גם כאשר מדובר בשנים מעטות. בינינו, מי בדיוק חי מאה וחמישים שנה, או אפילו מאה ועשרים שנה. בכלל, משקיעים רבים יתקשו לחשב תשואות עשר שנים קדימה. ועוד בכלל אחד, ישנם משקיעים שמתקשים להבחין בעלות הגבוהה של השקעה באמצעות הבנקים. עלות שמצמצמת את התשואה גם בטווח הקצר.

אז מה עושים משקיעים שהבינו שברוב המקרים השקעה במוצרים בנקאיים אינה מניבה תשואה ראויה לשמה. הם משקיעים באג"ח, מניות ודירות. אבל דירות בישראל כה יקרות עד כי התשואה הופכת להיות זעומה ולעיתים אפסית בשל הוצאות המימון. משקיעים חכמים משקיעים בנדל"ן בחו"ל, כך מספרים בקבוצת 'בסדנו', בית השקעות ישראלי שלו שלוחות בצפון אמריקה שמנהלות עבור משקיעים ישראלים רבים שורה של נכסים מניבים ומשתלמים.

"ההנחה שבנקים יציבים יותר היא הנחה שגויה. עובדה שבעשור האחרון נסגרו מאות בנקים בארצות הברית", אומרים מומחי ההשקעות של 'בסדנו'. "מחקר של בנק ישראל שהתפרסם לפני שנה, הוכיח שלאורך הזמן אין הבדלים גדולים בין השקעה בדירות והשקעה במניות. אדרבה, בדרך כלל הדירות מייצרות תשואה קצת יותר גבוהה. מי שחושש מפני שינוי במדיניות הממשלה אחרי הבחירות הבאות צריך לצמצם סיכונים גיאופוליטיים בישראל ולהשקיע בנדל"ן בחו"ל בין אם מדובר בנדל"ן למגורים ובין אם מדובר בנדל"ן מסחרי שבמקרים רבים מניב תשואה גבוהה יותר בזמן קצר יותר".

נשמח לתת את כל הפרטים בטלפון 072-371-3478 

בסדנו תכנית חיסכון השקעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד