י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

המרוויחות מהמהפכה הסלולרית: חנויות הסמארטפונים הפרטיות

מנכ"ל GoMobile: "זהו רגע היסטורי, הצרכנות החכמה של לרכוש מכשירים מחוץ למפעילות צוברת תאוצה"; סמנכ"ל באג: "מכשירי סלולר הם הקטגוריה הכי גדולה אצלנו בחצי השנה האחרונה, בעיקר בדיוטי פרי"

  • כ"ד אייר התשע"ב
המרוויחות מהמהפכה הסלולרית: חנויות הסמארטפונים הפרטיות



היום היה היום הדרמטי ביותר בשוק הסלולר הישראלי, אולי מאז ומעולם. שתי מפעילות סלולר חדשות, HOT mobile וגולן טלקום, עלו לאוויר ושברו את המחירים בשוק עם חבילה ללא הגבלה ב-89-99 שקל בלבד. החברות החדשות חוות מאז תנועה אדירה של לקוחות מתעניינים, וצפויות לגייס עשרות אלפי לקוחות בזמן קצר.

אתר האינטרנט של גולן טלקום, שהרשמה בו היא הדרך היחידה להצטרף לחברה - קרס ב-48 השעות האחרונות כמה פעמים. על כך אמר מיכאל גולן, בעלי החברה: "העובדה שהאתר שלנו קרס היא סימן שזה מרגש את הציבור. יש גל משמעותי של לקוחות". גולן סירב למסור כמה לקוחות בדיוק הצטרפו לחברה, ונימק את סירובו בכך ש"זה הכיף של לא להיות בבורסה".

ואולם החגיגה היא לא רק בקרב החברות החדשות. החנויות הפרטיות לשיווק מכשירי טלפון סלולריים מרוויחות גם הן בענק מכניסת המתחרות החדשות. היות שגולן טלקום החליטה לא לשווק מכשירים בעצמה, על הלקוח יהיה לרכוש טלפון בחנות פרטית. "עבורי זה רגע היסטורי", אמר שי חכשור, מנכ"ל רשת GoMobile שמשווקת מכשירי סלולר בשוק החופשי. "נכנסים אלינו צרכנים ושואלים אם אנחנו גולן טלקום. הצרכנות החכמה של לרכוש מכשירים מחוץ למפעילות צוברת תאוצה, וזה עוד לפני כניסת המפעילות".

בשוק החופשי, שתי רשתות נחשבות למשווקות המומלצות מבחינת גולן טלקום: רשת המחשבים באג ובסט מובייל. מנכ"ל רשת בסט מובייל, עמי צים, אמר כי "בחודשים האחרונים אנו רואים מגמה צרכנית אחרת בישראל. כניסת המפעילות הסלולריות החדשות והמפעילים הווירטואליים ‏(MVNO‏), שנהנים משירות נדידה פנים ארצי, מאפשרת את הורדת המחירים לצרכן, הן בעלות השירותים הסלולריים והן במחירי מכשירי הסלולר. רשת בסט מובייל מברכת על ניתוק הזיקה בין שירותי הסלולר למכשירים עצמם, ושמחה להיות שחקן משמעותי וחשוב המאפשר את הצלחת המהלך". הרשת אף הכריזה על 20% הנחה ללקוחות גולן טלקום ברכישת מכשירי טלפון או ציוד היקפי עבורם. כך למשל, גלקסי S2 יעלה ללקוחות גולן טלקום 2,592 שקל ‏(ב-36 תשלומים‏), לעומת 4,600 שקל בחברות הסלולר.

אמיר מודן, סמנכ"ל השיווק של באג, אומר כי "מכשירים סלולריים הם הקטגוריה הכי גדולה אצלנו בחצי השנה האחרונה, בעיקר בסניף בדיוטי פרי שם - אנחנו חוסכים ללקוח 31% מס ‏(15% מס קנייה ו-16% מע"מ‏). האייפון הוא המוצר הכי נמכר בדיוטי פרי, ובחנויות הרשת מחלקת המכשירים גדלה פי שלושה בחצי השנה האחרונה. לקוחות גולן טלקום יקבלו אצלנו פרישה של 24 תשלומים ורמקול Mini-X במתנה. בקרוב נצא עם הצעות מיוחדות עבורם".

כחלון: "יבוא סלולר יהיה כמו יבוא רהיטים"

הדחיפה נוספת לשוק החופשי של המכשירים הסלולריים צפויה מכיוון משרד התקשורת. שר התקשורת משה כחלון חזר והצהיר כי בתוך כשבועיים תסתיים רפורמה שתקל על יבוא ושיווק מכשירים בישראל. המשרד מתכוון לוותר על ההליך הביורוקרטי הוותיק של בדיקת כל דגם לגופו, המכונה "אישור סוג". כל מכשיר שעומד בתקינה בינלאומית יהיה פטור מאישור כזה. כחלון אמר כי "אוציא מידי את כל הסמכויות בנוגע למכשירים הללו, כך שהסמארטפון יהיה כמו כל מוצר יבוא אחר, כמו רהיט. השוק יוצף בסמארטפונים כמו בחו"ל, והם לא יעלו כמו שהם עולים היום אצל החברות הגדולות".

חכשור מ–GoMobile אומר כי "העניין הביורוקרטי הוא חשוב - הוא יגדיל את מגוון המכשירים, תיווצר תחרות בין המותגים והמחירים יירדו. אבל כדי שהמחירים יירדו בעשרות אחוזים צריך להוריד את המכס על טלפונים סלולריים".

בכיר באחת מחברות הסלולר החדשות מודה שהאתגר לא פשוט: קשה לשכנע את הצרכן הישראלי לקנות מכשיר בשוק החופשי, כאשר כיום 90% מרכישות המכשירים מתבצעות דרך המפעילות הגדולות, אף שהמחיר שהן מציעות עבור המכשירים גבוהים כמעט כפליים מבחנויות פרטיות. רק ברבעון הנוכחי הוציא הצרכן הישראלי יותר ממיליארד שקל על רכישות מכשירים דרך חברות הסלולר.

החברות: גולן הוא גימיק

מרכזי השירות של חברות הסלולר הגדולות חוו היום עומס חריג של לקוחות, שפנו בשאלות ובניסיונות מיקוח עקב כניסת החברות החדשות. החברות נאלצו לתגבר את המוקדים בכוח אדם ולהאריך את שעות העבודה. עם זאת, כמות הניודים בפועל עדיין נמוכה. מלבד זאת, בחברות הוותיקות טוענים כי ערכו "משחקי מלחמה" מבעוד מועד לקראת התמחורים של החברות החדשות, ולכן אינן רואות סיבה לפאניקה.

בכיר באחת מהחברות הגדולות אמר כי "מוצר סלולרי זה לא רק כמה אגורות לדקה". לדבריו, יש להתחשב גם בסוגיות שירות כגון "עם מי הלקוח מדבר? מי נותן לך שירות? מי מסביר לך על הסמארטפון?". הבכיר טען כי ההצעות של החברות הגדולות יקרות כיום רק במעט מההצעות של החברות החדשות, וכי לקוחות יסכימו לשלם עוד 20-25 שקל בחודש עבור השירות של החברות הוותיקות. בנוסף, הטיל ספק בכך שהמודל העסקי של החברות החדשות הוא בר קיימא לאורך זמן: "עבור לקוח שעושה 600 דקות בחודש, הוא ‏(גולן‏) משלם למפעילה ‏(בהסכם הנדידה; א"ז‏) 70-80 שקל בחודש. זה מה שהוא גובה מהלקוח אחרי שמורידים מע"מ. אין פה תוכנית עסקית. זה גימיק".
גולן סלולר טלפונים תחרות לקוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד