כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מצרים ביטלה את הסכם הגז עם ישראל; EMG: "זו הפרה של הסכם השלום"

חיבור הגז בין המדינות סבל מחבלות לאחר המהפכה במצרים • מקורבים ל-EMG: "מצרים לא מבינה מה היא עושה; המהלך יחזיר את המדינה 30 שנה לאחור"

  • ל' ניסן התשע"ב
צילום: אלבטרוס
צילום: אלבטרוס



חברת הגז הממשלתית של מצרים (EGAS) הודיעה הערב לספקית הגז הטבעי EMG על ביטול הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל. זאת, ברקע מעשי החבלה הנמשכים בצינור הגז בין המדינות - והפסקת הזרמת הגז לישראל. מתחילת השנה לא זרם הגז במשך 88 ימים. לחלופין, הגז זרם רק 25 יום.

הסכם הגז המשולש בין מצרים, ישראל ו-EMG - אשר זכה למטרייה מדינית - נחתם ב-2005, כאשר אספקת הגז לישראל החלה בפועל ב-2008, ונמשכה כסדרה עד המהפכה הפוליטית שחוותה מצרים בינואר אשתקד.

גורמים המקורבים ל-EMG מסרו הערב בתגובה: "מצרים לא מבינה מה היא עושה. המהלך יחזיר את המדינה 30 שנה לאחור מדינית וכלכלית. מדובר בהפרה של הסכם השלום עם ישראל".

יש לציין כי EMG ובעלי המניות בה מנהלים הליך בוררות בינלאומי כנגד הממשלה המצרית בגין השיבושים הנמשכים באספקת הגז בין המדינות. היקף הפיצויים המשוער שתבעה החברה נאמד בעבר ב-8 מיליארד שקל.

במשרד החוץ הופתעו מהפרסום על החלטת מצרים. "לא קיבלנו שום מידע בנושא, לא מהרשויות במצרים וגם לא מחברת אמפל, והמידע היחיד שיש לנו הוא הפרסום בתקשורת", אמרו גורמים במשרד.

יו"ר האופוזיציה, שאול מופז (קדימה), אמר הערב בתגובה: "זהו שפל חסר תקדים ביחסים בין המדינות. מדובר בהפרה בוטה של הסכם השלום. הצעד החד צדדי מחייב תגובה אמריקאית מיידית, כמי שהיו ערבים לקיומו של הסכם קמפ-דייויד".

מלשכת שר האוצר יובל שטייניץ נמסר כי "שר האוצר רואה בדאגה רבה את ההודעה המצרית החד-צדדית על ביטול הסכם הגז עם ישראל, הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים. מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל. אנחנו חייבים כעת לעשות מאמץ מוגבר, כפול ומכופל להקדמת הזרמת הגז הישראלי מאפריל 2013 למהלך שנה זו, ולפתור את כל המכשולים הביורוקרטיים כדי לבצר את עצמאותנו האנרגטית ולהוזיל את החשמל למשק ולאזרחים כאחד".

בהתייחסו לפרסומים על הפסקת הסכם הגז בין ישראל למצרים אמר שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו כי משרדו נערך שנתיים לאפשרות של אי אספקת גז ממצרים. בהתאם לזאת, הנחה לנדאו להיערכותו של משק האנרגיה הישראלי. במשרד ציינו כי כבר יותר משנה לא מגיעה אספקת גז סדירה ממצרים, וכי ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים.
גז מצרים ישראל הסכם ביטול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד