י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כך זה יעבוד

ההליך החוקתי שצפוי לראשונה בתולדות המדינה

מחר יודיע הנשיא ליו"ר הכנסת, לראשונה בתולדות המדינה, כי לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה, אזרחי ישראל אינם מורגלים לפרוצדורה הפוליטית החריגה ולכן אנו מגישים בפניכם את הלו"ז המלא הצפוי לנו על פי חוק יסוד הממשלה  

ההליך החוקתי שצפוי לראשונה בתולדות המדינה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מה צפוי לנו ב-21 הימים הקרובים? מחר (חמישי) בשעה 13:15 ימסור נשיא המדינה ראובן ריבלין לסגן הנשיא ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את ההודעה הרשמית בדבר סיום המנדט ולאחר מכן ישאו השניים הצהרות לתקשורת.

על פי לשון ההודעה שימסור הנשיא, עברה תקופת 28 הימים שהיתה נתונה לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה, ולא עלה בידו לעשות כן ולפיכך על פי סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה, מיום ה-21.11.2019 רשאים רוב חברי הכנסת (61 חברי כנסת לפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), שהסכים לכך בכתב, והכל בתוך 21 ימים.

התהליך החוקתי הצפוי ב-21 הימים הקרובים אשר תכליתו מתן הזדמנות אחרונה לחברי הכנסת, להביא להרכבתה של ממשלה לפני התפזרות הכנסת ויציאה לבחירות נוספות, הינה מקרה היסטורי בתולדות מדינת ישראל וכדי להכניס אתכם לעניינים, זה מה שהחוק אומר לגבי ההליך:

1. סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה קובע, כי במצב בו לא הורכבה ממשלה על פי ההליכים הקודמים הקבועים בחוק, עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים 61 חברי כנסת (לפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), שהסכים לכך בכתב.

2. שלב זה (בן 21 הימים), מתחיל ביום 21.11.2019 (עם סיום תקופת 28 הימים, שהיתה נתונה לחבר הכנסת בנימין גנץ) ויסתיים ביום רביעי, 11.12.2019 בשעה 24:00.

3. משעה שהוגשה לנשיא המדינה בקשה שכזו עליו המדינה להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה, בתוך יומיים.

4. לחבר הכנסת שהתפקיד להרכיב ממשלה הוטל עליו לפי הליך זה נתונה תקופה של 14 ימים למילוי תפקידו.

5. במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, בתוך 21 הימים, על נשיא המדינה להודיע ליו"ר הכנסת כי לא הוגשה בקשה כאמור, והכנסת תתפזר ותצא לבחירות בהתאם לאמור בסעיף זה.

6. לחברי הכנסת נתונים 21 יום להגיש את הבקשה לנשיא המדינה, ועל פי לשונו של הסעיף, אין צורך להמתין לתום התקופה האמורה על מנת להגיש את הבקשה לנשיא המדינה וניתן לעשות זאת בכל עת, בתוך התקופה האמורה.

7. בתוך יומיים, ממועד הגשת הבקשה לנשיא המדינה, בין אם הוגשה בסמוך לתום 21 הימים ובין אם הוגשה קודם לכן, על הנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה.

8. הבקשה תוגש לנשיא המדינה, בבית הנשיא, בכתב, באופן ידני. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת (לפחות), וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה.

9. משהודיע הנשיא ליו"ר הכנסת, כי לא הוגשה לו בקשה, לפי סעיף 11(ב) לחוק היסוד, יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני תום הכהונה, והבחירות לכנסת יתקיימו ביום ג' האחרון שלפני תום 90 הימים מיום הודעת הנשיא.

בתוך כך, היועץ המשפטי לכנסת עורך הדין אייל ינון, הפיץ הערב לחברי הכנסת מכתב ובו חוות דעת והנחיות בעניין תקופת 21 הימים שהחלה עם הודעת יו"ר 'כחול לבן' חבר הכנסת בני גנץ כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה.

בתקופה זו רשאים לפחות 61 ח"כים לבקש מהנשיא כי יטיל את הרכבת הממשלה על כל אחד מחברי הכנסת.

בחוות הדעת ששיגר יועמ"ש הכנסת לח"כים, ישנה התייחסות לשאלות שונות שנשאלו בימים האחרונים, הן על ידי חברי הכנסת והן על ידי גורמים נוספים, וכן הנחיות הנוגעות לאופן הגשת הבקשה. יצוין כי חוות הדעת ניתנה בתיאום עם היועצת המשפטית לנשיא המדינה.

בחירות 2020 פיזור הכנסת הרכבת ממשלה ראובן ריבלין יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד