כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

נתיבים לתחבורה ציבורית עשויה לצמצם את תאונות הדרכים

על פי נתוני אור ירוק, שימוש בתחבורה ציבורית יקל על עומסי התנועה בערים, על בעיות החניה וגם על זיהום האוויר. יש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית על ידי הקצאת מסלולי נסיעה מיוחדים

נתיב לתחבורה ציבורית
נתיב לתחבורה ציבורית

באזורים רבים בעולם חלה צמיחה מהירה המאופיינת בגידול באוכלוסיה, במסחר, בבעלות על כלי רכב ובנפח התנועה. הדבר גורם לעליה בבעיות הקשורות לתחבורה, כמו עומסי תנועה, רעש וזיהום אוויר ובמיוחד בעיות בטיחותיות. אספקת תחבורה ציבורית מהירה יותר, נקייה ובטוחה, היא אחד מהאתגרים הגדולים המשותפים למרבית הערים הגדולות, במדינות המתפתחות.

בבוגוטה, בירת קולומביה, מערכת התחבורה הציבורית התנהלה באמצעות הסדר מוסדי, שבמסגרתו אוטובוסים פרטיים התחרו על הנוסעים. הדבר גרם לכך שכלי רכב רבים לא היו מתוחזקים כראוי, היה עודף קבוע של מלאי אוטובוסים באזורי העיר המרכזיים, הנהגים נהגו בצורה מסוכנת ושעות העבודה היו ארוכות.

בשנת 2000 העיר התחילה להכניס מערכת תחבורה ציבורית, "טרנסמיליניו", במרכז העיר ולאחריה בהדרגה באזורים אחרים. מדובר במערכת הכוללת נתיבי אוטובוסים המופרדים לחלוטין מכלי הרכב והנוסעים משתמשים בתחנות שנבנו בקו החציון באמצע הכביש. מעבר לכל, שופרו גם נתיבי נסיעה ומדרכות. שירותי ההפעלה ניתנו למפעילים פרטיים, באמצעות מכרזים כשהדרישות הן תנאי עבודה טובים יותר לנהגים, כולל משכורת קבועה וזמני עבודה התואמים לחוקי העבודה. התוצאה הייתה הפחתת זמני נסיעה, עלויות נסיעה, זיהום אוויר ותאונות דרכים.

נתוני תאונות הדרכים הראו כי ח לה ירידה מובהקת בתאונות החמורות בעשור שבין 1998-2008. באזור אחד שבו הוכנסה מערכת אוטובוסים מהירה חלה ירידה של 60% ובאזור השני מספר תאונות הדרכים החמורות ירד ב-48%. ברחבי העיר כולה חלה ירידה קטנה יותר במספר התאונות – 39% פחות משני אזורי ישום מערכת אוטובוסים מהירה.

בסך הכול נרשמה ירידה מובהקת במספר תאונות הדרכים. השיפור הגדול נבע בעיקר משיפור התשתית, בהסדר מוצלח יותר עם חברת האוטובוסים ובארגון נכון יותר של מערכת התחבורה הציבורית. נבלמה התחרות בין החברות על הנוסעים, זמני האוטובוסים נכנסו ללוח זמנים מסודר וההיצע הגדול הופחת. הנהגים החלו לקבל הכשרה טובה יותר ושעות העבודה הוגבלו כנדרש בחוקי העבודה. ערים רבות במדינות מתפתחות הן בעלות תחבורה ציבורית כאוטית ובלתי מסודרת, עם נהיגה מסוכנת ורמה גבוהה של תאונות דרכים. הניסיון מלמד כי ניתן להפחית את מספר תאונות הדרכים באזורים מרכזיים של התחבורה ציבורית בערים הגדולות.

עמותת אור ירוק: "שימוש בתחבורה ציבורית יקל על עומסי התנועה בערים, על בעיות החניה וגם על זיהום האוויר. יש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית על ידי הקצאת מסלולי נסיעה מיוחדים שיקצרו את זמני ההגעה והנסיעה. בנוסף, יש להגביר את האכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית. מקומות העבודה צריכים לעודד הסעות מרוכזות או הגעה בתחבורה ציבורית. על התחבורה הציבורית להיות זמינה, זולה ונוחה לשימוש".
נתיב תחבורה ציבורית אור ירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד