ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הקנאביס הרפואי האירופוני הישראלי הראשון

לראשונה בישראל: קנאביס רפואי אירופוני • המטרה: להבטיח​ כי הקנאביס הרפואי יעמוד בדרישות האיכות, היעילות והבטיחות, שהוגדרו על ידי היק"ר

הקנאביס הרפואי האירופוני הישראלי הראשון
הקנאביס הרפואי האירופוני הישראלי הראשון צילום: באדיבות המצלם


יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, התראיין לאחרונה ואמר: "המטופלים מקבלים חומר, שאינו עומד בשום סטנדרט. אדם חולה שמעשן קנאביס, שמכיל פטריות, עובשים, או שאריות של חומרי הדברה, יכול לגרום לעצמו​ לנזקים בריאותיים".

החולים הציפו לאחרונה תלונות על בעיות באיכות הקנאביס הרפואי וטענות על תופעות לוואי, כתוצאה מאיכות ירודה של הצמח. מנגד, משרד הבריאות הבטיח, שהבעיות תיפתרנה בקרוב.

עם קבלת אישור יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות ("היק"ר"), מכריזה היום קנאשור​ ​ על תחילת פעילות גידול של 180 צמחי קנאביס רפואי למטרות ולידציה (תיקוף תהליך הייצור),  במתקן גידול Indoor בשיטה אירופונית. הולידציות הן תהליכי הסמכה, שמטרתם להבטיח​ כי הקנאביס הרפואי יעמוד בדרישות האיכות, היעילות והבטיחות, שהוגדרו על ידי היק"ר.

בחברה מסבירים כי מערכת אירופונית - היא חקלאות מדויקת. הצמחים גדלים ללא​ מצע אדמה מתחת. ההשקיה והדישון נעשים ישירות לשורשי הצמח, במנות קטנות ובתדירות קבועה, באמצעות בקרת מחשב. הגורם המגדל שולט בפועל על תהליך הגידול ועל תנאי הגידול באופן מדויק ומלא (טמפרטורה, לחות, תאורה, מערך סינון האוויר למניעת חדירת מזיקים ושליטה על כלל רכיבי התזונה של הצמח). זאת במטרה להשיג עקביות (הדירות) בתוצרת ורמת איכות מירבית של צמח הקנאביס, העומדת בתקינה הנדרשת בישראל, וכן באירופה, באופן מוצלח יותר​ מאשר בצמח, שגדל באדמה, ותלוי בתנאי מזג האוויר, או בחשש מהמצאות מזיקים באדמה, או עובשים (כתוצאה מהשקיית יתר) ופגמים נוספים.

בעולם, נעשה שימוש במערכות גידול אירופונית, בעיקר במדינות קרות, בגידולי ירקות, תבלינים ועלים ירוקים.

לדברי רן עמיר, מנכ"ל קנאשור: "למה בחרנו בגידול בשיטה האירופונית? כי הבעיה המרכזית בתחום הקנביס הרפואי עד היום היא חוסר הדירות (עקביות) המוצרים ובטיחותם. זה נובע בעיקר בשל רגישות צמח הקנביס לתנאי הסביבה; בתנאים שונים של אור, טמפרטורה, לחות וכדומה, הצמח מפיק ריכוזים שונים של חומרים פעילים. בעיית הבטיחות נובעת מתנאי גידול, שאינם מבוקרים דיים, כדי למנוע השפעת מזיקים והתפתחות עובשים".

לדברי עמיר: "לגידול האירופוני יתרונות רבים מהיבטים חקלאיים, סביבתיים וגם מסחריים. גידול על שולחנות אירופונים מאפשר להגדיל את היבול שיתקבל פר שטח נתון. השליטה המלאה על משתני הסביבה ועל הזנת הצמח תאפשר לנו גם לקצר את זמן הגידול מ–כ 3 חודשים כיום, למחזורים קצרים יותר של חודשיים, כך שנוכל לגדל 6 מחזורים בשנה. וזה עניין​ קריטי לחולים בעת הזו, שנתקלים בקשיי אספקה ובחוסר זמינות של הקנאביס הרפואי.
הגידול האירופוני מאפשר הקטנת תשומות (כמו: שימוש מופחת במים בזכות היכולת לדייק ולהשקות באופן מועט ומדויק, במחזורי זמן של אחת לשש דקות), שמירה מיטבית יותר על הסביבה (שכן, בגידול האירופוני במבנה בנוי סגור ומבוקר אין כמובן ריסוסים). החקלאות המדויקת היא הבסיס לקבלת צמחי קנאביס רפואי הדירים".

עמיר מוסיף כי: "כשנקבל את אישור היק"ר לגידול המסחרי, ואנו מאמינים שזה יקרה בשבועות הקרובים, תתחיל החברה לגדל את הצמח בשתי מערכות גידול שונות, ותשווה ביניהן כדי למצוא איזו מהן יעילה יותר, בין היתר, מבחינת הקטנת השימוש במשאבים והגדלת היבול לשטח נתון. המערכות הן: של חברת AEssense; מדובר במערכת גידול, המסוגלת להכיל כ- 16 צמחים למ"ר והמערכת הניסיונית של חברת growin- המסוגלת להכיל מעל 200 צמחים למ"ר".

נציין, כי שיטת הגידול אינה הידרופונית, אלא אירופונית. בגידול הידרופוני: השורשים נמצאים בתוך אמבט מים. בשיטה אירופונית – יש התזה, ספריי של מים על השורשים (אירו=אוויר), משום שהשליטה על הלחות חשובה בגידול הקנאביס הרפואי למניעת עובשים.

קנאביס רפואי ייצוא קנאביס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד