כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מדור של אבל

הפרדוקס של לייבל'ה והעיתונאי שחילק סברס

עקב ימי האבל ודיני תשעת הימים, לייבל'ה התהלך השבוע באטיות שאינה אופיינית לו והוא מגיש לכם מדור מקוצר מתמיד: מי העיתונאי שהוציא רישיון נהיגה? החסידים ששיחקו סנוקר בגיאורגיה וגם איש התקשורת שרכש סברס במרוקו וחילק (כמעט) לכל הציבור 

הפרדוקס של לייבל'ה והעיתונאי שחילק סברס
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

בכל ימות השבוע האחרון, מצוי היה לייבל'ה ביגון עמוק. צער החורבן נסוך על פניו והוא התהלך בצידי דרכים כשראשו מורכן. בימים אלו, בהם מרבים באהבת חינם, לייבל'ה מקפיד לראות את מעלתו של השני. על כן היו מי שאמרו ללייבל'ה בלחש שמא ואולי בערב תשעה באב צריך לוותר על המדור. סיבה נוספת, טענו רכלני דרכים ללייבל'ה - תוך שהם מנענעים אגודל בפוזה תלמודית, שהמדור גורם לקוראים לשמחה יתירה ואין זה ראוי בימים אלו. סיבה שלישית והיא הקשה מכולם: איך אפשר לקרוא לייבל'ה בלי בשר טוב. וכבר אמרו לייבל'ה בלי טשולנט בשרי כגוף בלי נשמה.

ובכל זאת, לייבל'ה שאינו מחליט בסוגיות כאלו על דעת עצמו, יצא לשאול את מורי ההוראה של המדור שישבו על המדוכה זמן רב ופסקו כי מדובר בדבר שרבים צריכים לו ומפאת הימים והזמן יש לקצר ואין רשאים להאריך, גם מפאת הפיגוע והעזרה של ליצמן.

הבעיה היא, שרעייתו של לייבל'ה - הרבנית הינדל'ה - שזכתה השבוע לקבל את בעלה בבית לעוד שלושים דקות, מאחר וכתיבת המדור ארכה לו פחות זמן מהרגיל, דבר שגרם לה לפרוץ בזעקות שמחה רמות, שהעלו שוב שאלה קשה - האם היה ראוי לקצר את המדור ולגרום להינדל'ה שמחה עצומה כל כך דווקא בתשעת הימים.

שוב יצא לייבל'ה לשאול את מורי ההוראה והללו קבעו כי יש לתפוס את החבל משני קצותיו. נכון שמקצרים את המדור, אבל בזמן שהתפנה, אסור להיות בבית ולשמח את האישה יתר על המידה, אלא יש לנצל אותו לסבב סיומים בערי ישראל.

אז לייבל'ה ניצל את הימים ללכת לסיומי מסכתות ולא רק בגלל הבשר. לייבל'ה הגיע למעמד סיום מסכת ערכין שערך ידידנו, העיתונאי החשוב ואיש ההגות ר' אלי ביתאן, שחגג יום הולדת 29. ביתאן אירח את חבריו בבית הוריו בעיר בית שמש ולא, לא, לא היה בשר כמנהג ג'רבה, אך מטעמים טובים היו גם היו ובשפע רב. לייבל'ה מעולם לא שבע מכמות כה גדולה של סוגי דגים שעוד ילמדו רבות איך מכינים אותם בבית ברחוב רבי טרפון. 

כבר בכניסה לסעודת הסיום של רבינו אליהו ביתאן, פגש לייבל'ה את הנהג החדש, ישראל אלטר גרובייס סגן עורך 'משפחה', שבגזירת משרד הרישוי מחויב לחבוש משקפיים בעת הנהיגה.(ובאופן מפתיע הם אינם עשויים מפלסטיק גוראי מסורתי). 

ללייבל'ה נודע שגרובייס שקיבל רק לפני שבוע את הרישיון, התעקש להוכיח יכולות בהנדסת חנייה. מי שנידב את רכבו היה האיש והאסטרטגיה ארי גלהר, כאשר על תקן המלווה לצד הנהג ישב שמעון ליברטי שניצל את המזגן ברכב כאולפן שידור.

בתוככי הבית כאמור, נשמעו דרשות מפי מיטב הכותבים והוגי הדעות, בין יתר נשמעה דרשה חזק מפי עורך 'הדרך' אברהם דב גרינבוים, משה ויסברג ידידנו שדיבר על הקשר של 'תיירה' בינו לבין המסיים, ויועץ התקשורת אבי גרינצייג שנגע בנקודה של מלחמת 'שונאים' ו'מחבלים'. 

מחוץ ליום ההולדת התקבצו ובאו בין היתר: התמים מנדל גרוזמן, הסופר יצחק פלדמן, העיתונאי ישראל פריי, האסטרטג ארי גלהר, סופר 'הדרך' ר' שימען ליברטי, ואיש התאגיד מכאן 11 עקיבא וייס - שלא מפסיק לשדר. למרות שהתבקש לנאום, הוא השיב כי הוא עושה זאת רק באולפן. כל החבורה שמעה את דרשתו של הרב גרובייס, שהסביר באריכות את כל ההיסטוריה היהודית של עם ישראל וגם קצת על העוקץ החרדי. 

לייבל'ה גם השבוע מעדכן אתכם על חדשות מסביב לעולם. והפעם קבוצת עיתונאים שיצאו לקזבלנקה שבמרוקו, כדי לעקוב מקרוב אחר הקהילה היהודית. הדומיננטי שבין העיתונאים היה העיתונאי והפרשן ישראל כהן שנצפה בדרך לקברי הצדיקים רוכש סברס ממרוקאים מקומיים, ישראל כהן התמקח על המחיר ולבסוף הצליח לו מעל המצופה. בחמש דירהם (כסף מקומי) בלבד, הוא רכש את כל הארגז של הסברס וחילק רק ליעקב גרודקה. 

ועדיין כהן שהיו לו הרבה שטרות של דירהם ולכן ביקש גם לצחצח את נעליו, דקות לפני השקיעה של תשעת הימים. הוא שילם 20 דירהם בשביל צחצוח ועל התמונה עוד 40 דירהם, ככה זה ש"בקשיש" זו מילת המפתח. לסיום המסע נשאר לכהן רק 2 דירהם בהם רכש מחזיקי מפתחות לאנשי ביתו. 

וכהן אחרון ממרוקו, כידוע בשל ראייתו הלקויה למרחק, כל הודעה שמגיעה למכשירו הכשר של נתיב, מיד נקראת, אבל דקה קודם הוא צריך להרים את משקפיו למעלה למען יוכל להיטיב את ההודעה כמו שצריך, וכך הוא נצפה יחד עם עמיתו למסע יצחק פלדמן שגם כבדה עליו הראייה מביטים בהודעה שהגיע זה עתה.

 

לייבל'ה מרוב סגולות שנחתו עליו בשנה האחרונה לא ויתר על הסגולה של בישטנא באוקראינה, שם הבטיח הרבי ר' מרדכל'ה מנדבורנה שמי שיגיע להתפלל על ציונו הוא יפעל בתשעת הימים. לייבל'ה הגיע ישר למטבח הכנסת האורחים, שם ראה את מי שמתפעל את המקום ר' דובי רוט, עורך הפרשת חלה בערב שבת במטבח יחד עם הרבי מביטשקוב שהגיע מיפו יחד עם חסידיו וכבש את המקום. 

וקבוצה אחרת שהיו בדרכם לעיר קימפלינג ברומניה (בדרך מיאס לבישטנא), לקחו חדר במלון הנקרא 'עדן' וזכו לישועה בלתי מוסברת. לפי התמונות, נראים הרב סלומון משטפנשט ואברהם רכטשפר מ'המבשר' ועל פי המספרים מדובר בלא פחות ממופת, כל הדרך תכננו לאכול בארוחת ערב 'נודלס' שהביאו מהארץ. אבל למלון אין מים חמים, אז מה עושים? יוצאים לחפש מים חמים אך אין בנמצא שום מסעדה פתוחה. פתאום נעצר רכב ומתוכו נשמע קול הצועק להם בעברית מה שלומכם? מסתבר שהוא יהודי מראש העין שנמצא בחופשה באזור. הוא נסע לבית שלו להביא מים חמים לנודלס של הנוסעים שמהבוקר חיים על בטן ריקה.

גם הזמר ארל'ה סמט ניצל את תשעת הימים וטס לארגנטינה יחד עם מורו ורבו הרבי מתולדות אברהם יצחק. סמט גם שימש כמשב"ק במקום. במוצאי שבת הוא נצפה יחד עם נשיא וועד הקהילות בארגנטינה - AMIA אליהו המרה, ויענקי המרה מודים לו על הביקור המרומם בדרום אמריקה. 

שעות ספורות לפני שאיש החסד חונא דייטש יצא לחופשה ארוכה בהרי האלפים הצרפתים, הוא היה חייב לשמח עוד בחור חולה בבית החולים כמידי יום יחד עם הזמר שלא אומר 'לא' למצווה שרוליק קלצקין - בליווי מתנדבי 'בלב אחד'.

לייבל'ה גם ראה בתשעת ימים ועידה כלכלית חרדית שהתכנסה בלובי של מלון ואלד הוטל בדאבוס. במקום נצפו הנגיד הטייקון לבית ויז'ניץ ר' חיים משה פלדמן, הרב ישראל אליעזר הגר, הנגיד ר' שמעלקא פלדמן ויוסף מאיר שוורץ. 

ועוד קבוצה שניצלה עד תום את הימים והפעם בגיאורגיה - שנראית כמקום נופש אטרקטיבי - שם ראה לייבל'ה את הנגן שמוליק לוטרמן, שלומי גוטמן - מנהל סניף אושר עד קרית ביאליק וצוות 'תור עולם' שלא מפסיקים לשחק סנוקר. 

ובחזרה לארץ, בכנסת ישראל יש כידוע פגרה אבל כל זאת לא מונע מחכ"ים להגיע למשכן עד שייסגר לגמרי ואז תהיה חופשה. במרפסת ראה לייבל'ה 20 אחוז מסיעת יהדות התורה כשהם מפריחים עשן. חברי הכנסת טסלר ופינדרוס עשנו להנאתם, יעקב אשר עצמו לא הצטרף, וגפני עצמו כידוע מעשן רק בתקופת בחירות.  

במוצאי שבת האחרון, לייבל'ה הגיע לסעוד סעודת המלווה מלכה אצל הרב מנחם מנדל מוסקוביץ - רב קהילת 'אזמרה' בצפת. הסעודה כמובן הייתה לזכרו של ר' ישעיה בן ר' משה. במקום ראה לייבל'ה את אלימלך (מלך) זילברשלג מחסידיו של ר' מנדל אשר שהה בשבת לצידו יחד עם קבוצת בחורים מצומצמת בגזרת צפת. הבחורים שרו את שירי ויז'ניץ במהלך השבת. 

לייבל'ה ראה את הצמד החזק ביותר בחסידות ויז'ניץ המורכב מהבן של המשב"ק שטנגר וחביבו עוד מימי בחרותו האברך חיים גולדברגר. הם נצפו באורח נדיר לא במונית אלא באוטובוס, לייבל'ה שראה את הדבר הנדיר הספיק לתעד אותם רק מאחור. 

ואפרופו ויז'ניץ. באושר עד באשדוד נראה חבר מועצת העיר כשהוא מעמיס עגלה גדולה לרגל צום ט' באב הקרב, אבל תוך כדי לא מפסיק לתעדכן ולענות לפניות ציבור לפונים בלשכת טסלר. ותודה לצלם יוסי לוי שלכד את התמונה. 

וזה לא בנאות דשא. זה היועץ הרפואי הרב יוסי ערבליך מ"למענכם" שנצפה השבוע מקים חפ״ק מאולתר סמוך למגדל האשפוז של בילינסון ומעיין בניירת רפואית. לייבל'ה מאחל לו רק בריאות.

ובגזרת המסעדות: במאה שערים לייבל'ה שהיה רעב השבוע הגיע כמובן לאכול את תשעת סוגי הדגים אצל קרויזר, שם ראה את מוטי שחזר מכמה עסקים ברחבי תבל, לרגל בואו, הגיע לקבלו השכן השני מהמסעדה שאול קרויזר, שמוכר חלבי כל השנה. 

לא פחות חשוב: מסעדת דייטש המיתולוגית במאה שערים סגרה את שעריה לתשעת הימים עקב שיפוצים נרחבים, הגינג'ים של דייטש תלו שלט בכניסה המודיע על הסגירה של מסעדת דייטש נועם (אין קשר למפלגה החדשה) למגינת לב אוכלי השניצלים.  

ובמסעדות בבני ברק אי אפשר לפספס את המעדנייה של גבריאלוב המפורסמת ביונה הנביא, שם ראה לייבל'ה את האיש והאגדה חברון גרנביץ רוכש מעדנים לכבוד שבת קודש. 

ובצפת, פגש לייבל'ה את האסיר המשוחרר המפורסם, הרב שלום מרדכי רובשקין בעת שהגיע לנאום במפגש לאלמנים מכל רחבי הארץ. ע"י 'לא אלמן ישראל', בתמונה: רובשקין עם היו"ר הרב חיים מאיר פרנקל.

בבני יששכר-דינוב יצאו השבוע בקמפיין התרמה להקמת בנין אש"ל מהודר ליד ציונו של בעל ה'בני יששכר'. לפי ההדמיות והחזון, הקומפלקס צפוי להעמיד סטנדרט חדש של "הכנסת אורחים" ביבשת הישנה, ואולי גם לאיים על חלק מתעשיית תיירות קברי הצדיקים במזרח אירופה. בתמונה: הרב פנחס פאמפ, השריף של דינוב היהודית, מלהיב את הקהל באירוע פתיחת הקמפיין. 

גם במצ'ינג של פיטסבורג היו דברים מעניינים. לייבל'ה שחי במטוסים ראה את הקלידן של החסידות לייזר הופמן על המטוס מתרים את הנוסעים לטובת הישיבה של הרבי. כך זה נראה בוידאו. 

ולפינת המזל טובים:  

לייבל'ה מאחל מזל טוב לח"כ ישראל אייכלר לרגל הולדת הנכדה, בת לבנו האסטרטג ואיש יחסי הציבור מנחם אייכלר. המזל טוב הוא גם כפול לרגל שבת אופרוף לנכדתו משוויץ שתתקיים בשבת הקרובה בלונדון (לפי התקנות בבעלזא אסור לצד השני לנסוע לאופרוף אז אייכלר ייאלץ לקונן על החורבן בבעלזא בירושלים) ולהתכונן לחתונה שתערך ביום חמישי הבא באולמי נחלת יהודה בעלזא בירושלים. 

וברכת מזל טוב לבבית לסופר 'המודיע' הוותיק יעקב רייניץ, לרגל אירוסי בנו עם בת הרה"ג שמואל רייכמן ר"מ בישיבת צאנז בירושלים. מפאת תשעת הימים אין תמונות. 

ובשמחת ברית לנכד רב אי ברונר איש החסד הגדול ומנהל הת"ת בחדרה שהתינוק בן למשפחת דינר נכד גם לרלשי"ת של יו"ר דגל משה גפני השתתפו צמרת 'דגל התורה' שהעבירו את התינוק הקטן מיד ליד בשרשרת, ותודה לצלם דוד זר על התמונות.  

ברכת מזל טוב לחבר מועצת העיר חיפה מנחם קפלן רכז לב לאחים בצפון ויו"ר סניף דגל התורה בחיפה לרגל אירוסי הבת בשעה טובה.

מזל טוב למשה אבוטבול ראש העיר בית שמש לשעבר, לרגל שמחת הבר מצוה לבנו הבה"ח אליה, שתערך ביום שני הקרוב בגן האירועים אמרלד, בפארק האירועים שורק נחום בסמוך לבית שמש.

לייבל'ה הגיע השבוע גם לשמחת הברית לבן נהגו האישי של ראש העיר של ביתר מאיר רובינשטיין - חילי ברנדויין, לייבל'ה מאחל לו רק מזל טוב וגידול קל.

ברכת מזל טוב למנכ"ל מוסדות 'תפארת בבא סאלי' גואל ועקנין לרגל אירוסי בתו בשעה טובה עם הבחור החשוב יצחק אלחנן (שמאלה) מזרחי מבחירי ישיבת 'עטרת ישראל'.

ברכת מזל טוב לידידיה לאו בנו של הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו, לרגל הולדת הבן, שיהיה עוד חוליה בשרשרת לבית משפחת הרבנים הענפה. 

ולסיום ברכת מזל טוב אגדית לאסטרטג נחום בנדיקט לרגל הכנסת בנו חיים אריה לעול תורה ומצוות. החגיגה מיד לאחר תשעה באב באולם של המושב בית חלקיה שם מתגורר נחום. 

ברכת מזל טוב לנגיד הצעיר מניו יורק אברמי זופניק לרגל הולדת הבת, נכדה לנגיד הגדול ר' משה שמואל ונכדה לאדמו"ר מבוטושאן ארה"ב.

לייבל'ה רכילות חרדית אלי ביתאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד