י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הלוואי עלינו בפונוביז"

'הארץ' על בני ברק: יותר מברצלונה ותל אביב

במאמר שהובא בעיתון הארץ כותבת אסתר זנדברג: "מתחת לאף, מסתתרת לה עירוניות מקומית שכל תיאוריה אורבנית עכשווית היתה חותמת עליה בשתי ידיים. לא, זאת לא תל אביב, זוהי בני ברק"

'הארץ' על בני ברק: יותר מברצלונה ותל אביב

בכתבה של אסתר זנדברג שפורסמה היום (רביעי) ב'הארץ', היא מכתירה את בני ברק כ"עיר ללא הפסקה יותר מברצלונה ותל אביב".

זנדברג מסבירה במאמר, כי בביקורו ב–2013 בישראל הסביר אדריכל העיר דאז גואייר פיורו בראיון לעיתון "גלובס" כי "הקו התכנוני של ברצלונה הוא דמוקרטיה ושוויון", וכי עיר צריכה להיות מטרופוליס של שכונות ללא היררכיה חברתית ביניהם". בנוסף, לפני כחודש ביקר בישראל ראש העיר ברצלונה לשעבר, ד"ר שבייה טריאס, שהיה אחראי לגל ההתחדשות העירונית האחרון, והחמישי במספר מאז הולדתה של העיר לפני כ–2,000 שנה. בראיון ל־TheMarker הוא הביע סוג של השתאות מאולצת מרקיע המגדלים בגוש דן ומיהר להסביר שאצלם מושגת העירוניות בבנייה מרקמית קומפקטית, רב־שימושית וצפופה — אולי הצפופה ביותר בעולם המערבי, יותר מפריז וניו יורק — תוך מגבלת גובה חמורה השומרת על אופיה. ובתוך כך, יש להוסיף, היא גם שומרת על יופיה. 

בנייני המשרדים המוקמים בעיר. צילום: גילי יערי/פלאש 90

לדבריה, "הכל טוב ויפה, אבל למה ללכת רחוק. כאן, מתחת לאף, מסתתרת לה עירוניות מקומית שכל תיאוריה אורבנית עכשווית היתה חותמת עליה בשתי ידיים. לא, זאת לא תל אביב, זוהי בני ברק, החולקת לא מעט קווי דמיון עם ברצלונה חרף אלף אלפי ההבדלות. הצפיפות העירונית בבני ברק משתווה אם לא עולה על זו של ברצלונה. עירוב השימושים הוא מושלם, אינטנסיבי ונגיש. בני ברק היא עיר "הליכתית" (ולא רק הלכתית) לעילא. תושביה אולי לא משתתפים באירועי "הליכות ג'יין", אבל הם הולכים באמת, לכל צורך ומטרה. כמו לפי ספר העירוניות, אמצעי התחבורה המוטורית השליט בבני ברק הוא האוטובוס ומספר המכוניות הפרטיות נמוך בלי שום התערבות מלמעלה — ולא משנה כרגע מהי הסיבה או האילוץ לתופעה. יותר מברצלונה ואף יותר מתל אביב, בני ברק היא עיר ללא הפסקה, עד השעות הקטנות של הלילה שבהן הומים הרחובות מאברכים, הורים וילדים ופה ושם גם היפסטרים חילונים שכבר גילו את האקזוטיקה המקומית".

העיר בני ברק ממעוף הציפור. צילום: גילי יערי/פלאש 90

היא סיימה את מאמרה במילים: "האמת חייבת להיאמר — מתוך עשרה קבין של יופי אדריכלי, תשעה הורעפו על ברצלונה ורק פירורים מתוך העשירי ירדו על בני ברק, אם בכלל. עם זאת, גם בחצר האחורית של האסתטיקה אפשר לזהות פוטנציאל בר מימוש. בני ברק זרועה במבני דת לרוב, ישיבות, בתי מדרש, כוללים, בתי תלמוד תורה וכדומה, שעם הרבה רצון טוב וגם בכפוף לאילוצים הבלתי נמנעים היה אפשר להקנות להם חזות מלבבת יותר. בולט ברקע מבני הציבור בעיר הוא הארמון של ישיבת פוניבז', ועוד יותר ממנו בולט המבנה המונומנטלי הצמוד "אוהל הקדושים" לזכר יהדות ליטא שמשמש כיום ככולל. הישיבה היא קונגלומרט של מבנים שהוקמו במשך שנים ועם הרבה מאוד מאמץ אפשר לראות בו את הסגרדה פמיליה של בני ברק. כנסיית המשפחה הקדושה בברצלונה, יצירתו האימתנית של גאודי נבנית זה יותר מ–100 שנים וכנראה לא תסתיים לעולם. נוכחותה מאפילה על יופיה של ברצלונה, אבל הלוואי עלינו. בשנה הבאה, או במאה הבאה, בפוניבז'".

הארץ תל אביב ברצלונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד