י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אבחון אוטיזם: בחלק מהמקרים אפשר לתבוע ולקבל פיצויי עתק

בעשר השנים האחרונות חלה עליה תלולה, של כ-170%, במספר הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. הלכה למעשה, 1 מכל 77 ילדים מאובחן אחרי גיל שנתיים כאוטיסט והסיבות לכך עדיין אינן ידועות ומובנות לחלוטין לאנשי הרפואה

אבחון אוטיזם: בחלק מהמקרים אפשר לתבוע ולקבל פיצויי עתק
סולר | קפלינסקי צילום: יח"צ

בעשר השנים האחרונות חלה עליה תלולה, של כ-170%, במספר הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. הלכה למעשה, 1 מכל 77 ילדים מאובחן אחרי גיל שנתיים כאוטיסט והסיבות לכך עדיין אינן ידועות ומובנות לחלוטין לאנשי הרפואה.

למרות ההתקדמות הרבה בתחום המחקר הרפואי בנושא, נכון לאמצע שנת 2019 ולצערם של רבים, עדיין אין כבדיקות סקר לבדיקת מוטציות גנטיות הגורמות לאוטיזם בוודאות מוחלטת.

בסקירה שלפניך מסביר עורך הדין עופר סולר, שותף בכיר במשרד סולר קפלינסקי רשלנות רפואית, אודות דרכי האבחון ואחריותם של הרופאים ליידע את ההורים לגבי מכלול האפשרויות שעומדות בפניהם, לפני ההריון, במהלך ההריון במקרה של גילוי ממצא חריג ולאחר הלידה, במקרה של אבחון ילד או ילדה על הספקטרום האוטיסטי.

מאחר ואין אפשרות לזהות בוודאות מוטציות גנטיות שעשויות לגרום לאוטיזם בבדיקות סקר טרום הריוניות, צריכה להיות המלצה ברורה של הרופאים על ביצוע בדיקת מי שפיר לעובר, בכל מקרה שאחד מבני המשפחה של ההורים אובחן על הספקטרום האוטיסטי, כאשר מעבר לבדיקת מי השפיר יהיה צורך להסביר להורים על חשיבותה הרבה ונחיצותה של בדיקת צ'יפ גנטי או בדיקת אקסום.

כאשר ההורים מגיעים לראשונה לקופת החולים או לרופא הפרטי, לאחר שהאישה הרתה, יש צורך לשאול ולוודא האם מי מבני משפחתם של ההורים לוקה במחלה גנטית כלשהי ובין השאר יש צורך לזהות מקרה של אוטיזם בקרב בני המשפחה של ההורים לעתיד.

בהנחה שלא עלו ממציאים חריגים בשלב זה, האם תחל בביצוע בדיקות מעקב ההריון השגרתיות, כאשר כבר בתחילת ההריון ניתן וצריך לבצע בדיקות דם. בהמשך ההריון יעשו בדיקות אולטרסאונד כמו גם סקירת מערכות של העובר.

במקרים של ממצא חריג באחת מהבדיקות האבחנתיות לאורך חודשי ההריון, כגון:

  • הרחבת חדרי מוח ואנומליות מוחיות שונות כמו שינוי בגומה האחורית
  • הרחבת אגני כליה ומומי כליה שונים כמו כליית פרסה או כליה יחידה
  • כליות מוגדלות או אקטופיות (שלא במקומן)
  • מומי לב שונים
  • עיכוב בגדילת העובר IUGR
  • עורק טבורי יחיד בשליה (במקום שניים בנורמה)
  • קיצור גפיים ומומים גפיים שונים כמו רגל קלוטה CLUBFEET
  • מיקרוצפליה או היקף ראש קטן
  • בקע סרעפתי
  • איטמות תריסריון

הרופא יהיה חייב להפנות את האם לביצוע בדיקת מי שפיר, עם דגש ברור על ביצוע בדיקת צ'יפ גנטי או בדיקת אקסום, לצורך אבחון סימנים גנטיים שעשויים להצביע על אוטיזם בעובר.

אי הפניה לבדיקות כאמור ולידת ילד שיאובחן את הספקטרום האוטיסטי, יקימו עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא שהיה אחראי על מעקב ההריון של האם.

מה עושים אם הילד אובחן אל הרצף האוטיסטי?

במקרה של אבחון ילד או ילדה על הספקטרום בגיל שנתיים, שלוש או מאוחר יותר, חלה על הרופא המאבחן החובה להפנות את ההורים והילד לביצוע בדיקת דם לאבחון תסמונת איקס שביר, שעלול להיות הגורם לאוטיזם.

במקרה של תשובה שלילית, יש להפנות את ההורים לביצוע בדיקות נוספות כמו בדיקת צ'יפ גנטי CMA ובדיקת אקסום. בדיקות אלה עשויות להצביע על פגמים ומוטציות במגוון רחב מאד של גנים ולפי תוצאות הבדיקה ניתן יהיה גם להסיק מסקנות לגבי ההריונות הבאים של ההורים.

מעבר לכך, במקרה של אבחון פגם גנטי במסגרת בדיקת הצ'יפ הגנטי או בדיקת האקסום, ההורים צריכים לפנות לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית.

עורך הדין סולר מסביר כי לאורך השנים ייצג מספר משפחות, הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, שהתברר רק בדיעבד, כי הרופא שליווה את ההריון היה אמור ליידע את ההורים לגבי האפשרות לערוך בדיקת צ'יפ גנטי או בדיקת אקסום בזמן ההריון, לאור ממצאים בעיתיים שעלו מהבדיקות השגרתיות שהאם עברה לאורך הריונה.

במקרים כאלה, בהם הרופא התרשל ולא ידע את ההורים לגבי האפשרות לבצע בדיקות אבחנתיות מתקדמות, שהיו יכולות להצביע על אפשרות לאוטיזם עוד במהלך ההריון, הרי שהרופא בהתנהגותו הרשלנית, פגע בזכויות ההורים לקבל החלטה מודעת ושקולה אודות המשך ההריון או הפסקתו, ומשכך תקום להורים האפשרות להגיש תביעת פיצויים בעילת רשלנות רפואית.

חשוב להבין כי ברוב המקרים של אבחון על הרצף האוטיסטי, עדיין, לא ניתן לחזות את הסיבות הברורות ולא ניתן לבצע אבחון חד משמעי לפני או במהלך ההריון, אלא רק לאחר הלידה בסביבות גיל 2-3 כאמור.

עדיין, במקרים לא מעטים, חלה על הרופאים חובה ליידע את ההורים לגבי האפשרות לאוטיזם ולגבי האפשרויות העומדות בפניהם לבצע בדיקות מתקדמות כמו בדיקת צ'יפ גנטי או בדיקת אקסום החדישה והמדוייקת יותר.

גם תוצאות בדיקות אלה לא בהכרח יתנו תשובה חד משמעית לגבי אוטיזם, אך תוצאותיהן עשויות להעלות את ההתסברות ללידת ילד או ילדה שיאובחנו כאוטיסטים ומשכך, ההורים יוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי רצונם להמשיך בהריון תוך נטילת סיכון מחושב, בניגוד למצב שבו ההורים ממשיכים בהריון כבשגרה, מבלי שהרופאים ידעו אותם לגבי האפשרות שלהם לקבל החלטה מושכלת יותר.

לכן לאור מורכבות הנושא והצורך לבחון כל הריון וכל מקרה של אבחון ילד אוטיסט לגופו, קיים צורך לפנות להתייעצות עם עורך דין, שיפנה את התיק הרפואי של האם לבדיקת מומחים רפואיים בתחומי המיילדות והגנטיקה, על מנת להבין האם עשויה להיות להורים עילה לתביעה בשל רשלנות רפואית.

אם יש לך שאלות נוספות, ניתן ליצור טלפוני עם משרד סולר קפלינסקי רשלנות רפואית, לשוחח עם עורכי הדין במשרד ולקבל תשובה לכל שאלה בטלפון: 072-334-0001

אוטיזם רשלנות רפואית בדיקות גנטיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד