י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תורתם אומנותם

השכונה הענייה ביותר? הרב הגיב: "תעודת כבוד"

הגר"י זילברשטיין רבה של רמת אלחנן התייחס לנתונים של הלמ"ס כי שכונתו היא הענייה ביותר • "כל מגבית הנערכת בבתי הכנסת בשכונתנו, מניבה סכומי כסף גדולים, שאינם עומדים להשוואה למקומות אחרים"

השכונה הענייה ביותר? הרב הגיב: "תעודת כבוד"
הגר"י זילברשטיין צילום: שוקי לרר

הנתונים שפרסם הלמ"ס בשבוע שעבר כי שכונת רמת אלחנן המפורסמת בבני ברק עקפה את מאה שערים ונמצאת במקום הנמוך ביותר כשכונה הענייה בישראל, הביאו לתגובה מרב השכונה הגאון רבי יצחק זילברשטיין חבר מועצת גדולי התורה.

בגיליון 'קול ברמה' היוצא לאור בשכונה נכתב כי המרא דאתרא רבי יצחק זילברשטיין הגיב על הנתונים ואמר ש'המחקר הזה הוא תעודת כבוד לרמת אלחנן'.

הרב הסביר את דבריו: "הרי כל בר-דעת מבין שהנתונים עליהם הסתמכו החוקרים התבססו על מספר התושבים המשלמים מס-הכנסה... דהיינו, שהם אנשים עובדים, ומפרישים ממשכורתם את המסים הנדרשים. כיון שהנתונים ברמת אלחנן גילו שמספרם של משלמי המס הם מועטים מאוד, לא היה מנוס ה'קביעה' שרמת אלחנן היא השכונה העניה ביותר בארץ ישראל".

"אלא שהחוקרים לא ידעו דבר אחד, המשנה כמובן את פני התמונה כולה... הם חשבו שהעובדה שברמת אלחנן אין אנשים רבים המפרישים סכומי כסף למס הכנסה, קשורה לכך שהמשכורת הנכנסת  לחשבונם מדי חודש היא נמוכה מאוד, ואינה מגיעה אפילו לגובה ההכנסה עליה צריך להפריש מס. המסקנה המתבקשת היא שתושבי רמת אלחנן עניים והראיה, שהמשכורת שלהם נמוכה מאוד".

"אבל את האמת כולם יודעים", אמר הגר"י זילברשטיין, "העובדה המתבטאת בהכנסות המס הנמוכות המגיעות מרמת אלחנן, היא תוצאה של דבר אחד ויחיד, והוא, שרבים מהתושבים הם אברכים ותלמידי חכמים שתורתם אומנותם, ומלבד המלגה שהם מקבלים בכולל אין להם הכנסות אחרות. ואם כך, ההצהרה המפתיעה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היא אכן תעודת כבוד לרמת אלחנן. הנה לנו ראיה מּוכחת מגורמים רשמיים שאנחנו מתגוררים 'במקום תורה'! היש אושר גדול מזה?.

"אבל לעצם הענין", צריך לומר שאף פעם לא התביישנו  בהגדרה זו של 'עניות'. אם חז"ל אמרו 'היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה', הרי שזו האמת הנצחית, המוכיחה את עצמה במשך אלפי שנים. מעטים הם אותם עשירים, ששולחנם הכיל תורה וגדולה במקום אחד. מתי מספר הם בניהם של עשירים שצמחו לגדולי תורה. והסיבה לכך היא פשוטה בתכלית: הפיתויים שמציע העושר לבעליו, הם כל כך גדולים, שלאדם מן הישוב קשה להתגבר עליהם. וממילא עמל התורה הולך ומתרחק מעשירים אלה.

ולכן, תושבי רמת אלחנן יכולים להתגאות במה שפורסם". לסיום אמר הרב "למרבה הפלא, 'העניים' של רמת אלחנן אינם ספוגים רק בתורה, אלא גם ב...כסף. גורמים המקורבים למארגני המגביות הנערכות בכל השכונות החרדיות, אומרים לנו שרמת אלחנן נמנית על  אחת השכונות 'העשירות' ביותר בעיר, והראיה שכל מגבית הנערכת בבתי הכנסת בשכונתנו, מניבה סכומי כסף גדולים, שאינם עומדים להשוואה למקומות אחרים".

"והאמת, שהדברים הללו ידועים ומוכרים לכל עורכי המגביות באשר הם. ככל שמדובר בציבור תורני יותר, באברכים שקדנים ומופלגים יותר, כך הכסף הנאסף בבתיהם הוא גדול יותר. וככל שאיסוף הכספים נערך במקומות אכלוס עשירים לא יגיעו שם לתוצאות טובות; שלא לדבר כבר על כך שהדלת בבתי השן של הגבירים תישאר במקרים רבים סגורה ונעולה", סיים הרב זילברשטיין את דבריו.

הגר"י זילברשטיין דוח עוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד