ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
אסון לימין // דעה

אל תצביעו לעוצמה יהודית - הקול שלכם ילך לפח • דעה

בנט ושקד הבטיחו לעשות הכל כדי להביא לחיבורים בימין ובפועל הותירו את עוצמה יהודית מחוץ למשחק • למרות זאת: במציאות שנוצרה אסור להצביע ל'עוצמה' - כל קול שהולך אליהם מושלך לפח; על טעות לא חוזרים • טור דעה מאת יוסי אסולין

אל תצביעו לעוצמה יהודית - הקול שלכם ילך לפח • דעה
בן גביר ביום הגשת הרשימות צילום: נועם רבקין פאנטון, פלאש 90

כמות הרפש שהוטחה בימים האחרונים בתוך המפלגות שמימין לליכוד שברה שיאים חדשים. ככל ששעון החול הלך ואזל ומועד הגשת הרשימות הגיע לקו הסיום - קרב הבוץ נעשה אכזרי יותר והביטויים ההדדיים רק הפכו יותר ויותר מכוערים.

בבריכת האגו הזאת, העולה על גדותיה, אין צד נקי. אבל מסתבר כי דיבורי האחדות המפוצצים של בנט, עם חזרתו המחודשת למגרש, שהיו נראים כמו הכאה כנה על חטא ההיבריס שלו בבחירות האחרונות - לא היו אלא דיבורי סרק.

בנט שיווה לאיחוד שיצר עם הרב רפי פרץ והשר בצלאל סמוטריץ' מעמד של "מפץ", של איחוד נדיר שהולך להתרחש ולטרוף את הקלפים; אולם בפועל, המהלך הזה התברר כחזרה לגודלו הטבעי. הא ותו לא.

שקד אמנם הפכה ליו"ר המפלגה, הבית היהודי בינתיים שינה את פניו ל"הימין החדש", אך היה זה שינוי קוסמטי בלבד. בפועל, עד לפני כמה חודשים אותן סיעות בדיוק ישבו יחד. למרות ההבטחות, לא ראינו כל חיבור עם מפלגות ימין אחרות. לא עם זהות ולא עם עוצמה יהודית. אותה הגברת בשינוי אדרת.

"בשביל לנצח צריך גוש ימין גדול", אמר בנט כולו נרגש באותו יום, "רק גוש ימין גדול ימנע ממשלת שמאל", הוא הוסיף. כדי להוכיח עד כמה רחוק הוא מסוגל ללכת, אמר בנט: "הציונות הדתית רוצה באיחוד הזה. גוש טכני זה אנשים שעולים לאוטובוס אחד, עוברים את המחסום שנקרא 'בחירות', ואחר כך יורדים מהאוטובוס וכל אחד הולך לדרכו".

דיבורי סרק. בנט בהודעה על השינויים במפלגה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העובדה שבנט סירב להצעות המפתות ומרחיקות הלכת של נתניהו בדמות התייחסות למפלגתם 3 מנדטים יותר מכפי כוחה האמתי ובלבד שיחברו לעוצמה יהודית - מוכיחה עד כמה הייתה אפס נכונות מצדו לאיחוד. שלום שלום ואין שלום.

אז אולי הפעם בנט ושקד יעברו את אחוז החסימה, אבל העובדה שלא עשו הכל כדי למנוע פיצול וסיכון קולות - גם היא רשומה על שמם לדיראון עולם. שוב פעם מפלגת ימין לא תעבור את אחוז החסימה, ושוב פעם יהיו אלו שקד ובנט שיישאו בתוצאות. זה יהפוך לאסון לאומי במידה ותוקם ממשלת שמאל, רק בגלל הציניות שלהם.

גם בן גביר פעל בשיטה של הטחות פומביות ולא השכיל להשאיר את הוויכוחים בחדרים הסגורים. למרות שההצעה שקיבל לא הייתה מכובדת ומכבדת בעיני חלקים בימין, מתוך אחריות לגוש הימין הוא היה צריך להתפשר, גם אם באופן חד צדדי, לוותר על העלבון ולהבטיח לפחות מקום אחד בכנסת - במקום לסכן את גוש הימין כולו ולזרוק לכאורה עשרות אלפי קולות לפח. בראייה לאומית הוא שגה.

כך או כך: זוהי עובדה מוגמרת. עוצמה יהודית רצה בנפרד וכל קול שהולך אליהם מושלך הישר לפח. כך אומרים כל הסקרים. וכך מלמד הסקר הכי טוב - ניסיון העבר. ב-2004 אנשי עוצמה יהודית רצו בנפרד ולא עברו את אחוז החסימה. כך גם ב-2012 וב-2015. שלוש פעמים שנזרקו עשרות אלפי קולות לפח. ההיסטוריה מלמדת שרק כשהם חברו למפלגות קיימות הם הצליחו להכניס נציגים.

עם כל הכבוד לערכים שמקדמים אנשי עוצמה יהודית, שמתאימים גם לחלקים בציבור החרדי - אין לנו את הפריבילגיה לסכן שוב את גוש הימין. בוודאי לא לאחר שבבחירות האחרונות ראינו לאן הובילו אותנו הצמד בנט-שקד. מי שחרד לגוש הימין לא יכול להרשות לעצמו להצביע - לא לעוצמה יהודית ולא לזהות יהודית, או כל מפלגת נישה אחרת. עם כל הקושי ועם כל הכעס על היהירות הבלתי נתפסת.

יש עוד אלטרנטיבות. זה לא הזמן להצבעות מחאה. אם עוד נותרה להם טיפת אחריות, מפלגות 'עוצמה' ו'נעם' צריכות, עם כל הצער שבדבר, לפרוש מהמירוץ ולא להכשיל את הרבים.

לכל הטורים של יוסי אסולין

עוצמה יהודית רשימת הימין המאוחד יוסי אסולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 73 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד