כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כיצד מקומות העבודה יכולים לצמצם את מספר תאונות הדרכים?

מקומות העבודה יכולים לעבוד יחד עם המשטרה כדי לפתח נוהל לזיהוי וחקירת תאונות עייפות. אור ירוק: "על מקומות העבודה מוטלת האחריות לספק לנהגים המקצועיים שלהם את התנאים הטובים ביותר כדי לשמור על בטיחותם"

כיצד מקומות העבודה יכולים לצמצם את מספר תאונות הדרכים?
הכי כדאי. לכו לעבוד בחברת החשמל



בעשור האחרון עלה משמעותית מספר המשאיות הנוסעות בכבישי אירופה. תאונות דרכים שבהן מעורבות משאיות נוטות להיות חמורות יותר מתאונות אחרות בגלל הגודל והמאסה של כלי הרכב.פרויקט PRAISE (Preventing road accidents and injuries for the safety of employees) מציע מספר פתרונות כיצד ניתן לצמצם את מספר תאונות הדרכים במקומות העבודה.
מחקרים אמפיריים לגבי סיבות התנהגותיות לתאונות שבהן מעורבות משאיות בוצעו בגרמניה, פינלנד ובריטניה, והראו כי אחוז התאונות שנגרמו על ידי עייפות היה גבוה יותר מאשר מה שנמצא ברישומים הסטטיסטיים הרשמיים.

תאונות הנגרמות על ידי נהגים עייפים מתרחשות בעיקר בנסיעות ארוכות על כבישים מונוטוניים בין השעות 02:00-06:00 ובין 14:00-16:00 אחר הצהריים. לעתים שיאי התאונות בלילה, הם פי 10 ואף יותר מאשר בשעות היום. קבוצת סיכון גבוה הם הנהגים המקצועיים כאשר במחקר שנערך על ידי מכון המחקר SWOV מצא כי נהגי משאיות שנוסעים בין מדינות דיווחו על הירדמות בשכיחות גבוהה יותר מאשר נהגי מכוניות פרטיות (23% לעומת 10).

יותר משליש מהם דיווחו, כי בשנה האחרונה הם התחילו או המשיכו לנהוג למרות שחשו עייפים.
באופן כללי נהגים מקצועיים נוסעים לנסיעות ארוכות יותר, נוהגים יותר תחת לחץ וצפויים יותר לעסוק בעיסוקים מסיחי דעת בזמן נהיגה. איכות שינה ירודה ומשקל עודף משפיעים על עייפות הנהג כמו גם כדורי שינה ותרופות. מי שיכול להירתם ולצמצם את מעורבות נהגי המשאיות בתאונות הם מקומות העבודה. ניתן לעשות זאת על ידי מעקב ואיסוף נתונים של מעורבות הנהגים בתאונות, על ידי חקירה טובה יותר של הסיבות לתאונות כדי להבין את הגורמים ולאמץ אמצעים לפתרון.

מקומות העבודה יכולים לעבוד יחד עם המשטרה כדי לפתח נוהל לזיהוי וחקירת תאונות עייפות. על ידי איסוף נתונים ניתן לאפיין את התאונות של הנהגים המקצועיים אל מול נהגי כלי הרכב הפרטיים ובנוסף לחזק את האכיפה והמודעות לזהירות בדרכים בארגון. ארגון שיצליח לצמצם את מספר תאונות הדרכים ירוויח פחות היעדרויות של העובדים, פחות תאונות עם נפגעים ונזק, פדיון גבוהה יותר, גיוס קל יותר של עובדים ותדמית טובה יותר של הארגון.

עמותת אור ירוק: "על מקומות העבודה מוטלת האחריות לספק לנהגים המקצועיים שלהם את התנאים הטובים ביותר כדי לשמור על בטיחותם. מעבר לתקינות כלי הרכב ושעות שינה מספקות, מקומות העבודה צריכים לפעול על מנת ליצור אקלים בטיחותי כדי שימנע תאונות דרכים ואבדות בנפש ופגיעה בציוד".
מקום אור ירוק עייפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד