כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"גרירת רגליים לא סבירה"

18 שנים להסתלקותו: ירושלים טרם מצאה מקום להנציח את מרן הרב שך

במשך שמונה עשרה שנה נעשו עשרות פניות לנציגי הציבור להנציח את זכרו של מרן הרב שך צ"ל בבירת ישראל. מעקב 'בחדרי חרדים' מגלה כי חברי המועצה החרדים של ירושלים הסתפקו בהודעות לעיתונות וטרם הונצח רחוב מכובד או שכונה קיימת בירושלים 

18 שנים להסתלקותו: ירושלים טרם מצאה מקום להנציח את מרן הרב שך
מרן הרב שך זצ"ל והנצחתו בב"ב צילום: שוקי לרר/אברומי ברגר

מחר (חמישי) חל יום השנה ה-18 להסתלקותו של מנהיג עולם התורה בדורות האחרונים' מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצוק"ל, מי שקומם ורומם את עולם התורה הליטאי והספרדי, אבי עולם הישיבות שהקים את מפלגות ש"ס ודגל התורה מערכת כשרות עיתון יומי, והיה אביהם של רבבות שהלכו אחרי מיטתו במסע הלוויה שטרם ראתה היהדות החרדית ביום שישי ערב שבת קודש ט"ז חשוון תשס"ב.

בערים רבים ברחבי הארץ הונצח זכרו של מרן הרב שך זצ"ל ברחובות העיר, כך בעיר בני ברק כבר בתוך ימי השבעה נקרא רחוב מרכזי על שמו (רחוב הרצל במרכז העיר), בעיר ביתר עילית, במודיעין עילית יש שכונה 'אבי עזרי' על שם ספרו, כך גם בערים אלעד ובית שמש, ואפילו העיר טבריה הנציחה רחוב על שמו וכן בעוד מקומות, אך דווקא בבירת ישראל - עיריית ירושלים טרם מצאה מקום להנציח את זכרו הטהור, כשידוע כי מרן זצ"ל גם התגורר בירושלים שנים רבות בדירת חדר בשכונת כרם, יחד עם בני משפחתו והרביץ תורה ויראה לרבבות תלמידים בכל קצווי תבל.

בעיריית ירושלים מפרסמים חדשים לבקרים על אישורי רחובות ושכונות, רק לאחרונה הוכרז על קריאת שכונה לזכרם של מרן הרב אלישיב זצ"ל ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כך ששכונת הר נוף הוותיקה תיקרא על שמם בשם "נאות יוסף", ודווקא מרן הרב שך הוא זה ששמו עדיין טרם הונצח.

מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי בעבר נעשו פניות רבות, הן לראש עיריית ירושלים בעבר אורי לופוליאנסקי והן לח"כ אורי מקלב ששימש בעבר כחבר מועצת העיר, בין היתר עלו הצעות לקרוא את רחוב הפסגה או בית וגן בשכונה, אך עד עתה לא נקרא רחוב על שמו.

בנוסף שיגרו בירושלים ב-2015 הודעה לעיתונות שפורסמה בכלי התקשורת וכן ב'בחדרי חרדים' כי "ועדת אישים בעיריית ירושלים, אישרה לקרוא שם של רחוב בעיר על שמו של הגראמ"מ שך זצ"ל. כעת צריכה ההחלטה לקבל את האישור של הוועדה המייעצת לשמות של העירייה, ולאחר מכן לקבל את האישור הסופי של ועדת השמות העירונית ומועצת העיר". בנוסף נכתב: "יצוין, כי טרם נקבע היכן יהיה הרחוב שייקרא על שמו".

מי שאז נתן הצהרה על קריאת השם, היה סגן ראש העיר כיום אליעזר ראוכברגר שאמר, "כולי תקווה כי ההליך יסתיים בהקדם, וימצא רחוב מרכזי ומכובד שיקרא על שמו הטהור של מי שהקים את תנועת "דגל התורה" והנהיג ברמה ובגאון ציבור גדול ורחב ובראשו עולם התורה ובני הישיבות בישראל במשך שנים רבות".

רחוב הרב שך בבני ברק. צילום: אברמי ברגר

בהודעה אז נאמר עוד כי "יו"ר סיעת 'יהדות התורה' אליעזר ראוכברגר, וסגן ראש העירייה ישראל קלרמן, פנו אל הגורמים השונים בעירייה, כולל ראש העיר, ניר ברקת, וראשי הוועדות העוסקות בהחלטה אודות קריאת שמות של רחובות בעיר בבקשה לקרוא רחוב בירושלים על שמו של הרב שך שנפטר לפני 13 שנה".

הודעה נוספת שיצא מספר חודשים לאחר מכן מספרת כי השכונה החדשה ב'רמת שלמה' בירושלים תקרא "קרית הרב שך" הקרייה תמנה 1600 יחידות דיור. סגן ראש העיר ירושלים מטעם 'דגל התורה' ישראל קלרמן הגיב אז ל'בחדרי חרדים' ואמר: "יותר מהכבוד לרב שך, זה כבוד לעיר ירושלים. בשבילי כתלמידו מהישיבה שזכיתי ממנו לקרבה יתירה זהו יום מרגש. זכותו של ראש הישיבה תשפיע על כל העיר".

למעשה מאז ועד היום אין שום רחוב או שכונה על שם מרן הרב שך זצ"ל, כל ההודעות כך נראה מתבררות כלא רציניות בעליל.

תלמידים ובני משפחה ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' אומרים כי ללא הפסקה היו פניות ל'דגל התורה' בנושא, "זה לא ייתכן, הרי 'דגל' שהיתה המפלגה הגדולה ביותר בירושלים ומי שהקים אותה ואף היה גר שם אין על שמו רחוב, זה עדיין לא מאוחר גם אחרי 18 שנה, אנחנו גם בנינו תקווה כי סגן ראש העיר דאז חיים אפשטיין של 'עץ', גם יעשה עבור זה משהו אך שום דבר עדיין לא יצא לפועל".

הם מוסיפים כי מפלגות דגל התורה וש"ס ובני תורה, מונות יחדיו 12 מנדטים במועצת העיר, בהחלט כח לא מבוטל, אך נראה שהם אינם עושים די בכדי להנציח את זכרו של מייסדם הגדול, "בזמן בו על כל "יקיר העיר" או ידוען מזדרזת העירייה להנציח את שמו תוך זמן קצר, גרירת רגליים של 18 שנה היא ממש לא סבירה, יש לעיריית ירושלים הרבה מה ללמוד מעיריית בני ברק, שבתוך ימי השבעה שינתה בהינף יד את שמו של אחד הרחובות המרכזיים בעיר, לזכרו של מרן הרב שך".

"מצופה מנבחרי הציבור המשמשים כידא אריכתא של מרן ראש הישיבה ורואים את עצמם כפועלים מכוחו, לסיים את הסחבת ולהביא לידי גמר את הנצחת זכרו באופן הולם ומכובד בפלטרין של מלך". אמרו.

ירושלים מרן הרב שך דגל התורה רחוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד