י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חודש טוב

כמו פנס קטן לתוך עין של גנב: מאירים נקודה לראש חודש כסלו

דמיינו בית חשוך לחלוטין שנכנס אליו גנב, ולפתע מוארת אל תוך עינו נקודת אור קטנה - הוא מיד יברח, נכון? כך בעבודה שלנו בנפש עלינו להביא רק מעט טוב ויש בכוחו להסיר הרבה מאוד רע • תובנה לחודש כסלו

כמו פנס קטן לתוך עין של גנב: מאירים נקודה לראש חודש כסלו
מאירים את האור צילום: pixabay

רגע אחרי שהחמאתי לעצמי על הזיכרון בדבר חולצותיהן הלבנות של הבנות, לכבוד ראש חודש (כן, כל אחת צריכה להחמיא לעצמה ועל כמה שיותר דברים!), שאלה אותי הקטנה, 'איזה חודש זה'? ואני עניתי במאור פנים: 'כסלו'. 

איכשהו, שמתי לב כי כאשר אומרים את שם החודש, הדבר מגיע עם נימה מתאימה לאופי שלו. בדיוק כמו שעכשיו שם החודש גרם לי לחייך.

לא יכולתי שלא לחשוב על מהות ותובנות שקשורות לחודש כסליו.

כמה יפה לגלות, כי על אף שחג החנוכה יחול רק בסוף החודש, אנחנו כבר עכשיו ניזונים מהמחשבה וההתרפסות על זיכרונות של אור נרות החנוכה. יש להם כוח להחזיק אותנו מעל פני המים. ובכלל, אם נסתכל על המשמעות של נר אחד קטן, נגלה עולמות מלאים. ובמה דברים אמורים?

דמיינו בית חשוך. גנב נכנס פנימה ומתחיל לבצע את זממו. אוסף שלל בזהירות ובזריזות, מקפיד להשאיר חשיכה מוחלטת. לפתע, מגיח מולו אדם, בידו פנס אצבע קטנטן, בעל אור חלש וחיוור, והוא מכוון אותו ישירות לתוך העין של הגנב. כל הבית באפלה מוחלטת, אך מה יקרה באותו רגע שנקודת האור תאיר על הגנב? הוא יברח מיד, ברור.

כך גם אנחנו בחיים. לעתים יש מצבים שנראים לנו חשוכים מאוד, והדרך להאיר אותם חייבת להיות ארוכה וקשה. יודעים מה? בואו נפשט את זה אפילו יותר. אדם שמן מאוד שצריך לרדת לפחות 50 ק"ג. הוא מסתכל על הממצאים וחושב לעצמו: לרדת 50 ק"ג? איך אפשר? איך אצליח? זה המון, אין סיכוי. אבל אם היו אומרים לו שהוא צריך לרדת רק ק"ג אחד, היה לו קל יותר וכך כל שבוע היו אומרים לו רק ק"ג אחד... בסוף התהליך, היו יורדים כל 50 הקילוגרמים.

גם בעבודת הנפש הדבר זהה: לא צריכים להסתכל על 50 הקילוגרמים שיש לנו להוריד, אלא רק לנסות להוריד קילו. אתם בעצבות גדולה? כאב? בכי? נסו באופן חיצוני לחלוטין, להביא את הפה שלכם לצורת חיוך. יש לכך השפעה על המוח, גם אם אתם מרגישים הכי זוועה. הדבר נראה לכם לא אפקטיבי ולא שווה? דעו לכם שאם תקפידו, רק על דבר אחד קטנטן, הוא ישנה לכם לפחות משהו קטן בחיים - לטובה.

שמעתי בשם הרבי מלובאוויטש, ומקווה שאיני טועה במקור, על הרעיון של סור מרע ועשה טוב - הרבה פעמים אנחנו לא יכולים להיות יותר חזקים מהרע, ולכן לא צריכים להתעסק בלסור ממנו. במקום זה נתמקד בעשה טוב. כשאנחנו פונים לחיובי, אנחנו יכולים לנצח.

ולא סתם אומרים מעט אור דוחה הרבה חושך. זוכרים את הבית החשוך והגנב? מספיקה נקודת אור קטנה כדי להבריח גנב. אז אף פעם אל תתייאשו אם מחכה לכם עבודה קשה, רק תעשו טוב אחד קטן לעצמכם או למישהו אחר ותראו שינויים לטובה.

חודש טוב ומבורך! 

כסלו אור חנוכה נרות חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד