ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מי את טייסת 109 > מיוחד

הצצה מרתקת לבסיס התקיפה הסודי בישראל: "מוכנים לכל תרחיש"

'בחדרי חרדים' בהצצה מיוחדת במינה לטייסת הסודית של חיל האוויר הישראלי, זו שמבצעת את התקיפות החשאיות בזירה הצפונית | מפקד הטייסת מספר בראיון מיוחד ל'בחדרי': "קורה שאני מצלצל אליהם בשעה 2:00 בלילה והם באים לפה תוך 10 דקות, כי עכשיו יש משהו דחוף"

הצצה מרתקת לבסיס התקיפה הסודי בישראל: "מוכנים לכל תרחיש"
פעילות טייסת 109. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

במסגרת מגזין חג הסוכות, הצפין הכתב הצבאי של 'בחדרי חרדים' לבסיס הסודי בישראל בצפון הארץ ושב עם גילויים מרתקים על הפעילות בבסיס, הכל באישור כמובן של הצנזורה הצבאית.  כך למשל מגלה סגן אלוף נ', מפקד טייסת 109 - טייסת התקיפה הוותיקה בחיל האוויר הישראלי, בראיון מיוחד שקיימנו עמו; "יש לנו פעילות מבצעית על בסיס שבועי".

"בשנים האחרונות אנחנו נמצאים במצב של עצימות עולה, בעיקר בזירה הצפונית. זה די מסתכם בעימות ההולך וגובר מול האיראנים" מוסיף מפקד טייסת 109 בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים' בבסיס רמת דוד השוכן בעמק יזרעאל. "זה יכול להגיע לכל מיני מקומות, לרוב זה בזירה הצפונית, וזה מגיע בפיקים", כאשר ישנן תקופות שקטות יחסית, אבל "עכשיו אנחנו בעצימות גבוהה, בטח אחרי האירועים האחרונים בצפון" מבהיר סא"ל נ' את מה שכל ישראלי יודע.

רק במהלך חודש נובמבר האחרון, דווח על לפחות חמש תקיפות בסוריה, במהלכם נהרגו לפחות 33 ונפצעו עשרות. התקיפה האחרונה בוצעה על ידי כלי טיס בלתי מאוישים ליד גבול עיראק סוריה, חמישה נהרגו ותשעה נפצעו. התקיפה יוחסה לקואליציה הבינלאומית או לישראל, כאשר היעד היה בסיסים של משמרות המהפכה של איראן, חיזבאללה הלבנוני ועוד פלגים עיראקיים.

מה זה אומר עצימות גבוהה? "זה אומר יותר מטוסים שעומדים בכוננות, יותר חימושים של מטוסים, יותר צוותים שעומדים בכוננות -  גם טכנאים וגם צוותי אוויר. זה אומר שפעילות האימונים שלנו פחות על פי תכנון. פתאום מגיעה משימה מבצעית ודורסת את הפעילות המתוכננת, מה שמייצר עומס על שגרת הפעילות".

היערכות לגיחה מבצעית, שונה מטיסת אימונים שאלנו, ואל"מ נ' השיב "כן. שונה, אבל מאוד דומה. אנחנו מנסים שגיחות האימונים שלנו ידמו בצורה הכי מדוייקת את הפעילות המבצעית. בסוף כשאתה הולך לבצע משימה מבצעית, אתה מכין אותה לפרטי פרטים, נכנס לנוהל קרב, נערך בתא שטח דומה לאיזור התקיפה - כדי שבפעילות המבצעית תהיה הכי טוב שאפשר", הוא מסביר ל'בחדרי חרדים'.

"תמיד יש כוננות, אין זמן שאין בו כוננות. חיל האוויר מחזיק בכוננות במגוון משימות, במגוון זירות, 24 שעות, שבעה ימים בשבוע ו-365 ימים בשנה. בטח ובטח בבסיס רמת דוד, שגיאוגרפית הוא הבסיס הכי קדמי בזירה הצפונית, משמע - הוא הבסיס שנותן מענה ראשון בזירה הצפונית, זה נכון בהגנה ונכון בהתקפה".

לצורך ההדגמה, מסביר אל"מ נ', "עכשיו כלי טיס חודר לגזרת הצפון, יש פה תמיד מטוסים שהם מוכנים בכוננות כדי ליירט, זה תמיד, לא קשור לעומס המבצעי שבו אנו נמצאים". נ' מגלה כי "בתקופת עומס מבצעי -  כוננות מאוד גבוהה, ישנם מצבים שמטוסים יהיו באוויר 24 שעות". הוא סירב לפרט האם זה המצב בימים אלה, מפאת ביטחון שדה. אל"מ נ' סירב לפרט פעם בכמה זמן מטוסים נמצאים בכוננות באוויר -  ולא רק בכוננות הזנקה.

בתחילת חודש ספטמבר חלה הסלמה בין ישראל לחיזבאללה, לאחר שצה"ל חשף את מהלכי פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן. באותם ימים הבהיר גורם ביטחוני בכיר, כי התקיפה לסיכול פיגוע הרחפנים בסוריה לוותה בהתפתחויות שחלו במקביל בכמה זירות שונות. לפי דיווחים בעיראק, ישראל תקפה כוחות של מיליציות שיעיות שבוע קודם לכן, לאחר התקיפה בסוריה והתקיפה המיוחסת לישראל ברובע הדאחייה בביירות שבה הושמד רכיב קריטי המשמש לדיוק טילים.

"היינו צריכים לפעול בכמה זירות בתוך 24 שעות", אמר הגורם הביטחוני הבכיר לכתב 'בחדרי חרדים'. "פעלנו בדיוק מירבי בכמה זירות כפי שתכננו. לקחנו בחשבון תגובות אפשריות של האויב. אם לא היינו פועלים כך, היינו היום במקום אחר. אנחנו פועלים בשיטתיות ובעקביות".

מעבר לטייסים, ישנם גם צוותי קרקע המורכבים מטכנאים מסוגים שונים. "גם אם הוא לא טס, המטוס עובר בדיקת כשירות יומית, בדיקה שנמשכת כשעה" אומרת נוי עמוס, קצינת ממ"ס - מכונאי מטוסים. טכנאים מדרג א' מבצעים בדיקות כשירות יומיות, ומעבר לכך כל מטוס עובר בדיקה לפני ואחרי טיסה. הטכנאים מבצעים חימוש, החלפת רכיבים קטנים, יודעים לפתור תקלות דלק שונות, החלפת צמיגים וכו'. טכנאים מדרג ב' הם כבר בכירים יותר ותומכים בדרג א'. טכנאים מדרג ג' ו-ד' הם כבר ברמה גבוהה בהרבה, מעמיק בהרבה וגם עוסקים בפירוק מטוסים -  והם לא נמצאים בבסיס רמת דוד אלא בתל נוף.

"זה לא סטנדרטי שהוא חזר לכשירות" אומר סא"ל נ' על  'ברק', מטוס F16 בו נתקלנו במהלך הביקור בבסיס. "מדובר במטוס שבמאי 2005 הגיע לנחיתה מגיחת אימון שגרתית, אך הוא חווה התקפלות של כַּן נֶסַע קדמי (מכלול שתומך בגלגל א.ש.) בצורה לא רצונית, המטוס ירד מהמסלול - הצוות מיד נטש - אם הוא לא היה נוטש הם היו מתים בוודאות. המטוס התהפך וניזוק בצורה קשה מאוד. המנוע, הכנף, הזנב. מה שנשאר זה הגוף והמערכות".

על אף הגובה הנמוך הצליחו הטייס סרן עופר והנווט סרן אורן, להפעיל את מערכת הנטישה. שני המצנחים נפתחו וצוות המטוס צנח לצד המסלול. המטוס סטה ממסלול הנחיתה, התהפך ועלה באש. אך למרות ההתרסקות הקשה בו הוא הפך להיות שבר כלי, הוא נשלח לטיפול נמרץ ביחידת האחזקה האווירית בבסיס תל נוף, שבנתה אותו כמעט מהתחלה. "שבע שנים עבדו עליו, הוא פורק לגורמים והורכב מחדש. היום הוא מטוס מן המניין, אין הבדל בינו לאחרים" אומר סא"ל נ'.

רס"ב אלדד, מי שהוביל את פרויקט השיקום בתחום הנדסה, אמר עם החזרתו לכשירות מבצעית בשנת 2015, "כשהוא הגיע, לא האמנו שנוכל לתקן אותו. החלק הקדמי היה מרוסק לגמרי, הזנב נשבר, הכנפיים התעקמו והמנוע ההרוס היה מלא בבוץ". אל"מ עודד שפיקד אז על היחידה הוסיף "אף על פי שאנחנו די מנוסים בשיקום מטוסים אחרי תאונות, עם מטוסים מהסוג הזה לא התמודדנו מעולם". למרות הכל, אנשי יחידת האחזקה האווירית (יא"א) לא הרימו ידיים. לאחר שבע שנים של טיפולים והחלפה של מאות רכיבים, ברק 041 סוף-סוף המריא הביתה, חזרה לטייסת העמק. "אני עומד כאן ליד המטוס, ומבין על כמה אנשים ההתרסקות הזו השפיעה", אמר רס"ן במיל' עופר, הטייס שנפלט מהמטוס רגע לפני ההתרסקות. "קשה להאמין שהכל חזר להיות כמו שהיה".

המטוס לאחר ההתרסקות.

טייסת "העמק" הוקמה בין צריפי בסיס תל-נוף של תחילת שנות החמישים, עם שלושה מטוסים שהוסבו מבית-הספר לטיסה החל צוות הקמה מצומצם בהכנות להקמת הטייסת שנועדה להיות טייסת התקיפה הראשונה של חיל-האוויר. פחות משנה לאחר הקמתה הועברה הטייסת לבסיס חצור ולאחר מכן לבסיס רמת-דוד, בו שוכנת עד ימים אלה. הטייסת הראשונה שזינקה לגולן במלחמת יום הכיפורים, הוזנקה מבסיס רמת דוד, ובמהלך המלחמה איבדה שבעה מטוסים ו-16 טייסים.

כאשר ישנה פעילות מבצעית של חיל האוויר, מי בבסיס יודע על כך שההמראה היא לצורך מבצעי ולא גיחת אימונים? מפקד טייסת 109 סגן אלוף נ', מסביר ל'בחדרי' כי חיל האוויר פועל בשליטה ריכוזית, שהמשימות הם נשלטות ומנוהלות מתא שליטה בבור בקִרְיָה. "מדובר בשילוב של הרבה גורמים שעובדים בשיתוף פעולה וסנכרון מאוד מאוד מדויק. לשאלתך מי יודע? היחידות המבצעות, יחידת הבקרה האווירית (יב"א), תא השליטה ששולט בסד"כ (סדר הכוחות)". לשאלתנו, האם כל החיילים בבסיס יודעים, משיב נ' "ממש לא, גורמי הבסיס באופן עקרוני לא מיודעים מה אופי הפעילות, גם אם הם יודעים שיש פעילות מבצעית בטייסת מסוימת, הם לא יודעים מה הפעילות המבצעית ולאן המטוסים טסים. בטח לא מה המשימה שלהם".

אחד הטכנאים המוכשרים בפעולה.

"גם מגדל הפיקוח יודע שמטוסים ממריאים ונוחתים, הוא לא יודע מה הם עשו, הוא לא יודע אפילו לאן הם טסו" מבהיר אל"מ נ'. מה באשר לטייסים האחרים שאינם משתתפים בפעילות, יודעים? "אם מדובר בפעילות שהיא ממודרת, אז הם לא יודעים - כדי למנוע דלף מידע, גם הטכנאים שמכינים את המטוס להמראה לא יודעים". אל"מ נ' מוסיף "אנחנו לפעמים מבצעים פעילות שהיא מטורפת, מדהימה. למחרת מתפרסם משהו בעיתון, יש חיילים שעושים אחד ועוד אחד, ומקשרים את זה לפעילות. הם משערים כי שהמטוס שהם הוציאו אתמול לטיסה בשעה 2:00 בלילה וחזר בלי חלק מהחימוש, כנראה שמשהו בקצה התפוצץ - אבל אף אחד לא מאשר להם את זה. אני מת לבוא ולספר להם מה עשינו - אבל...".

עוד משתף אל"מ נ' בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "החייל בדת"ק (דיר תת-קרקעי) עובד מאוד מאוד קשה, טכנאי דרג א', זה אחד המקצועות הקשים ביותר בצבא, בעיניי גם מספק מאוד. אבל השגרה היא מאוד קשה ומאוד שוחקת, גם כשאין פעילות מבצעית ואין כוננות, יש פעילות אימונים. ככל שאתה עושה יותר כוננות, זה מעמיס כי צריך להשלים את כמות האימונים שאתה רוצה בזמן יותר קצר".

לסיום, מספר מפקד טייסת 109, כי ישנם אנשי מילואים שנמצאים ברמת כשירות גבוהה מאוד. "הם צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש. קורה שאני מצלצל אליהם בשעה 2:00 בלילה ואומר להם "תבואו לטייסת", הם באים לפה תוך 10 דקות, כי עכשיו יש משהו דחוף. תוך זמן מאוד מאוד קצר הוא צריך למצוא את עצמו על מטוס, מוכן להמראה, לפעמים לגיחה מאוד מורכבת בשטח אויב, זו רמת הכשירות שאנחנו מחזיקים את האנשים".

הצילומים באדיבות דובר צה"ל.

בסיס רמת דוד טייסת 109 חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד