י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
וכמה יתמכו ב'יהדות התורה'?

סקר: רק חצי מתומכי ליברמן יצביעו לו שוב

עם פקיעת המנדט של נתניהו להרכבת הממשלה: רוב הציבור תומך במערכת מפלגתית של שתי מפלגות גדולות • רק כמחצית מבוחרי ישראל ביתנו יצביעו שוב למפלגה, אם ייערכו בחירות נוספות, לעומת 100% ממצביעי יהדות התורה 

סקר: רק חצי מתומכי ליברמן יצביעו לו שוב
שלומי כהן, פלאש 90

על פי סקר מיוחד של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, 56% מהישראלים תומכים בעקרון שיהיו בישראל רק שתי מפלגות גדולות וברוטציה בראשות הממשלה בין נתניהו לגנץ; 65% מהציבור חושב שעל נתניהו לפנות את מקומו כראש הליכוד במידה ויוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר על עיקרי הממצאים והצעדים המתחייבים ביום שאחרי החגים: "הפלונטר הפוליטי מחייב אומץ פוליטי ותחכום. על אף רצון הציבור לממשלת אחדות, נראה כי הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ולכן לא הייתי פוסל על הסף את האפשרות של ממשלת מיעוט. בדמוקרטיות מפותחת בעולם זהו מודל מקובל ואף מוצלח, שנועד לתת מענה למצבים שבהם לממשלה אין רוב מובנה בפרלמנט. דווקא ממשלת מיעוט תיאלץ לקיים שיח מתמיד בין חלקי החברה. וזה לא בהכרח רע. במצב הנוכחי, יש לעשות הכל כדי שלא ניגרר לבחירות שלישיות שיובילו להפסדים של מיליארדי שקלים, תקיעות ממשלית של למעלה משנה, כשברור לכולם שהתוצאה ידועה מראש".

להלן עיקרי ממצאי הסקר:

בשאלת התמודדות של שתי מפלגות גדולות, רוב הציבור (56%) תומך בשתי מפלגות גדולות בישראל, לעומת 33% שמתנגד לכך. בחלוקה לפי מחנה פוליטי, רוב מצביעי הליכוד (72%), רוב מצביעי כחול לבן (78%) ורוב מצביעי מפלגת העבודה- גשר (72%) תומכים בעקרון שתי המפלגות הגדולות. לא מפתיע שהמתנגדים העיקרים לצמצום מספר המפלגות הם מצביעי מפלגות קטנות: הרשימה המשותפת- 42%, המחנה הדמוקרטי- 42%. עיקר ההתנגדות מגיעה מהמפלגות החרדיות, ש"ס- 69.5% ואגודת ישראל- 68%.

השאלה המעניינת ביותר בסקר הייתה, "במידה ויערכו בחירות נוספות - האם תצביע לאותה מפלגה שהצבעת בקודמות". 100% ממצביעי יהדות התורה השיבו כי יצביעו לאותה מפלגה, 71 אחוז ממצביעי ש"ס, 70 אחוז ממצביעי עוצמה יהודית ורק קצת מעל לחמישים אחוז ממצביעי ישראל ביתנו.

נתוני הסקר -  המכון הישראלי לדמוקרטיה

לגבי הגשת כתב אישום לבנימין נתניהו, 65% מהציבור חושב שעל בנימין נתניהו לפנות את מקומו כראש הליכוד אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום וכרבע מהציבור (24%) מתנגד לכך. בחלוקה לפי מחנה פוליטי עולה כי 47% ממצביעי הימין סבורים כי על נתניהו לפנות את מקומו כראש הליכוד אם יוגש נגדו כתב אישום. מתוך מפלגות הימין השונות, סבורים כך מצביעי ישראל ביתנו- 82%; ימינה- 65%; יהדות התורה 36%; הליכוד- 31%; וש"ס- 29%.

על השאלה לפיה ייתכן שבעתיד הנראה לעין יוגש כתב אישום נגד נתניהו- האם לדעתך עליו כבר עכשיו לפנות את מקומו כראש הליכוד למועמד אחר? 53.5% מכלל הציבור השיבו שנתניהו צריך לפנות את מקומו כבר עכשיו, לעומת 38% שמתנגדים לכך.

על רקע הניסיון לקיים פריימריז בליכוד שאלו במכון הישראלי לדמקורטיה מי המועמד המתאים ביותר לראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו. ח"כ גדעון סער קיבל מכלל הציבור את התמיכה הגדולה ביותר עם 41%, לעומת 8% שהעדיפו את ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין; 6% גלעד ארדן ו-8% מועמד אחר. מבין מצביעי הליכוד: 28% תמכו בסער; 8% באדלשטיין; 14% בארדן ו- 12% במועמד אחר.

לגבי רוטציה בין גנץ לנתניהו, 56% מהציבור בעד רוטציה בין נתניהו לגנץ לראשות הממשלה. 14% תומכים בכך רק אם נתניהו יהיה ראשון, ו-20% רק אם גנץ יהיה ראשון. 22% בעד רוטציה ללא העדפה של מי יכהן ראשון כראש ממשלה ו-31% מתנגדים לכל רוטציה. בקרב המתנגדים הבולטים לרוטציה נמנים מצביעי ש"ס - 67%,  אגודת ישראל - 46%, הליכוד - 31% וכחול לבן - 27%. 

נתונים מעניינים נוספים העולים מן הסקר, מציגים כי 41% מכלל הציבור (43% מהיהודים ו- 32% מהערבים) בעד כניסת המפלגות החרדיות לממשלה. בחלוקה לפי מחנה פוליטי עולה כי 74% ממצביעי השמאל ו-71.2% ממצביעי המרכז מתנגדים לכניסת החרדים לממשלה; לעומת 60% מהימין בעד. אחוז הלא יודעים בשאלה הזו היה גדול למדיי: 16% לא ידעו בשמאל; 7% במרכז; 10% בימין.
ל-66% מהיהודים יש בעיה שתוקם קואליציה בתמיכת הערבים; ל-62% מכלל הציבור יש בעיה שחבר כנסת ערבי יהיה שר העבודה והרווחה ול-71% מהיהודים יש בעיה שחבר כנסת ערבי יהיה יו"ר ועדת הכספים של הכנסת.

 

הסקר נערך בין התאריכים 3-6/10, וכלל 501 איש ואשה בשפה העברית ו- 100 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 4.1%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון PanelsLTD בהובלת מנחם לזר

סקרים המכון הישראלי לדמוקרטיה ישראל ביתנו יהדות התורה בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד