י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סוף לעוקץ התורני

5 שנות מאסר נגזרו על הנוכל שהונה חרדים

בית המשפט גזר היום על דוד גולן שעקץ חרדים גברים ונטל מהם סכומי כסף גדולים במרמה, חמישים ושמונה חודשי מאסר בפועל, פיצוי למתלוננים בסך 139,900 ₪ וקנס כספי בסך 20,000 ₪

5 שנות מאסר נגזרו על הנוכל שהונה חרדים
חרדי בוחן יהלומים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשלהי 2017 בית המשפט אמנם לא האמין לגרסתו, אך זיכה אותו מחמת הספק. השבוע לאחר חקירה אינטנסיבית של מחלק ההונאה במשטרת ירושלים, הוגש כתב אישום נגד דוד גולן על הונאה של 140,000 ש"ח ומעצרו הוארך עד תום ההליכים, כפי שנחשף וסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. השבוע הוא נשפט ל-58 חודשי מאסר בפועל וכן פיצוי בסך 139,900 לנפגעים.

בית המשפט השלום בירושלים גזר על דוד גולן (47) חמישים ושמונה חודשי מאסר בפועל, פיצוי למתלוננים בסך 139,900 ₪ וקנס כספי בסך 20,000 ₪. גולן הורשע בעשר עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ובשני תיקים נוספים הורשע בגין קבלת דבר במרמה ושימוש במסמך מזויף.

דוד גולן שקיבל כאן ב'בחדרי חרדים' את הכינוי "העוקץ התורני", על שם מעשיו. נהג לנצל את כישורי השכנוע שלו, ובאמצעות שורה של מצגי שווא גרם לאנשים שניקרו בדרכו, מרביתם בני המגזר החרדי, להעביר לידיו סכומי כסף כהלוואה כביכול, לצורך ביצוע עסקה לרכישת יהלומים ולעיתים בתמורה לפיקדון בדמות יהלומים מזויפים. לאחר קבלת הכספים נהג הנאשם להיעלם ולהפסיק להשיב לשיחותיהם של המתלוננים.

דוד גולן נהג לפנות ברחוב אל עוברי אורח בעלי חזות חרדית, בעיקר חסידי גור, ולשאול היכן יוכל למצוא רב שיפסוק לו "היתר עסקה" בהלכות ריבית. כאשר התעניינו המתלוננים בשאלותיו, סיפר להם הנאשם בכזב, כי הוא מתעסק ביהלומים וכי נקרתה לפתחו הזדמנות לעסקה, אשר את מרבית רווחיה הוא מעוניין לתרום לצדקה אך חסר לו סכום כסף לצורך ביצוע העסקה.

בהמשך לכך טען כי הוא מחפש רב על מנת להיוועץ עמו בהלכות ריבית, שכן מצא אדם המעוניין להלוות לו את הסכום הדרוש בריבית. משרכש את אמון המתלוננים, שכנע אותם הנאשם למסור לידיו את סכום הכסף החסר כביכול לעסקה, לעיתים כהלוואה ולעיתים כשותפות בעסקה, כשהוא מבטיח להשיבו בתוך מספר ימים.

בכדי לחזק את אמונם נקט מפעם לפעם צעדים נוספים כגון מסירת יהלומים מזויפים כפיקדון או חתימה על שטר עסקה תוך מסירת פרטים כוזבים. בעקבות מצגי שווא אלו, קיבל הנאשם במרמה מקורבנותיו סכומי כסף בסך כ-140,000 ש"ח (לאחר צירוף שני תיקים נוספים בהם הורשע בקבלת דבר במרמה) אשר מתוכם לא השיב דבר למתלוננים עד יום מתן גזר הדין.

עו"ד גיתית גלבוע, מפרקליטות מחוז ירושלים: "בית המשפט גזר על הנאשם עונש מאסר ממושך נוכח התנהלותו המרמתית לאורך שנים ארוכות, פגיעתו החוזרת ונשנית בחברה והעובדה שביצע עבירות גם בשעה שהתנהלו נגדו הליכים משפטיים. בנוסף הדגיש בית המשפט את החשיבות בהטלת עונש כספי אשר יהווה פיצוי מסוים למתלוננים ויבטא את חוסר הכדאיות הכלכלית בביצוע העבירות".

בית המשפט קבע כי יש לראות בחומרה את מעשיו של הנאשם לנוכח השיטתיות של המעשים, החזרה עליהם, סכומי הכסף הגדולים שהתקבלו במרמה ומידת ההשקעה שהשקיע הנאשם בתכנון העבירות ויצירת מצגי השווא. בגזר הדין כתבה השופטת סקפה שפירא, כי "הנאשם הגה את תכניתו העבריינית והוציא אותה אל הפועל לבדו. המעשים בוצעו בצורה שיטתית ומתוחכמת, שדרשה ממנו מידה רבה של תעוזה ויצירתיות".

עוד כתבה השופטת, כי "הנאשם, שהצטייד בלבוש ואביזרים מתאימים לביצוע העבירה, בחר בקפידה את קורבנותיו, השייכים כולם למגזר החרדי והפגין ידע בנושאי הלכה ובדמויות בולטות בעולם החרדי, שסייעו לו לרכוש את אמון הקובנות. הנאשם ניצל את תרבות הערבות ההדדית וגמילות החסדים הנוהגת בקרב הציבור החרדי, וקיבל במרמה כספים גם מקורבנות אשר חלקם היו מבוגרים מאוד, חלקם- הפרוטה לא הייתה מצויה בכיסם והם לוו בעצמם כספים כדי להלוות אותם לנאשם".

עוקץ עוקץ הלוואות העוקץ התורני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד