כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סובלים משעון הקיץ? אתם לא לבד

מחקרים בעולם מוכיחים: שעון הקיץ פוגע בבריאות, בשינה ובעירנות • אז למה בכל זאת בכל שנה מזיזים את השעון? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מיוחד על שעון הקיץ

סובלים משעון הקיץ? אתם לא לבד
פלאש90

כל תהליכים בגוף האדם קשורים לפעילות השמש. כאשר אנו מזיזים את הזמן אנחנו הולכים נגד הטבע. כל פעילות כנגד הטבע בהכרח פוגעת בבריאותנו. שעון קיץ אינו יוצא מן הכלל מבחינה זו. הוא פוגע באחד הריתמוסים החשובים ביותר בגוף – בריתמוס שינה-ערנות. אם נתעלם לרגע מהעובדה שאנחנו כבר התרגלנו למושג הזה – "שעון קיץ", וננסה להתבונן בעניין מהצד, העניין נראה די מטורף: מן התעללות המונית, כאשר חלק מהקורבנות לא מבינים שמתעללים בהם וחלקם אף מהללים את הרעיון.

הכול התחיל בשנת 1784, כאשר בנג'מין פרנקלין בהיותו שגריר ארה"ב בצרפת "נפל" על הרעיון. הוא הציע להעיר את תושבי פריס בעזרת פעמוני הכנסיות וירי תותחים שעה אחת מוקדם יותר. אם נעשה זאת בין 20 למרץ ל-20 בספטמבר, אמר פרנקלין, זה יחסוך מחצית מכמות הנרות השנתית, כי בתקופה הזאת בפריס ניתן להסתדר לגמרי בלי נרות, רק עם אור היום. בפריס התגוררו אז כ-100,000 משפחות. פרנקלין עשה חישוב והגיע למסקנה שהרעיון שלו יחסוך לפריסאים 96,000 ליברים (מטבע צרפתי דאז). " Early to bed, and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise – מי שהולך לישון מוקדם וקם מוקדם – הוא אמר – ירוויח בריאות, עושר וחכמה. כנראה פרנקלין היה איש בוקר מבחינת הביוריתמוסים. בכל אופן, הפריסאים לא רצו להתעורר לקולות ירי תותחים ובחרו להמשיך ולשרוף נרות.

בשנת 1905 וויליאם ווילט, שחקן גולף אנגלי, שתמיד לא אהב לסיים את המשחק שלו בין השמשות, הציע רעיון של שעון קיץ ודרך לעבור אליו: בכל יום ראשון בחודש אפריל להזיז מחוגי השעון ל-20 דקות, סך הכול – 80 דקות, שיאפשרו לשחקני הגולף לסיים את משחקם לאור היום. למרות שהאנגלים מכבדים משחקי גולף, הם לא התלהבו מהרעיון. מי שאימץ את הרעיון של שעון הקיץ לראשונה היו דווקא הגרמנים. בימי מלחמת העולם הראשונה לראשונה בהיסטוריה הם הנהיגו שעון קיץ על מנת לחסוך בפחם. בסיום המלחמה גרמניה הפסיקה את נוהל שעון הקיץ, אך בשנת 1940 היטלר החזיר אותו. בריטניה וכמה ארצות נוספות חיקו את הרעיון. היום ברוב המדינות בהן עדיין יש שעון קיץ, יש תנועות בעד הפסקתו. יעילותו הכלכלית התבררה כאשלייתית ואילו הנזק לבריאות האדם נהייה יותר ויותר ברור.

קודם כל מתנגדים לשעון קיץ, כמובן, מומחים לכרונו ביולוגיה. אך גם אנשים רבים אחרים מצטרפים אליהם. ומחקרים רבים ברחבי העולם מחזקים את עמדתם: שעון קיץ – זה דבר שאינו מועיל לכלכלה אך מזיק לבריאות. ראש הליגה להגנה על זכויות ילדים באזרבייג'אן אמר: "הנהגת שעון הקיץ פוגעת קשות בבריאות האנשים, קודם כל חולי לב ונשים בהריון. החוקה של אזרבייג'אן מדגישה את זכות האזרח לבריאות. זכות זו מופרת ע"י הנהגת שעון הקיץ".

ברוסיה עבדה וועדה שלמה, שכללה רופאים, ביולוגים, מטראולוגים, כלכלנים, משפטנים וגיאוגרפים, שחקרה את המצב באזורים שונים של רוסיה והגישה את סיכומיה. בין היתר, נמצא שהנהגת שעון הקיץ מהווה סטרס קשה לגוף, הגורם לבעיות בריאות: שיבוש בביוריתמוסים, הפרעות שינה, החמרה של מחלות כרוניות, הם מצאו גם עליה במספר תאונות הדרכים. ישנה מחלה המתפתחת כתוצאה ממעבר לשעון הקיץ – דה-סינכרוזיס. לעומת זאת, יעילותה של השיטה התבררה כמועטה ביותר. אל תשכחו גם, שרוב צריכת החשמל היא צריכה של התעשייה והתחבורה ולא צריכה של אזרחים פרטיים. כך שפיתוח ציוד חוסך חשמל והחלפת ציוד קיים בכזה היו יעילים הרבה יותר למטרות חסכון.

ואם כבר מדברים על בני אדם, היום הם רגילים לתאורה טובה ואם תיכנסו לכל משרד (או כמעט לכל משרד) תראו שהאור שם דלוק במשך כל היום – גם אם יש שעון קיץ וגם אם אין. לפי סקר של חברת Forsa בגרמניה כתוצאה מהנהגת שעון קיץ רוב האנשים סובלים מהפרעות שינה. מומחים שחוקרים את השינה טוענים פה אחד נגד שעון הקיץ. שעון הקיץ לא רק משבש את השינה באופן זמני, אלא יכול לגרום להפרעות שינה כרוניות. יורגן צוליי, פסיכולוג מרגנסבורג, אמר בראיון ל-" Die Zeit.L ": "שעון הקיץ לא רק שאינו נחוץ – הוא מזיק". גם הפסיכולוג טיל רוננברג ממינכן מדבר על נזקי שעון הקיץ, אותו הוא מכנה "התערבות שרירותית בביוריתמוס שלנו". "אנחנו אף פעם לא נתרגל לזה באמת", - הוא אומר. גם הכרונו-ביולוג טומס קנטרמן אוחז באותה הדעה. יחד עם עמיתים בהולנד הם עשו את המחקר הגדול ביותר אודות שינה, בו השתתפו 55,000 איש מאירופה המרכזית. מחקרם הראה בבירור שהנהגת שעון הקיץ משבשת את השעון הביולוגי של האדם. תוצאות המחקר פורסמו ב- Current Biology - (נובמבר 2007).

הנוירולוג האוסטרי בירגיט הגל אומר שאין שום הצדקה למעבר לשען קיץ. הנהגת שעון קיץ גורמת לעליה במקרי אוטם שריר הלב, לירידה בכושר העבודה וכתוצאה מכך – ביעילות העבודה. כלכלנים ספרו ומצאו ששעון הקיץ יכול כביכול להוסיף בין 7% ל-17% זמן "פעיל" – בהתאם לקו האורך. מצד שני נתוני משרד התשתיות מראים שירידה בשימוש בחשמל נצפית רק בשבוע הראשון לאחר הזזת השעון ובהמשך היא הולכת וקטנה. איש לא ספר בכמה עולה חוסר היעילות של עובדים עייפים, עצבניים וישנוניים. פרות סובלות קשות משעון הקיץ ונותנות פחות חלב, אך טרם פרסמו נתונים (אם יש כאלה) כמה עולה שעון הקיץ לחקלאות בכלל ולתעשיית החלב בפרט.

כלכלנים מאוניברסיטת קליפורניה בסנטה-ברברה הגיעו למסקנה ששעון הקיץ לא רק שלא חוסך חשמל – הוא מעלה את צריכתו. גם מתיו קוטשן ולאורה גרנט ממדינת אינדיאנה הגיעו לתוצאות דומות: הם עשו מחקר על 7 מליון משפחות במשך יותר מ-3 שנים. המחקר חד-משמעית מראה עלייה של 14% בצריכת החשמל בתקופת שעון הקיץ. קבוצת חוקרים מאירופה וארה"ב פרסמה בעיתון "שפיגל" תוצאות של מחקר שלהם: הנהגת שעון הקיץ לא רק שלא מקטינה את השימוש באנרגיה אלא מגבירה אותו ב-1-4% בגלל שימוש מוגבר במכשירי חימום/קירור.

מחקר סטטיסטי בעיר סרטוב שברוסיה הראה שכמות ההזעקות של מד"א בשבוע שאחרי הזזת השעון עלה ב-11%, וכמות ניסיונות ההתאבדות (מוצלחים או לא) – ב-60%! מחקר סטטיסטי רחב שנעשה באיזורים שונים ברוסיה ע"י המכון לחקר הרפואה הראו, שבשבועות שלאחר הנהגת שעון הקיץ יש עליה של 12% בהזעקות של מד"א, עליה של 66% בהתאבדויות, עליה של 29% במוות מתאונות, עליה של 29% במקרי מוות מאוטם שריר הלב. עם הזמן המצב לא תמיד משתפר, וגם אם משתפר – לא מגיע למימדים שלפני הנהגת שעון הקיץ. כך למשל, בשבוע אחרי הנהגת שעון הקיץ יש עליה בתאונות הדרכים ב-11%, כעבור שבועיים – ב-29%. הנתון אף פעם לא חוזר למימדיו שלפני הנהגת שעון קיץ. שעון הקיץ גורם לבעיות מיוחדות אצל אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה ואצל אנשים שלוקחים תרופות לפי השעון.

שעון הקיץ מעלה את כמות תאונות העבודה ותאונות הדרכים, גורם להפרעות שינה, תנודות במצב הרוח, ירידה ביעילות במקום העבודה, תנודות לחץ דם, הפרעות הורמונאליות, תסמונת העייפות הכרונית, בעיות עיכול, הרגשה כללית לא טובה, דופק מהיר, כאבים בחזה, כאבי ראש בלתי מוסברים, עליה בצריכת הסיגריות בקרב מעשנים וצריכת האלכוהול בקרב אלכוהוליסטים. בשבועות הראשונים לאחר כניסתו של שעון הקיץ כמות הביקורים בקופת חולים עולה, כמו גם התמותה הכללית. בנוסף ישנה עלייה בסכסוכים ומריבות והחמרה של מחלות כרוניות, כמו ארתריטיס, אוסטיאוכונדרוזיס, סכרת וכו'.

נמצא שלאנשים בריאים לוקח כ-3 שבועות כדי להסתגל לשעון קיץ, לאנשים עם בעיות בריאותיות (ונכון להיום רוב האנשים הם כאלה...) – הרבה יותר. כ-30% מהאנשים העובדים לא מצליחים להסתגל לשעון קיץ בכלל. אצל ילדים תקופת ההסתגלות לשעון קיץ נמשכת כ-8 שבועות. מחקרים רבים מצביעים גם על כך שעון קיץ פוגע בהתפתחות מערכת העצבים והמוח אצל הילדים. כידוע אנשים נחלקים ל"אנשי בוקר", ששעות הפעילות האפקטיבית ביותר עבורם הן שעות הבוקר, "ציפורי לילה", ששעות האפקטיביות ביותר עבורם הן שעות מאוחרות ואנשים אריתמיים ששעות השיא בפעילות שלהם הם באמצע יום. כפי שאתם מבינים, "ציפורי לילה" נפגעים הכי קשה מהנהגת שעון קיץ.

לכלבים לוקח כחודשיים להסתגל לשעון קיץ. בעלי כלבים מכירים את זה. ברוסיה הנהיגו שעון קיץ לכמה שנים ותוך כדי כך ערכו מספר מחקרים בהם השתתפו בין מאה אלף לכמה מליוני אנשים. בעקבות מחקרים אלו שעון הקיץ בוטל כמזיק לאנשים, חיות מחמד וחיות משק. האגודה המלכותית למניעת תאונות של בריטניה טוענת שויתור על שעון הקיץ יקטין משמעותית את כמות התאונות למיניהן ויציל את חייהם של אנשים רבים. גם חברת הביטוח הבריטית RAC שעשתה מחקר סטטיסטי מטעמה, מצאה שבכל שנה הזזת מחוגי השעון גורמת לעליה בתאונות קטלניות. כל נהרג שלישי הוא הולך רגל. גם הכמות של תקיפות אנשים ברחובות עולה ב-15% אחרי הזזת השעון.

אם שעון הקיץ כל כך מזיק, למה לא מבטלים את הנוהל הזה? יש אומרים שזה בגלל אינטרס של חברות התרופות. לפחות לא נראה שמישהו חוץ מהן מרוויח מהעניין. לי אישית הטענה נשמעת מוגזמת: נראה לי שתקיפה של חברת התרופות פשוט נכנסה לאופנה. בואו ניתן להן קרדיט: נכון שלכל תרופה יש את תופעות הלוואי שלה, אבל יש תרופות שהצילו לא מעט חיי אדם. וגם קשה לי לדמיין שרשעות כזו אפשרית. יש גם דעה שמדובר באיזשהו ניסוי המוני. גם דבר כזה קשה לי לדמיין, אבל גם אם כן – הרי התוצאות כבר די ברורות. אז מה, שוב פוליטיקה? או שאלה סתם אינרציה וחוסר דעת שגורמים למיליוני אנשים לסבול במודע או שלא במודע?

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
שעון קיץ שמש שינה עירנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד