ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הא-ל-ו-ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו

ביקום מקביל לזמן אלול שנפתח בעולם הישיבות - גם לעולם הפוליטי זמן אלול משלו • שבעה-עשר הימים הבאים הם הימים הנוראים של המערכת הפוליטית ובעיקר של העומד בראשה • בין השמש הישיש שצועק "סליחות, סליחות", לבין ראש הממשלה שצועק "בחירות בחירות" • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

הא-ל-ו-ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו
נתניהו ברכבו צילום: נועם רבקין פאנטון, פלאש 90

בחלק מעדות ישראל שומרים עד היום בקנאות על המנהג הציורי עתיק היומין, בו ממנים שמש ישיש מבני החבורה, שהחל מראש חודש אלול תפקידו לעבור באשמורת הבוקר על פתחיהם של ישראל, רצוי בתוספת מקל, ולזעוק מרה: "סליחות... סליחות... עורו, עורו לעבודת הבורא". גם בישיבות הקדושות נהוג שהרבנים מעוררים על "א-ל-ו-ל" כדי לעורר הלבבות ולהקיץ ישנים מתרדמתם.

ביקום מקביל, ולהבדיל כמובן, גם נתניהו מוצא את עצמו, בדיוק היום - בסיטואציה דומה להפליא. המערכת הפוליטית שקעה עד עתה בתרדמת קיץ עמוקה, שקשה למצוא לה מקבילה בכל מערכות הבחירות שקדמו לה מאז שחר ההיסטוריה. הסיסמאות שחוקות ודי חוזרות על עצמן. אלו שלא, בעיקר מעוררות פיהוק גדול. 

החשבון פשוט: התכיפות של מערכת הבחירות לקודמתה, והעובדה שהיא התפרסה, באופן נדיר, בעיקר על פני ימי יולי-אוגוסט העליזים, בהם עם ישראל - על עיתונאיו, יועציו הפוליטיים ופוליטיקאיו - עסק בעיקר באריזת מזוודותיו לנופשים בארץ ובעולם, הם שהביאו לנמנום קשה עד אנוש במערכת הפוליטית. למעט כמה הבלחות וגיחות עם סרטונים משעשעים.

התרדמת הזאת מסוכנת מאוד כי היא עלולה להשליך על תוצאות הבחירות ועל ירידה ניכרת בשיעורי ההצבעה. המפלגות שעשויות להיפגע בעיקר הן דווקא אלו הגדולות - הליכוד וכחול לבן. המפלגות הקטנות והמגזריות, כמו גם החרדיות, פחות ייפגעו; זאת מאחר והקהל שלהם הוא "קהל שבוי" ויצביע להם באש ובמים.

נתניהו, שנמצא בצומת דרמטית בחייו הפוליטיים וגם המשפטיים, כמובן יודע את כל זה ודווקא בגלל זה הוא ימקד, החל מהיום ובמהלך שבעה-עשר הימים הראשונים של אלול (או של ספטמבר, למניינם) והאחרונים שנותרו לו עד הבחירות, את המסר על כך שכל קול חשוב "להצלת ממשלת הימין".

ממש כמו אותו שמש ישיש, יתדפק נתניהו על פתחי אזרחי ישראל, ישתמש בכל הטריקים והשטיקים העומדים לרשותו כדי לקושש קולות. גם אם זה כולל הליכה לחופי ישראל, תוך זעקות במגפון "...בחירות...בחירות... עורו, עורו להצביע מחל". 

נתניהו יודע שהוא עלול למצוא את עצמו שוב בפני שוקת שבורה וכי הפעם לא בטוח שהציבור ייתן לו קרדיט נוסף לבחירות חוזרות. ראש הממשלה מתכוון לפעול החל מיום זה, ועד לבחירות שיתקיימו בי"ז אלול - על "פול טיים ג'וב". משתה המנדטים יתחיל החל מהיום וביתר שאת.

אבל הימים הללו הם הא-ל-ו-ל של נתניהו לא רק במובן זה של ריכוז הכוחות והמאמצים מצדו להקיץ הישנים מתרדמתם, כי אם גם במובן זה שהם יקבעו האם דינו לחיים או שמא למוות (פוליטי). האם לחרות או שמא לעבדות (קואליציה צרה וסחטנית). לברכה או שחלילה לקללה (ממשלת אחדות עם שנוא נפשו לפיד). ממש שבעה-עשר הימים הנוראים של נתניהו.

כמו נתניהו, גם שאר המפלגות מתכננות "להנחית את המכה" דווקא החל מהיום - עת הילדים חוזרים ללימודיהם וההורים מנופשיהם. אם כבר חזרה לשגרה - אז לפחות בליווי הצגה רוויית דרמות.

מכאן ואילך, משעמם כבר לא יהיה.

בנימין נתניהו אלול בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד