י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
היום שאחרי > צפו

מה צפוי לנו לאחר החיסול של מנהיג דאעש

יום שאחרי החיסול: הכתב לענייני ערבים של כאן 11 מביא רקע נוסף על המנהיג שחוסל ומשרטט את דרכו של הארגון לאחר חיסולו של המייסד • צפו

מה צפוי לנו לאחר החיסול של מנהיג דאעש

ארגון הטרור הקטלני, שהטיל מורא על העולם, נולד בצלמו ובדמותו של אל-בגדאדי, שבצעירותו נקרא "המאמין" בקרב בני משפחתו, בשל הביקורת שהטיח במשפחתו על רמת אדיקותם מבחינה אסלאמית. כך פותח רועי קייס כתב ופרשן לענייני ערבים בכאן 11 את הפרשנות לגבי ההמשך.

"בדומה למנטור שלו בשלוחת אל-קאעידה בעיראק, אבו מוסעב א-זרקאווי הירדני, שהעז לעשות בעיות לאוסמה בן לאדן, אל-בגדאדי לא בחל בשום אמצעי להשיג את מטרותיו. כשהבין שמנהיג אל-קאעידה הנוכחי, איימן א-זוואיהרי, תוקע לו מקלות בגלגלים בגלל שאיפותיו בסוריה - הוא לא היסס להיפרד מהארגון שהיה לו בית, ולהילחם בו בעוצמה. וזה למעשה כל הסיפור: האיש שראה בכל מי שאינו הולך בדרכו כופר ואויב, בלי קשר לדתו או מוצאו."

"מצד אחד אותה תפיסה בלתי מתפשרת שלוותה באכזריות לא נתפסת - הוצאות להורג המוניות, פיגועים קטלניים ברחבי העולם - היוותה מוקד משיכה לרבים, אפילו למוסלמים במערב שחשו בשולי החברה. אך מצד שני היא הייתה גם סוג של מלכודת דבש, כיוון שהיא איחדה את כל אויביו נגדו, ולכן הסוף היה בלתי נמנע."

"אל-בגדאדי ניצל היטב את הטלטלה האזורית ב-2011, שהרעידה את הכיסאות של לא מעט מנהיגים ויצרה כאוס במרחבים עצומים במזרח התיכון. הוא ניצל את הכישלון של המנהיגים במדינות ערב למשול בשטחים מרוחקים, ושיווק לתושבים שם ישות מדינית שמספקת את צרכיהם היום יומיים. די להיזכר בסרטונים של דאעש שמתעדים חיים של ממש בשטחי הח'ליפות עם בתי חולים, מרפאות, בתי דין, חנויות, פארקים ועוד. הוא עשה זאת בחוכמה ובעורמה, וניצל היטב את המשאבים הטבעיים של אותן מדינות כמו שדות הנפט בסוריה ובעיראק, שכלכלו את המדינה האסלאמית."

"כיום, אוקטובר 2019, חמש שנים אחרי אותו נאום מכונן של אל-בגדאדי במוסול, שבו הכריז על הח'ליפות, הארגון כבר לא שולט על אותם שטחים עצומים בסוריה ובעיראק, אך עדיין מתחזק תאים רדומים ושלוחות ברחבי האזור ובעולם, שיכולות להמשיך לבצע פיגועים קטלניים.

אחרי חיסולו של המנהיג הבלתי מעורער אותו הרצון לנקום כפול שבעתיים. אך בשורה התחתונה הארגון כבר לא ייראה כמו שהכרנו אותו, ויצטרך לחשב מסלול מחדש. אופציית החבירה לאל-קאעידה לדוגמה, אחרי השסע בעידן אל-בגדאדי, עשויה לעמוד על הפרק."

"החיסול של אל-בגדאדי הוא מכה עבור הארגון, גם אם היא יותר במישור הסמלי והמורלי. אך אסור לשכוח את הקרקע שממנה צמח אותו פרי באושים, אותה מכונת טרור רצחנית ולא ניתנת לעיכול, שייסד אל-בגדאדי. בחודשים האחרונים אנחנו עדים לשובן של המחאות העממיות במדינות ערב נגד השלטונות, ששמונה שנים אחרי ה"אביב הערבי", עדיין לא מצליחים לספק פתרונות שישפרו את חייו את האזרח הפשוט. התחלואים בחלונות הגבוהים, ובראשם השחיתות, עדיין קיימים ומתפשטים. גם אם לא דאעש - גלגול אחר שלו עשוי לנצל את אותן מחאות, ולהצמיח את אל-בגדאדי הבא."

https://www.kan.org.il/Item/?itemId=60773

דאעש אבו בכר אל בגדדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד