י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"אני בודד, תעזרו לי" • איש העסקים החרדי מדבר מהכלא

יעקב אוסטרייכר נמק בכלא המסוכן ביותר בבוליביה כבר 11 חודשים בגלל שחיתות משפטית • על הפחד: "לעולם לא אצא מהתא בלילה" • המכתב המרגש: "סבא, חזור הביתה!"

איש העסקים החרדי בכלא. צילום: ABC NEWS
איש העסקים החרדי בכלא. צילום: ABC NEWS



"זה סיוט מוחלט, רוב הזמן אני מרגיש בודד, אני מתחנן לעם האמריקני שיעזור לי", כך אומר איש העסקים החרדי, יעקב אוסטרייכר, בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית ABC News היישר מהכלא בבוליביה.

אוסטרייכר נעצר לפני 11 חודשים בחשד להלבנת הון. הוא נכלא ב'פלמסולה', אחד מבתי הכלא המסוכנים במדינה. "אני חף משפע", הוא אומר. "גם התביעה יודעת שאני 100 אחוז חף מפשע".



בימים האחרונים פתח אוסטרייכר בשביתת רעב כדי למשוך את תשומת לבם של גורמים בעולם, ובעיקר בתקשורת, לעבר התיק המשפטי שטרם זוכה להתייחסות מצד המערכת המשפטית בבוליביה.

אוסטרייכר, בן 53, ניהל ביד רמה במשך שנים רבות עסק לריצוף קרמיקה עבור עסקים ולקוחות פרטיים. בשנת 2008 כשענף הבנייה בארה"ב קרס, גם העסק הפרטי שלו חווה נפילה כספית כואבת.

עורך דין שוויצרי, אחד מחבריו הטובים, המליץ לו להיכנס להשקעה עם מספר שותפים בקרקע גידול של אורז שאמורה להניב מיליונים תוך זמן קצר.

הפיתיון היה גדול ואוסטרייכר במצבו הכלכלי לא יכול היה לסרב. חסכונותיו הכספיים שנאמדו אז ב-200 אלף דולר מזומן, הושקעו בפרויקט.

אומנם הוא נחשב לשותף זוטר כאשר סכום הכולל של ההשקעה הסתכם ב-25 מיליון דולר, אך הסכום המועט שהשקיע היה אמור להחזיר אותו חזרה לעסקים.

בתחילה הכל התנהל כשורה. הפרויקט הניב רווחים רבים שנאמדו בעשרות מיליוני דולרים. יותר מ-200 עובדים מקומיים הועסקו בשטח הקרקע המדובר והוא עצמו היה פוקד את המדינה מדי כמה חודשים כדי לעקוב אחר הנעשה.

המיטה עליה ישן אוסטרייכר בכלאצילום: המיטה עליה ישן אוסטרייכר בכלא
המיטה עליה ישן אוסטרייכר בכלא

ההסתבכות מתחילה

בשנת 2011 המשטרה בבוליביה עצרה את אחד העובדים בהשקעה והאשימה אותו בקשר עם סוחרי סמים.

אוסטרייכר טוען כי שיתף פעולה באופן מלא עם המשטרה המקומית אך למרבה ההפתעה נעצר.

החוקרים טענו כי הם בודקים האם הסכומים הראשונים שהושקעו בתחילת הפרויקט נלקחו מכספים שהרוויחו השותפים בעסקי סמים. "הוצאנו קרוב ל-20 אלף דולר ואספנו לתוך תיקייה אחת 1,300 מסמכים רק כדי להוכיח בבית המשפט כי הכסף נקי, השופט האמין ושחרר אותי", משחזר.

שישה ימים לאחר מכן, הפך השופט באופן לא ברור את החלטתו, ואוסטרייכר הוחזר לכלא.

סוכן לשעבר ב-FBI שחקר לעומק את התיק של אוסטרייכר אמר כי הגיע למסקנה אחת: "המערכת המשפטית בבוליביה מושחתת".

הוא הוסיף כי: "הם ראו בחור שהגיע מניו יורק עם הרבה כסף נזיל ולקחו אותו כמין בן ערובה שיש בו הזדמנות".

בבוליביה הודיעו לרשויות באמריקה כי על פי החוק במדינה הם יכולים להחזיק אדם במעצר במשך 18 חודשים ללא משפט. מאז, לפני 11 חודשים, נמק אוסטרייכר בכלא.

רק כדי להבין באיזה בית כלא נמצא אוסטרייכר, הנה כמה דוגמאות: בכלא 'פלמסולה', רק האסירים שולטים - באמצעות 'מאפיות'. אחת לכמה חודשים, התקשורת המקומית מדווחת על נרצחים בין כותלי הכלא על לא עוול בכפם. אסירים מסוימים גם בוחרים להכניס את נשותיהם וילדיהם לחיות עמם ולהעביר את חייהם בכלא. הסחר בתרופות הפך להיות להיט בין האסירים, כמו גם עבירות פשע אחרות.

"אני לעולם לא יוצא מהתא שלי בלילה, זה פחד פחדים", אומר אוסטרייכר.

לאוסטרייכר 5 ילדים ו-11 נכדים. במהלך הראיון הוא מציג מכתב ששלחה אליו נכדתו: "אנחנו ממשיכים לשאול את סבתא מתי סבא יחזור הביתה? והיא אומרת שהיא לא יודעת. מי כן יודע? סבא, תחזור הביתה היום".

"אני אמריקאי היחיד מבין 3,500 אסירים", הוא אומר. "המשפחה שלי זו התמיכה היחידה עבורי".
יעקב אוסטרייכר הלבנת הון בוליביה נכדים פלמסולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד