כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

המשקיעים מאוכזבים • "לו היו בחירות"

רציתם בחירות מוקדמות? כנראה שגם אתם משקיעים בשוק ההון • לא משנה מה תהיה התוצאה - המשקיעים הם המנצחים • דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ ביטוחים' מסביר

המשקיעים מאוכזבים • "לו היו בחירות"



את יום המסחר הראשון שלאחר ההסכם בין נתניהו למופז סיימה הבורסה בירידה מינורית. האמת היא, שבחירות היו עושות רק טוב לשוק ההון. תיכף תבינו גם למה.

נכון שאפשר להחמיא לנתניהו על כך שחסך לנו הוצאה מיותרת של 400 מיליון שקל, ואולי הרבה יותר. ובעיקר על כך שהצליח להקים את אחת הקואליציות הגדולות ביותר בתולדות ישראל. קואליציה שלדבריו תעניק שקט ויציבות ויכולת 'לעבוד' עד הבחירות, אבל עבור השחקנים בשוק ההון, מדובר באכזבה.

למה? פשוט מאוד. בחירות מייצרות עליות נאות בשוק ההון. לא תהליך הבחירות בעצמו שדווקא מייצר אי-וודאות, אלא תוצאותיהן - לא משנה מה יהיו – שמייצרות ראלי בבורסה הישראלית. הדבר הזה חוזר על עצמו פעם אחר פעם, אחרי כל מערכת בחירות, עד שאפשר להעריך בוודאות קרובה לאמת שזו אקסיומה.

אף אחד לא יודע מה יילד יום בשוק ההון. רבים חוששים להיכנס לשוק הזה, ואפשר בהחלט להבין אותם. כלכלת אירופה נמצאת במצב ממש לא טוב, ואיש אינו יודע כיצד ייראו ממשלות העתיד ביבשת. העובדה שבראש הרפובליקה הצרפתית (הכלכלה השנייה בגודלה באירופה) יעמוד מעתה נשיא סוציאליסטי אינה מעודדת בלשון המעטה. ברור שהתמורות הפוליטיות שכבר שינו את פניה של אירופה נובעות בעיקר מהמצב הכלכלי הקשה. מאחוזי האבטלה שהרימה ראש וממשבר החובות שחונק את מדינות גוש האירו ושכנותיהם.

גם אצלנו כבר רואים את ניצני המשבר האירופי שעשוי לגרור את העולם כולו לתקופת מיתון ארוכה. אבל דווקא בשל כך, בחירות היו יכולות להפיח תקווה בלבם של המשקיעים. ואם עדיין לא הבנתם מדוע, אולי כדאי שתציצו בנתונים שאספתי.

והרי הנתונים:

הסקירה שערכתי מתייחסת לשלושים השנים האחרונות. מבחירות 1981 ועד לבחירות האחרונות ב-2009. שימו לב! לא משנה מי עלה לשלטון. לא משנה מה היה המצב הכלכלי בארץ. לא משנה מה היה המצב הכלכלי בעולם. התוצאה זהה.

בבחירות שנערכו בקיץ 1981 ניצח הליכוד בראשותו של מנחם בגין. ומה קרה בבורסה בשנה שאחרי הבחירות? היא עלתה ב-20%. בבחירות שנערכו שלוש שנים מאוחר יותר, ביולי 1984, מצבה של הכלכלה הישראלית היה בשפל חסר תקדים, הוקמה ממשלת אחדות, ומה עשתה הבורסה בשנה שאחרי הבחירות? היא עלתה ב-48% (!)

נמשיך? בבחירות שנערכו בנובמבר 1988, שוב הוקמה ממשלת אחדות ששרדה שנתיים, ונפלה בעקבות "התרגיל המסריח", מזכיר לכם משהו? אבל הבורסה, נו, ניחשתם. כן. היא עלתה ב-46% בתוך שנה. ממשלת האחדות התפרקה ובמקומה הוקמה ממשלה ימנית ששרדה עד יוני 1992 או אז עלתה העבודה לשלטון לאחר שנים של שלטון ליכוד, ומה עשתה הבורסה? הפעם היא הסתפקה ב-28%.

וזה ממשיך. לאחר מערכת הבחירות של 1996 עלתה הבורסה ב-30%. ושוב, לאחר בחירות 1999 היא טיפסה ב-29%, והדבר הגיע לשיא לאחר בחירות 2003 שכתוצאה מהן הוקמה ממשלת שינוי, הבורסה הישראלית עשתה בתוך כשנה 72%(!).

נכון, בשנת 2001 גם התקיימו בחירות שאחריהן ירדה הבורסה ב-3%, אבל אלו היו בחירות לראשות הממשלה בלבד ולא לכנסת שנותרה על כנה עד 2003.

הדבר חזר על עצמו גם בבחירות 2006 שלאחריהן עלתה הבורסה ב-12% ואילו בבחירות האחרונות שנערכו ב-2009, נשבר גם השיא הקודם ובתוך שנה עשתה הבורסה תשואה של כ-75% (!)

מכירים את השיר "לו הייתי רוטשילד?" נדמה לי שאפשר ליצור גירסה חדשה של "לו היו בחירות".

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ ו/או המלצה כלשהי להשקעה כזו או אחרת

שבקס טור כלכלי בחירות בורסה אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד