ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
הפוסק הצעיר

התרגשות: ר' עמרם פריד יחגוג בר מצווה לבן

קהילות האברכים בבני ברק נרגשים משמחת הבר מצווה לבנו של הגאון רבי עמרם פריד - שנחשב לפוסק צעיר וכוכבו זרח בשמי עולם התורה - במענה לאלפי שאלות מידי יום • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים וגם פרופיל קצר לדמותו 

התרגשות: ר' עמרם פריד יחגוג בר מצווה לבן
הגאון רבי עמרם פריד צילום: באדיבות המצלם

התרגשות רבה שוררת בקהילת בני הישיבות מערב בני ברק בפרט ובכלל אזור מערב עיר התורה והחסידות לרגל היכנס בנו של מורה דרכם, הפוסק הצעיר, הגאון המופלג, רבי עמרם פריד בנועם עול תורה ומצוות ביום רביעי הקרוב. 

הרב פריד החולש על כמה קהילות באזור ואליו מגיעים אלפי שאלות מידי יום, נודע בשנים האחרונות כמי שנותן תשובות מהירות מכוח פסיקתו ההלכתית המקיפה את כל חלקי השולחן ערוך.

לקראת הבר מצווה, נכנס הגר"ע פריד יחד עם בנו וגבאי הקהילות, להתברך אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם בבני ברק.  גבאיי הקהילה ביקשו ברכה עבור מציאת מקום של קבע כיאה לקהילתם, שעד עתה שוהה בתוך מסדרון של תלמוד תורה והמקום גם צר מלהכיל את האברכים. 

בביקור אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי. צילום: באדיבות המצלם

"סיפרו המופלא של רבי עמרם פריד אינו דומה לשום סיפור אחר שהכרתם" כתב העיתונאי יצחק פלדמן במגזין החג של עיתון 'בקהילה' בחג הפסח האחרון עת פרסם פרופיל ראשון לדמותו של הפוסק הצעיר. "הוא יליד העיר בני ברק, עוד לא בן ארבעים, למד בישיבת פוניבז', ועל פי עדויות חבריו כמעט ולא דיבר עם אף אחד. תמיד היה שקוע על תלמודו".

"הסטנדר של עמרם פריד בפוניביז' גדוש בסיפורים. מה חבל שאינו יכול לדבר. ככל שניסינו לאתר בשר ודם שיעניקו לנו פרטים או אנקדוטות דרמטיות אודות שקידתו העצומה של המתמיד עמרם פריד, נתקלנו בתשובה זהה: "בטח שהכרתי אותו, הוא ישב אולי עשרים שעות ביממה ליד הסטנדר, כל הגוף שלו כפוף ונשען כלפי מטה, וגורס וגורס וגורס. מעבר לזה לא שמעתי ממנו מילה".

כילד למשפחה בני ברקית, הכיר רבי עמרם את גדולי הדור שחיו בעיר ועשה לו מנהג של קבע לבחון את הליכותיהם. שנים לאחר מכן, כשיקבל על עצמו עוד הוראה בגיל כה מוקדם, יעשה בזה שימוש רב.

הוא נישא לבת הגאון רבי אהרן יהושע צוקר, הנודע כעילוי מפוניבז'. החתן והשווער לא היו צריכים לברר זה על זה לפני צאת השידוך לפועל. השניים השכימו קום והתייצבו ראשונים בבית המדרש, ויצאו ממנו אחרונים. ההיכרות שנוצרה מעל דפי הגמרא והשו"תים הולידה את הדור הבא המשותף לשני המוחות הכבירים הללו.

במענה לתשובה הלכתית. צילום: ארכיון, בחדרי חרדים

"רבי עמרם פריד כמו מנווט במקביל שתי קהילות שונות: קהילת האברכים וקהילת אנשי העסקים. אינו דומה ההנהגה של אלה להנהגה עבור אלה, הצד השווה שבהם ששתיהן מתפארות בנשיאותו הרמה של רבם ובידיעת התורה שלו. בעוד בני התורה מסתופפים בצלו בלילות עמוסי ספרים, אנשי העסקים מקבלים אל תיבות המייל והמסרונים הלכה יומית מהרב, המיועדת במיוחד עבורם. פעמים זו הלכה בענייני ריבית ועסקים, לפעמים בהלכות שבת, ולפעמים גם דבר חיזוק ומוסר".

"כשמנסים לבחון כמה מעריצים נמנים על קהילת רבי עמרם פריד, קשה לאמוד את מספרם" כותב פלדמן. "וזאת בשל המעגלים הרחבים שהקהילה מגבשת לעצמה, רבים מגדירים את עצמם תלמידיו, למרות שמעולם לא פגשו אותו פנים אל פנים. מלבד הכלי הטכנולוגי המשגר הלכה יומית לאלפי אנשים, סביב הרב שוהים באופן תדיר חמישה אברכים, מצוידים בפלאפונים עם מטענים ניידים, והם מקבלים שאלות מכל רחבי העולם".

"בכל רגע נתון מישהו מתקשר לטלפון של הרב" מספר אחד האברכים, "אם הטלפון הראשון בממתינה, השיחה עוברת באופן אוטומטי לטלפון השני, ומשם לשלישי ולרביעי וכן הלאה. האברך שמקבל את השאלה בטלפון שואל את הרב שנמצא לידו, מקבל תשובה מהירה, ומיד חוזר עליה במדויק לשואל. כך קורה שאין אדם בעולם שנתקל בשאלה הלכתית ואין לו מענה. בכל שעה משעות היממה הוא יוכל להתקשר, והרב שער כמעט 24 שעות ביממה זמין לכל שאלה בכל תחום שהוא. זהו דבר מדהים שאין לו אח ורע בכל העולם כולו".

ביום רביעי הקרוב יגיעו המוני אברכים לצד אנשי עסקים לשמחת הבר מצווה לבן רבם שתתקיים באולמי מרום בצומת הרחובות חזון איש הרב לנדא בבני ברק. 

בביקור אצל הגרב"ד דיסקין ראש ישיבת ארחות תורה. צילום: באדיבות המצלם

הרב עמרם פריד בר מצווה אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד