י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אפליית הבנות הספרדיות • בלעדי

רה"י לגרינברג: "אל תירא ואל תֵּחָת; תיאבק עד כמה שאתה יכול"

פרסום ראשון: נשיא המועצת חכם שלום כהן הורה לראש עיריית פתח תקווה להמשיך את המאבק נגד הנהלת הסמינר האשכנזי בעיר שמסרב לקבל בנות ספרדיות • ראש הישיבה התבטא בכאב: "על זה בית המקדש נחרב, מה זו השנאה הזאת" • צפו בתיעוד בלעדי של 'בחדרי חרדים'

רה"י לגרינברג: "אל תירא ואל תֵּחָת; תיאבק עד כמה שאתה יכול"
גרינברג בביתו של חכם שלום כהן צילום: באדיבות המצלם

ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, שמוביל בימים אלה מאבק נחוש נגד אפליית בנות ספרדיות שלא התקבלו לסמינר 'הילדסהיימר' בעירו, קיבל אמש חיזוק מיוחד מראש הישיבה חכם שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה.

גרינברג עלה למעונו לאחר מתקפה בביטאונים המפלגתיים של נציגי האופוזיציה בעיר, שתיארו את פעילותו למען שיבוץ הבנות הספרדיות בסמינר - כמהלך לסגירת הסמינר, שעה שהאיום העומד לפתחו של המוסד הוא תקציבי בלבד, עד לשיבוץ הבנות הספרדיות בסמינר האשכנזי.

מדובר בלא פחות מדרמה לאחר שנשיא המועצת חכם שלום כהן הביע תמיכה מלאה בראש עיריית פתח תקווה ואמר לו: "אל תירא ואל תיחת ושהשם יהיה בעזרך".

לאחר שגרינברג תיאר בפניו את הפעולות שנקט במאבק נגד אפליית הבנות הספרדיות, בירר חכם שלום אם מנהלי הסמינר ישמעו לראש העיר. כששמע כי לא תהיה בפניהם ברירה אחרת ויחויבו לקבל את הבנות הספרדיות, הביע חכם שלום בתקיפות את פליאתו - "אז למה לא?".

אחד הנוכחים שאל, עד כמה ראש העיר צריך להילחם נגד אפליית הבנות הספרדיות. ראש הישיבה השיב: "עד כמה שהוא יכול".

בין היתר, תיאר גרינברג בפני חכם שלום את המאבקים הנוספים מצד הנציגים באופוזיציה. גרינברג אמר כי "בערים אחרות שהם בקואליציה, הם שותקים גם מול פרצות שבת חמורות כמו הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ובפתח תקווה שהן באופוזיציה פתאום הכל שחור".

ראש הישיבה התבטא על כך בכאב רב: "מה זו השנאה הזאת, על זה בית המקדש חרב, על שנאת חינם, ממש שנאת חינם".

---

'בחדרי חרדים' עם התמלול המלא ממעונו של ראש הישיבה: 

גרינברג תיאר את אפליית הבנות הספרדיות בפני חכם שלום: "פנו אליי בנוגע לבנות ספרדיות ממשפחות טובות מפתח תקווה, הראו לנו את התעודות והן באות מבית טוב, ממשפחות של רבנים, אבל בסמינר לא רצו לקבל אותן".

"דיברתי עם מנהל הסמינר וביקשתי ממנו לבדוק לגביהן, אבל שם לא רצו, ואז אמרתי - אם אתם לא רוצים את הבנות האלה כנראה יש פה משהו פסול, כי לא מדובר בבנות שהגיעו מהרחוב שלא מתאימות למקום, אז משהו פה לא בסדר, וזה מעשה משיקולים לא אמיתיים".

"אמרתי לסמינר - תקבלו אותם, ואם לא אנחנו נרשום אותם, על פי החוק שאנחנו יכולים לרשום אותם ולא תהיה לכם ברירה ותחויבו לקבל אותם. עכשיו הם עושים רעש למה אני מחייב אותם, אמרתי להם שככה החוק מחייב, אלה בנות שרוצות ללמוד, ואם הם לא ילמדו שם, הם יצטרכו ליסוע מחוץ לעיר באוטובוסים ולהיתקל בבעיות של חוסר צניעות ועוד, לכן אמרתי להם שאין סיבה לא לקבל אותם כשיש פה בפתח תקווה מקום, תנו לתושבי פתח תקווה ללמוד".

אחד הנוכחים העיר בפני חכם שלום, כי מדובר באותה מלחמה שהייתה בעבר בעיר ירושלים, שהיו צריכים להילחם עבור הבנות הספרדיות, וזה מה שקורה כעת בפתח תקווה, וראש עיריית פתח תקווה הוא זה שלוחם כעת את המלחמה של הספרדים בעיר.

גרינברג המשיך לפרט בפני ראש הישיבה את פרטי העניין: "אמרתי למנהלי המוסד כי מדובר במוסד עירוני בפתח תקווה, המבנה שייך לעירייה, שגם מתקצבת את המוסד, אז קודם שיפעל לטובת תלמידות העיר, בין אם זה אשכנזיות או ספרדיות, לא אמור להיות הבדל, מי שמתאימה מבחינה רוחנית מוכרחים לקבל אותה".

חכם שלום לנוכחים: "הם (מנהלי הסמינר) ישמעו לו?"

אוריאל בוסו: "אין להם ברירה"

גרינברג: ״הם חייבים"

אחד הנוכחים: "כך עובד השיבוץ העירוני"

חכם שלום: "אז למה לא?!"

בוסו: ראש העיר בא לשמוע שהוא עושה בסדר. התנפלו עליו הרבה אנשים ואמרו עליו שהוא לא עושה בסדר.

גרינברג: לא הרבה אנשים התנפלו, הפוליטיקאים האשכנזים עשו רעש בעיתון שלהם, ואנשים דווקא שמחים ואומרים - כל הכבוד שסוף סוף מישהו עושה צדק, אבל אלה שמרגישים אליטה רוצים לעשות רעש ומתנפלים".

ראש עיריית פתח תקווה סיפר בין היתר לחכם שלום על הפעילות הענפה שמוביל יחד עם נציגות ש"ס בעיר: "אנחנו בונים בתי ספר חדשים, עוזרים לגני ילדים, בונים בתי כנסת חדשים. אנחנו בונים בעיר מקוואות שלא בנו שנים, ומה שהציבור החרדי צריך אנחנו עושים".

אחד הנוכחים העיר כי גם בציבור הליטאי בעיר יש חלק מאוד מאוד גדול שעזבו את העסקנים ופועלים בשיתוף פעולה מלא עם ראש העיר.

גרינברג הסכים עם דבריו וציין כי "אחת הדוגמאות לכך הם קהילות יוצאי חברון שעובדים איתנו בשיתוף פעולה. הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון היה אצלנו, וגם הגאון רבי יוסף חברוני מגבה אותנו. גרינברג ציין כי "יש כאלה בעיר שעדיין מתעקשים לעשות רעש, והם עושים מלחמות בגלל שהם באופוזיציה. לא טוב להם שש"ס בקואליציה והם באופוזיציה".

ראש העיר סיפר לחכם שלום כי "איפה שדגל התורה בקואליציה, למרות שמפעילים שם אוטובוסים בשבת ומה לא, הם יושבים בשקט, למה? כי הם בקואליציה, אבל איפה שהם באופוזיציה פתאום הכל שחור בגלל פוליטיקה, אבל אנחנו כאן כדי לעשות צדק עם הבנות הספרדיות.

חכם שלום לחץ את ידו של גרינברג בחמימות ובירכו "הקב"ה יהיה בעזרך".

לאחר דקה של שתיקה, אמר חכם שלום לנוכחים בכאב: "מה זו השנאה הזאת, על זה בית המקדש חרב, על שנאת חינם, ממש שנאת חינם".

גרינברג הגיב על כך: כי אכן יש כאלה בעיר שפועלים מתוך שנאת חינם, ובמקום לפעול מתוך שלום וקירוב לבבות הם עושים להיפך. "אבל אנחנו חזקים ונמשיך לעשות מה שצריך".

חכם שלום לראש העיר: "שהשם יהיה בעזרך, אל תירא ואל תֵּחָת".

אחד הנוכחים הוסיף לשאול את חכם שלום על המאבק נגד אפליית הבנות הספרדיות: "האם ראש העיר צריך להילחם עד הבת האחרונה?"

חכם שלום השיב: "כמה שהוא יכול. השם יהיה בעזרכם ויתן שלום בארץ. אנחנו מתפללים על כך כל יום - 'תן שלום בארץ'".

חכם שלום כהן רמי גרינברג פתח תקווה סמינרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד