ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"איך הם לא מתביישים"

בית הכנסת נפרץ בערב תשעה באב ואין התפתחות

בית כנסת שהוקם לפני יובל שנים על ידי ניצולי שואה, נפרץ לפני שלושה שבועות באישון ליל ונגנבו ממנו פריטים יקרי ערך. הגבאי מספר ל'בחדרי' על ערך הפריטים וגם על כך שהמשטרה לא עדכנה אותו עד כה על התפתחות כלשהי בחקירה | השכנה הערבייה: "מה יש להם לקחת מבית הכנסת, איך הם לא מתביישים"

בית הכנסת נפרץ בערב תשעה באב ואין התפתחות
פריצה לבית הכנסת זכרון קדושים ביפו צילום: באדיבות המצלם

בערב תשעה באב, פורעים פרצו להיכל בית הכנסת שהוקם על ידי ניצולי שואה, פתחו את ארון הקודש ובזזו את הכתרים והרימונים של ספרי התורה.

"ספרי תורה לא גנבו" אומר בשמחה גבאי בית הכנסת 'זכרון קדושים', שהוקם בשנות ה-50 על ידי ניצולי שואה ברחוב יפת ביפו. לפני שלושה שבועות, בערב תשעה באב בשעה 3:30 לערך בלילה, פרצו שני אלמונים את הסורגים של חלון בית הכנסת.

"הגנבים נכנסו דרך החלון" מתאר ל'בחדרי חרדים' הגבאי משה עסיס, אשר משמש בתפקיד בעשור האחרון. "הם גנבו את כל כתרים והרימונים של ספרי התורה, אצבעות של ספרי תורה, כוסות קידוש, ערכות הבדלה מכסף ועוד".

בבוקר למחרת הפריצה, אחד המתפללים הזעיק את הגבאי שהזדעזע מהוונדליזם והזעיק את המשטרה. מי שניסתה לסייע לגבאי, היא דווקא שכנה ערבייה, שלאחר שבזזו את בית הכנסת, נכנסו הגנבים לביתה. "הם היו ממוקדים כנראה הייתה להם הכרות מוקדמת עם המקום" מעריך עסיס.

מבית הכנסת נגנבו שלושה כתרי תורה, שתי אצבעות וארבעה רימונים. בנוסף נגנבו שני גביעים מכסף וכסף מזומן בסך כ-2,000 ש"ח. "אחד מכתרי התורה שנגנבו הוא עתיק מאוד. אחד המתפללים בבית הכנסת, העלה אותו מרומניה לאחר השואה ולפני מספר שנים תרם את הכתר לעילוי נשמת אשתו שנפטרה".

בתיעוד הוידאו המצורף, ניתן להבחין ברכב הגנבים כשהוא עוצר, אחד הגנבים יוצא מהרכב ורץ לבית הכנסת לאסוף את השלל שבזזו. "מה יש להם לקחת מבית הכנסת, איך הם לא מתביישים" שאלה השכנה הערבייה.

לדברי הגבאי עסיס, חוקרי המשטרה הגיעו לבית הכנסת, לקחו טביעות אצבעות, "מאז אני ממתין לעדכון. אמרו לי שיעדכנו ברגע שתהיה התפתחות בחקירה".

לבית הכנסת יש היסטוריה מעניינת. את המבנה הקימו ערבים עוד לפני קום המדינה לצורך מסגד, אך אלה לא השלימו את בנייתו. בשנת 1953 ניצולי שואה שעלו לישראל הפכו את המבנה שיועד למסגד - לבית כנסת עבור תושבי השכונה היהודים.

פריצה לבית כנסת בית הכנסת זיכרון קדושים יפו ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד