י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ליצמן הטיל וטו • הכנסת הסירה את חוק דרעי

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הטיל וטו בישיבת הנהלת הקואליציה, וקבר את 'חוק דרעי' שעלול היה למנוע את חזרתו של אריה דרעי לפוליטיקה • שרי רוט מנתחת

ניצל. צילום: פלאש90
ניצל. צילום: פלאש90



אם אתמול היה חשש קל לפיו חוק דרעי עתיד לעבור היום (ב') בדיון בהנהלת קואליציה, הרי שהוא הוסר היום די מהר.

כזכור, אתמול עוד בטרם נערך דיון בנושא הוחלט בוועדת שרים להעביר את הדיון להנהלת הקואליציה בטענה כי מדובר בשינוי בחוק יסוד.

"היה ברור שהחוק יקבר", אמרה לי היום ח"כ ציפי חוטובלי - אך לא נשמעה מאוכזבת. מבחינתה, היא את שלה עשתה למען המטרה של שמירת טוהר הפוליטיקה כפי שהיא רואה זאת, כל השאר אינו באחריותה.

אם אתמול היו שאמרו כי שר המשפטים, יעקב נאמן, ידידו של יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, הוא שעמד לימינו בדרך ל'הזזת' הדיון להנהלת קואליציה, הרי שהיום עשה זאת חבר וידיד אחר של דרעי: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן.

למען האמת, לשני האישים הנ"ל היו סיבות טובות ורציניות כדי לפעול כפי שפעלו, ובכל זאת קשה להתעלם מהעובדה שהם אלו שפעלו ולא, למשל, נציגי ש"ס, שאמנם התנגדו לחוק אך לא עשו דבר מעבר לכך.

בעוד ובוועדת שרים כדי להעביר חוק יש צורך ברוב של חברים, הרי שבהנהלת קואליציה די בהטלת וטו של אחד החברים, כדי להפיל את אישור החוק. מי שהטיל את הווטו היה ליצמן.

באופן מעשי אין בדחיית החוק כדי לשנות את מאזן הכוחות העכשווי הן בתוך תנועת ש"ס והן בתנועתו החדשה של דרעי, שכן, כידוע לכל, 'התרחקו' הבחירות לתאריך לא ידוע המתקרב לשנת 2013. ובכל זאת עצם דחייתו הותירה מבחינת דרעי את שתי האופציות פתוחות: כניסה לש"ס בתנאים שלו או ריצה במפלגה חדשה, שכבר הוקמה לפני מספר חודשים.

שלוש שאלות

לסיכום הפרשה עולות כמה שאלות מעניינות.

האחת: היו מי שהעריכו כי ח"כ חוטובלי אינה פועלת על דעת עצמה וכי נשלחה בידי גורמים בכירים כדי למחזר את החוק שלה ו'לבטח' את הליכוד מפני תחרות עתידית עם אריה דרעי. שכן דרעי עשוי לנגוס במספר המנדטים של הליכוד.

אך, אם אכן היה החוק חשוב לבכירים הללו הם היו מבהירים לסגן שר הבריאות, כי עם כל הכבוד להסכם הקואליציוני שנחתם עם המפלגות החרדיות, הן מוזמנות - אם חוק דרעי לא לרוחן - להתכבד ולצאת 'בחוץ'. סביר להניח שעל רקע חוק זה הן לא היו פורשות, אם כבר תעשינה זאת יהיה זה כאקט מחאה בנושא חוק טל.

השניה - והיא המשכו של הסעיף הקודם: יתכן שלראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסיעות החרדיות עדיין חשובות וחשוב לו לשמור על כבודן.

האם הוא חושש מפני פרישה חלקית של חברים מ'קדימה', יחד עם פרישה של 'ישראל ביתנו' וחשוב לו לבטח את עצמו בכל מקרה של כל צרה שלא תגיח?

אם אכן כך הוא הדבר, ניתן לראות בכך משום ניצוץ קטן של תקווה באשר לעתידו של חוק טל. אולי לא יו"ר הוועדה, יוחנן פלסנר, הוא שיקבע את ניסוחו הסופי אלא לראש הממשלה והכוורת סביבו יהיה מה לומר בנושא.

והנקודה השלישית, אולי הבולטת מכל: למה היה זה אחד מחברי סיעת יהדות התורה, אפילו לא חבר בהנהלת הקואליציה (ח"כ אורי מקלב הוא החבר), שהטיל את הווטו? וכי לא יכול היה יו"ר סיעת ש"ס, אברהם מיכאלי להתכבד בכבוד?

כולנו זוכרים את ההזמנה אותה שיגר יו"ר התנועה, אלי ישי, לאריה דרעי, לשוב אל התנועה. האם השתנה משהו בימים האחרונים? ואולי צדקו מקורבי דרעי כשאמרו שאיש לא פנה אליהם בהצעה רצינית?
חוק דרעי אריה דרעי ציפי חוטובלי יעקב ליצמן יעקב נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד