י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שובר שתיקה

מוחמד בן סלמאן על איראן: עדיף פתרון מדיני

יורש העצר הסעוד מוחמד בן סלמאן התראיין בשבוע שעבר לרשת CBS האמריקאית. במהלך הראיון הוא נשאל על מעורבותו ברצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י: "חייב לקחת אחריות" וכן אמר כי לדעתו טראמפ צריך לשבת למו"מ עם האיראנים

מוחמד בן סלמאן על איראן: עדיף פתרון מדיני
מוחמד בן סלמאן צילום: רויטרס

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שבר שתיקה בריאיון ששודר אתמול בתכנית "60 דקות" ברשת CBS האמריקנית. תרגום הראיון הובא בחשבון הטלגרם של 'כאן 11' על ידי הכתב לענייני ערבים רועי קייס.

הראיון צולם בשבוע שעבר בלשכתו בעיר ג'דה. ההתייחסות המעניינת הייתה בנושא האיראני, שם יורש העצר נראה כמי שלא מעוניין בתגובה צבאית אחרי תקיפת מתקני הנפט בסעודיה.

"האם צריכה להיות תגובה צבאית?", נשאל בן סלמאן. יורש העצר מיהר לענות ואמר: "אני מקווה שלא, כיוון שהפתרון המדיני טוב יותר מהצבאי".

MBS (מוחמד בן סלמאן) סיפק אמירה מעניינת כשנשאל האם הוא תומך בפגישה בין נשיא ארה"ב, טראמפ, לנשיא איראן, חסן רוחאני במטרה לגבש הסכם חדש: "ללא ספק. זה מה שטראמפ מבקש וזה מה שכולנו מבקשים. אלה האיראנים שלא רוצים לשבת לשולחן".

בן סלמאן הוסיף כי הוא מסכים עם אמירתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שמדובר באקט מלחמתי של איראן. לדבריו, "אם העולם לא ינקוט עמדה תקיפה נגד איראן, יהיו הסלמות נוספות שיסכנו את האינטרסים של העולם. אספקת הנפט שוב תיפגע ומחירי הנפט יקפצו באופן שלא ראינו בחיינו".

במילים אחרות זורק בן סלמאן את הכדור לקהילה הבינלאומית בעניין התגובה לעבר איראן ואומר כי הוא אינו מעוניין במלחמה שתהרוס את הכלכלה העולמית.

יורש העצר הסעודי כינה במהלך הראיון את הפעולה נגד מתקני הנפט "מעשה טיפשי". בנוגע לשאלה איך זה יכול להיות שסעודיה, יבואנית הנשק מספר 1 לא הצליחה לסכל את המתקפה ענה בן סלמאן: "סעודיה היא כמעט בגודל של יבשת. היא גדולה מכל מערב אירופה. מוקפת באיומים מכל הצדדים. קשה לכסות על כל זה"

בן סלמאן גם נדרש להתייחס בהרחבה לפרשת חיסולו של העיתונאי, ג'מאל ח'אשוקג'י, לפני שנה (יום רביעי בדיוק שנה) בקונסוליה הסעודית באיסטנבול: "לא הוריתי על החיסול." הבהיר בן סלאמן אך סייג דבריו: "כמנהיג אני חייב לקחת אחריות על זה שאנשים שעובדים בממשל עשו את זה. אני חייב לנקוט את כל הצעדים כדי שזה לא יקרה בעתיד".

בנוגע לשאלה האם ידע או לא על חיסולו של ח'אשוקג'י ענה יורש העצר, כי אין אפשרות שהוא יודע על כל דבר שעושים שלושה מיליון מעובדי הממשל.

כשהמראיינת הקשתה ואמרה שמדובר בשניים ממקורביו, הוא השיב שהחקירה נמשכת ומי שעשה את זה יואשם ויועמד לדין בלי קשר לדרגה שלהם: "אין יוצאים מהכלל" פסק.

עם זאת הדגיש בן סלמאן, כי אין אמירה אמריקנית רשמית שאנשים שקרובים אליו עשו את זה.

לגבי הפרסום שה-CIA סבור שהוא האיש שעומד מאחורי הרצח אמר MBS, שאם יש מידע כזה שמאשים אותו, אז שיועבר קדימה ויעלה באופן פומבי.

בנוגע להשפעת התקרית על היחסים עם ארה"ב אמר: "היחסים שלנו עם ארה"ב גדולים מזה. מה שקרה כאב לכולנו. התפקיד שלנו הוא להתגבר על זה ולוודא שהעתיד יהיה טוב יותר ממה שקרה בעבר".

יורש העצר הסעודי התייחס במהלך הראיון גם למלחמה המתקיימת בתימן אשר מובילה להרוגים רבים מקרב האזרחים וזאת במסגרת המאבק של מדינתו בשלוחיהם של האיראנים באזור: "אם האיראנים יפסיקו לתמוך בחות'ים, יהיה קל יותר לגבש פתרון פוליטי". בן סלמאן התייחס בחיוב להפסקת האש החד צדדית שהודיעו עליה החות'ים לאחרונה (הפסקת שיגור המל"טים והטילים לעומק סעודיה): "זה מהלך חיובי שיכול לדחוף לדיאלוג רציני יותר". לדבריו, "כל יום הם מנסים לנהל דיאלוג ומשא ומתן שיביא לסיום המלחמה".

בעניין אחר נשאל בן סלמאן, על כך שיש במדינתו 12 נשים, פעילות זכויות אדם, שעדיין נמצאות ויש טענות שאף מוענות בכלא. על כך ענה יורש העצר, כי "סעודיה היא מדינה שמבוססת על החוקים: "ייתכן שאני לא מסכים עם חלק מהחוקים. אך כל עוד הם לא עברו שינוי, צריך לכבד אותם".

כשנשאל לגבי אחת מהן מפורסמת, לוג'יין הד'לול, שפעלה למען זכותה של האישה לנהוג ענה: "זה לא תלוי בי. זה בידי התובע הכללי שהוא עצמאי". לגבי הטענות שהיא עונתה בכלא אמר: "אם זה נכון זה אכזרי. החוקים שלנו ושל האסלאם אוסרים זאת. אני אעקוב אחר הנושא באופן אישי".

לסיום נשאל האם הוא הפיק לקחים ועשה טעויות: "אפילו הנביא עשה טעויות, אז איך בן אדם לא יעשה טעויות? הדבר החשוב ללמוד מהטעויות ושלא נחזור עליהן".

מוחמד בן סלמאן סעודיה משלת סעודיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד