י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שלא תדעו צער

השמיעו קול: רגע לפני סיום חודש המודעות ללידות שקטות

לאיש אין כוונה רעה מלכתחילה, אך המשפטים שאומרים לנשים שחוו לידה שקטה הופכים לעתים לקשים עד בלתי נסבלים בעליל • רגע לפני שחודש אוקטובר נגמר, נותנים עוד פוש להעלאת המודעות לחוויה הקשה שעוברות מאות נשים מדי שנה  

השמיעו קול: רגע לפני סיום חודש המודעות ללידות שקטות
תינוק אחרי לידה צילום: pixsabay

"יש דברים שלא צריכים לדבר עליהם – פשוט צריכים להתקדם".

"אם אין לך תינוק – למה את לא בעבודה"?

"תשמחי שזה נפל – בטוח מדובר בילד חולה".

"ניסיון לא מוצלח, תגידי תודה שזה נגמר ככה".

"שטויות, יהיה ילד אחר – לפחות את יודעת שאת יכולה להיכנס להריון".

המשפטים המזעזעים האלו הם רק חלקיק ממשפטים ששמעו נשים אחרי לידה שקטה, כשהדוברים הם בעיקר אנשים ללא מודעות. כי כאשר יש מודעות ורגישות, אין מקום למשפטים כה קשים לאישה שנשאה חיים בבטנה, ואיבדה אותם ברגע.

חודש אוקטובר למניינם, מוקדש להעלאת מודעות ללידות שקטות. לידה שקטה מוגדרת לא רק כאשר התינוק נולד בזמנו, כשהוא ללא רוח חיים, אלא כאשר הדופק נדם בעודו עובר, ויש גיל מסוים שהלידה היא בגדר ממשי, בערך מגיל 22 שבועות של ההיריון.

בישראל, 700 לידות בשנה מסתיימות ללא קול בכי של תינוק. הנתון המפחיד מדבר על 6 מתוך 1000 לידות. המודעות לנושא הלידות השקטות היתה לקויה בחסר, והיא צפה בעקבות פוסט מלא רגש של אישה צעירה שחוותה את הטראומה, ושיתפה את ההרגשות שלה בקבוצת פייסבוק בשנת 2017. הפוסט שלה הפך לוויראלי, וזיכה אותה בהרבה מאוד אהדה ואמפתיה, כאשר בעקבותיה נרתמו נשים רבות במטרה להביא את הנושא אל השיח הציבורי.

שנה שעברה נרשמה העלאה משמעותית בנושא המודעות, כולל קמפיין רשת שכלל נשים מפורסמות ואף חברות כנסת.

נשים שחוו לידות שקטות, החלו לקבל יחס אחר, גם ברמת חקיקה, כולל ניסיונות לקדם חוקית השוואת תנאיה של אישה שעוברת לידה שקטה משבוע 22, לתנאים של אישה שילדה כרגיל.

כאמור, חודש אוקטובר, למניינם, הוא חודש המודעות ללידות שקטות, והניסיון הוא לתת חיבוק לנשים שעברו הריון וחזרו הביתה ללא ילד, ולתמוך בהן כפי הניתן.

מספר נתונים על לידה שקטה:

מדובר בלידה שהיא למעשה הפסקת הריון, מדובר כמובן בכל שלב שלו, אלא שיש נשים שנושאות בקרבן עובר אפילו עד חודש תשיעי ונאלצות ללדת לידה רגילה, אלא שהתינוק שהן יולדות – מת.

מה הסיבות ללידה שקטה? הן כמובן רבות ומגוונות, ולעתים אין תשובות.

לעתים מדובר במומים שלא התגלו בבדיקות כמו סקירת מערכות. בעיות התפתחות, בעיות באספקת הדם, פגיעה בחבר הטבור – כמו לחץ על החבל, קשירה או הפרעות אחרות. לעתים ישנה אי ספיקת שליה, היפרדות שליה, האטה בגדילה, בעיות במי השפיר – ריבוי או מיעוט וכד'. זיהום תוך רחמי ועוד.

גורמי הסיכון מתחלקים לפי מה שמדע הרפואה יודע: הפרעות קרישה, בעיות רפואיות שונות, עישון פאסיבי, הריון בגיל צעיר מדי או מבוגר ועוד ועוד.

אנחנו כיהודים מאמינים יודעים שהכל משמים – וההשתדלות בידיים שלנו. אין ספק כי אחד התפקידים שלנו הוא לפחות לתמוך ולהיות הכי קשובים ואמפתיים לנשים שחוו את הלידה הקשה הזו. שנדע רק שמחות, ובידיים מלאות!

 

 

 

לידה שקטה נשים שעוברת לידה שקטה חופשת לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד