י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
השיטה, המהלכים, הבכירים והאמצעים

לפרטי פרטים: צה"ל חושף את פרויקט הטילים הסודי של נסראללה

הבכירים, הסיכולים והמפעלים - צה"ל חושף היום במסיבת עיתונאים מיוחדת, כי משנת 2013 מנסה חיזבאללה, בהובלת איראן, לייצר מפעלים לדיוק טילים ישנים – אך צה"ל מצליח לסכלם. היום, על אדמת לבנון, מנסה הארגון לייצר מפעלים לדיוק טילים ומאיים אסטרטגית על ישראל

לפרטי פרטים: צה"ל חושף את פרויקט הטילים הסודי של נסראללה
פרויקט דיוק טילי חיזבאללה נחשף צילום: דובר צה"ל

חיזבאללה מחזיק בעשרות טילים מדויקים ברמות מבצעיות שונות. משנת 2013 פעלו חיזבאללה להבריח טילים מדויקים ולהקים על אדמת לבנון מפעלים לייצור סדרתי של טילים מדויקים.

היום חושף צה"ל את תשתית הפרויקט, האופן בו התכוונו חיזבאללה להסב רקטות לטילים מדויקים והאופן בו ניתן לייצר טילים מדויקים כולל הדמויות מאחורי הפרויקט שמוגדר כאחד הסודות הכמוסים של חסן נסראללה שיופתע מהיקף המידע שהצליח לפצח אגף המודיעין של צה"ל.

הניסיונות להעברת טילים מדויקים מוכנים לשימוש מאיראן לארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, התנהלו בשנים 2013-2015 בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, אז החלה איראן בניסיונות להעברת טילים מדויקים מוכנים לשימוש מאיראן לארגון הטרור חיזבאללה דרך סוריה.

מרבית ניסיונות אלה סוכלו על ידי תקיפות שיוחסו לישראל, וחיזבאללה לא הצליחה את יעדיה בתוכניות דיוק הטילים. על רקע הכישלונות של איראן וחיזבאללה הוחלט בשנת 2016 על שינוי מהותי בדרכי הפעולה - לא עוד ניסיונות של העברת טילים שלמים, אלא מעבר להסבה של רקטות קיימות לטילים מדויקים על אדמת לבנון באמצעות העברת רכיבי דיוק מאיראן ורקטות מהמכון למחקרים מדעיים 'סרס' בסוריה.

לשם כך, החל חיזבאללה בהכשרת אתרים רבים ברחבי לבנון לקלוט את ציוד שיהפוך למפעלים בעתיד כולל בביירות בשיתוף פעולה מלא של כוח קודס האיראני בפיקודו של קאסם סלימאני, ומפקד גיס לבנון בכוח קודס חיג'אזי שמתגורר בביירות עם משפחתו ומהווה יועץ קרוב מאוד ובכיר לנסראללה. 

העברת החומרים מתבצעת בשלושה צירים: ציר יבשתי מסוריה ללבנון דרך מעברי הגבול הרשמיים של מדינת לבנון (לדוגמה מעבר אל-מצנע), ציר אווירי באמצעות טיסות אזרחיות הנוחתות בשדה התעופה הבין-לאומי על שם חרירי בביירות וציר ימי של אוניות דרך נמל ביירות, כפי שנחשף לאחרונה על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון.

בשנים 2018-2019 לא הצליח חיזבאללה להגיע ליעדי התכנית לממש את הסבת הטילים באתרים, מסיבות רבות שחלקן יוחס לפי פרסומים זרים לתקיפות ישראליות. הרוב המוחלט סוכל בדרך. אחד משיאי המאבק נגד פרויקט טילי הדיוק של חיזבאללה היה נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במהלכו חשף מיקום של אתרי הייצור. כתוצאה מהחשיפה נאלץ חיזבאללה להעתיק את האתרים למקומות אחרים. 

במסגרת המאמץ שנמשך הוברח ללבנון הרכיב הקריטי לייצור הטיל המדויק: המערבל (מיקסר), תוצרת איראן, ייעודי לפרויקט הטילים. חיזבאללה ואירא הצליחו להקים אתרים בביירות ובבקעא בלבנון. בתוך בניינים, מתחתיהם ולידם. ארבעה גורמים איראנים ולבנונים אחרים על הפרויקט אחד מהם מבוקש על ידי מחלקת המדינה האמריקאית על מעורבותו בפיגוע בביירות בו נהרגו 240 חיילים אמריקאים. 

התהליך לבניית טיל מדויק

"מדובר בפרויקט ממודר מאוד שחשיפתו תפתיע את פעילי חיזבאללה כולל הבכירים ואת ממשלת לבנון" אמר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס. "נסראללה וכוח קודס הקימו את תשתיות ייצור הטילים המדויקים מתחת לאפם וללא ידיעתם. גם כשר החוץ הלבנוני הגיע לאתר עליו דיבר רוה"מ נתניהו דאגו חיזבאללה להביאו אל המקום אחרי שהם 'מנקים' את האתר. בפועל, ממשלת לבנון, מגבה את הפרויקט למרות פניות חוזרות ונשנות של ישראל וגורמים מערביים נוספים ולכן הם נושאים באחריות".

למרות העיכוב בפרויקט הטילים המדויקים, כך צה"ל, יש בידי חיזבאללה עשרות לא רבות של טילים מדויקים ברמה מבצעית מגוונת, אך אין לה יכולות לייצור סדרתי של טילים מדויקים. "עד היום לא הצליחו חיזבאללה ואיראן להקים מפעל על אדמת לבנון למרות שחשבו שמרחב לבנון מוגן מפני תקיפות". 

בנוסף לתוואי הפרויקט כולו, נחשפים גם שמותיהם ודמויותיהם של הבכירים העומדים בראשות הפרויקט, הן הגורמים האיראניים והן גורמים מארגון הטרור חיזבאללה.

הראשון מביניהם הוא סרתיפ' (מקביל לתת-אלוף) מחמד חסין-זאדה חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס ומוביל פרויקט הדיוק. קצין בכיר במשמרות המהפכה ופועל באופן ישיר תחת מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני. במסגרת תפקידו, מפקד על כוחות איראניים המוצבים בדרך קבע בלבנון. 

לצד חיג'אזי, מעורבים בפרויקט שני קצינים בכירים נוספים במשמרות המהפכה: סרתיפ' דום (מקביל לאלוף-משנה) מג'יד נואב – האחראי הטכנולוגי בפרויקט הדיוק של חיזבאללה. פועל תחת הנחיות כוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני. 

נואב נחשב למהנדס מומחה בתחום טילי קרקע-קרקע ומופקד על ההיבטים הטכנולוגיים בפרויקט. הוא מבקר ומפקח באופן פעיל על האתרים בלבנון. 

עוד גורם משמעותי המעורב בפרויקט הוא סרתי'פ (מקביל לתת-אלוף) עלי אצ'ער נורוזי – ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה, שאחראי על העברת הציוד והרכיבים הלוגיסטיים מאיראן לסוריה ומשם לאתר פרויקט הדיוק בלבנון. 

פואד שכר - מבכירי מפקדי חיזבאללה ומפקד פרויקט הדיוק מטעמם. יועץ בכיר למזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה וחבר בגוף הבכיר של הארגון - מועצת הג'יהאד. 

שכר, פעיל בארגון מזה 30 שנה ולקח חלק בתכנון וביצוע התקיפה כנגד כוחות המארינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. הוא נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית שמציעה 5 מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין. 

הפרויקט הממודר והמסווג ביותר, הוסתר גם מפני בכירי חיזבאללה ואיראן, ומתבצע מתחת לאפה של ממשלת לבנון תוך שימוש בכספים ומשאבים של אזרחי לבנון ואיראן. חשיפת חומרים אלו מסירה את המסכה מעל מהלכי הפרויקט והבכירים המעורבים בה.

רחפן התקפי פיגוע רחפן כוח קודס האיראני קאסם סלימאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד