ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"עוול משווע"

יש לכם שלשה ילדים או יותר? תחליטו על מי אתם מוותרים

כאשר לאדם יש חוב, ניתנת האפשרות לנושה לגבות את חובו באמצעות הטלת עיקול על משכורתו של החייב • עד כאן הכל נשמע הגיוני, אך כשנכנסים לפרטים, מגלים כי ישנם מצבים שמדובר בעוול משווע • גם במקרה של עיקול משכורת, יש מגבלה על סכום שאותו אי אפשר לגבות • זה החישוב של הסכום אותו נדרשים לצורך קיום מינימלי ויש בחוק טבלת דירוג המחולקת לפי אדם בודד, רווק, גרוש, זוג בלי ילדים, עם ילד אחד, עם שניים ו... זהו • ילד שלישי אינו זכאי לשקל, ובעצם לילד השלישי אין זכות קיום

יש לכם שלשה ילדים או יותר? תחליטו על מי אתם מוותרים
הורה עם ילדים/אילוסטרציה צילום: פלאש 90

ליקוי בטבלת הזכויות של מעוקלי משכורת המורה במדויק כמה ניתן להשאיר לכל אדם, מפלה לרעה את הילד השלישי. מבחינת החוק, שניים או שמונה ילדים זכאים לסכום זהה.

כאשר לאדם יש חוב, ניתנת האפשרות לנושה לגבות את חובו באמצעות הטלת עיקול על משכורתו של החייב. עד כאן הכל נשמע הגיוני, אך כשנכנסים לפרטים, מגלים כי ישנם מצבים שמדובר בעוול משווע. גם במקרה של עיקול משכורת, יש מגבלה על סכום שאותו אי אפשר לגבות. זה החישוב של הסכום אותו נדרשים לצורך קיום מינימלי ויש בחוק טבלת דירוג המחולקת לפי אדם בודד, רווק, גרוש, זוג בלי ילדים, עם ילד אחד, עם שניים ו... זהו. ילד שלישי אינו זכאי לשקל. לילד השלישי אין זכות קיום.

את העוול הזה מעלים לשיח, ארגון 'אחריות', שהגיעו לכך כשניסו לעזור לאדם במצוקה. הם שלחו מכתב לשר הממונה בדרישה לתיקון החוק.

"הגענו לכך במקרה", מספר חיים הר כסף, מזכיר עמותת 'אחריות'. "בעת שעזרנו ליהודי מאנ"ש אשר משכורתו עוקלה והוא זכה לשישה ילדים בלי עין הרע, טען עורך הדין שייצג בתיק כי אין ביכולתו להסכים לעיקול המשכורת מכיוון שאין דרך ששמונה נפשות יצליחו להתקיים מהסכום המוקצב לארבע נפשות. רשם ההוצל"פ פשוט הזדעזע כשגילה את העוול. יחד עם זאת התנצל ואמר כי ידיו כבולות בשל העובדה שהוא יכול לשפוט רק על פי החוק, ואינו יכול לקבוע מה החוק, אך בהחלט התאמץ וגרם לזוכה להסכים על עיקול המשכורת רק בסכום שמעל 8,000 שקלים".

 בוודאי שניתן לשבח את הרשם על כך. העוול פשוט זועק לשמים. "אם מתוך חשבון והגיון החוק קובע שיש סכום מינימלי שבלעדיו לא יכול אדם להתקיים, איך יתכן שלילד השלישי אין סכום נוסף, משמע אין לו זכות קיום?" מזדעק הר כסף.

באותו יום שלחו מכתב לשר הרווחה חיים כץ, בדרישה מיידית לתיקון החוק, הפוגע בעיקר במשפחות ברוכות ילדים מקרב המגזר החרדי.

"יש מאות אלפי תיקים בהוצאה לפועל, לחלקם יש גם עיקולי משכורת. בהערכה גסה", אומר הר כסף, "יש כ-50,000 מעוקלי משכורת מתוכם אחוז נכבד מהציבור שלנו. כיום מטופלים אצלנו עשרות לקוחות עם בעיה דומה וחייבים לעזור להם".

"יודגש כי שנים רבות החוק קבע תוספת בשכר המוגן בגין כל ילד ללא הגבלה, והשינוי המפלה נעשה ללא כל הסבר המניח את הדעת", אומר מי שמייצג את הארגון בבקשה זו, עורך הדין אליעזר שופט, המתמחה בדיני נזיקין ובמשפט מינהלי ומרצה ב"קריה האקדמית אונו".

 

עוול חיים כץ משפחות ברוכות ילדים עיקול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד