י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מתאבלים על החורבן

כך תתכוננו בצורה נכונה לצום ט' באב

כדרך בני אדם, עלינו להיערך לקראת צום של 25 שעות * מתי וכמה שותים, אלו מאכלים אוכלים וממה נזהרים? והלוואי שיהפוך לנו יום האבל ליום שמחה בבניין בית הבחירה

כך תתכוננו בצורה נכונה לצום ט' באב
צלחת אוכל צילום: Pixabay

אומנם כולנו מקווים שיהפוך האבל ליום טוב ונזכה לסעודת משיח, אך במידה וניאלץ לצום, כדרך בני האדם, מומלץ וראוי להתארגן בהתאם.

אז איך עושים נכון את ההכנות לצום? לשתות מלא מים לקראת סעודה מפסקת זה הכי רחוק מהכנה נכונה. כל הנוזלים יוצאים במהירות מהגוף. לכן אל הצום הזה מתכוננים מיום שישי בבוקר.

כבר ביום שישי מתחילים לשתות הרבה מים. כיצד? המומלץ ביותר הוא כל שעה כוס. כך במשך היום תכניסו אל הגוף נוזלים במידה מבוקרת ונכונה, והגוף יהיה רגוע עד כמה שאפשר.

צריכים לזכור שמדובר בצום של 25 שעות, מה שאומר שהגוף ינצל את כל מאגרי האנרגיה שלו. מה הכוונה? ביום רגיל, אדם ממוצע שורף 1600 קלוריות בלי לעשות שום דבר. מדובר בסך הכל ב- 400 גרם פחמימות שנאגרות אצלנו בכבד ובשרירים. ביום צום הגוף משתמש בהם כמו ביום רגיל, אלא שאז מה קורה? מכיוון שאנחנו לא אוכלים ולא שותים, הגוף עובר להשתמש במאגרים נוספים שיש לו ומהווים תחליף לפחמימות. מהם? רקמות שומן למשל. כך שעם התקדמות הצום, יש ירידה משמעותית בערכים של סוכר בדם ועלייה בחומצות שומן שמקורן ברקמות שומן בגוף.

בסעודה מפסקת אנחנו צריכים פחמימות שמתפרקות לאט, כמו אורז, תפוחי אדמה, כוסמת וכד', והם אלו שיאטו את קצב התרוקנות הקיבה. לצד פחמימות אלו נוסיף חלבון איכותי כמו עוף או בקר, שיסייעו לתחושת השובע. ובנוסף מומלץ לצרוך ירקות טריים או מבושלים, שהם אחראיים להגדיל לנו את כמות הסיבים התזונתיים ולסייע לתחושת מלאות.

זכרו כי כמות גדולה של אוכל לא תעזור לכם להרגיש יותר שבעים, לכן צריכים לאכול במהלך היום בצורה מאוזנת.

ממה נזהרים? ממעיטים במוצרים כמו מלח, אבקות מרק, רוטב סויה, חמוצים, קפאין, כי הם משפיעים על תחושת צימאון בגלל הנתרן הגבוה שלהם.

ובסוף הצום כמובן, מערכת העצבים המרכזית שהיא המוח, סובלת הכי הרבה ומביאה לחוסר ריכוז, עייפות, סחרחורת, ולכן צריכים קודם כל סוכר זמין שייספג מהר ויעלה לנו את רמת הסוכר בדם וכמובן הרבה מים. זו הסיבה ששותים קפה או תה מתוק בתוספת עוגה קטנה או עוגיה, כדי להחזיר סוכר. רק לאחר כחצי שעה ואפילו שעה, עוברים לארוחה רגילה שהיא פחמימה משביעה שמתפרקת לאט לסוכרים, וכמובן גם חלבון, לחזק את השרירים שנחלשו ביממה הזו.

תשעה באב צום תשעה באב סעודה מפסקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד