י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פארסת גיוס החרדים

צה"ל מאשר: ישנם פערים בנתוני הגיוס; בריק תוקף: 'קשר שתיקה'

לאחר הפרסום הדרמטי הבוקר של כתבת כאן 11 כרמלה מנשה על כל שבצה"ל מזייפים נתוני גיוס חרדים כדי לעמוד ביעדים, בצה"ל מאשרים את הפערים בנתונים • הרמטכ"ל אביב כוכבי מיהר למנות היום ועדה בראשות אלוף במיל' רוני נומה, לבחון את אופן החישוב של נתוני גיוס החרדים

צה"ל מאשר: ישנם פערים בנתוני הגיוס; בריק תוקף: 'קשר שתיקה'
אילוסטרציה צילום: דוד כהן,פלאש 90

בעקבות הפרסום הבוקר בכאן 11 על כך שנתוני גיוס החרדים בצה"ל - זוייפו, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מינה היום (רביעי) ועדה בראשות אלוף במיל' רוני נומה, כדי להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב של נתוני גיוס החרדים. כמו כן הורה להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו.

בצה"ל אומרים, כי במסגרת בדיקה אותה יזמו לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. "בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה"ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב".

בצה"ל אומרים כי במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. "גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי" אומרים.

מבדיקה ראשונית של צה"ל עולה, כי בספירה "נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים" אומרים בצה"ל, על הפרסום של כרמלה מנשה בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב', כי במשך שנים צה"ל זייף בכוונה תחילה והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא.

על פי הפרסום, בצבא שיקרו לכל הגורמים הממשלתיים: לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון - כדי לעמוד ביעדי הגיוס. בשנת 2017 דיווח צה"ל על כך שגויסו 3,070 חיילים חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. בשנים 2013-2018 פעל בצה"ל מדור לגיוס חרדים בראשות רב סרן, והיה לחץ לגייס חרדים בעקבות חוק טל. על פי הפרסום, המדור זייף את מספר החיילים החרדים שמתגייסים כדי להשתיק את הביקורות. בשנת 2011 היו 600 מתגייסים אך בצבא דיווחו על 1,200 חרדים שהתגייסו ובכל שנה הגדילו את המספרים ודיווחו על עליה.

בסוף שנת 2018 הוקמה מנהלת חרדים צבאית שבראשה עומד סגן אלוף תלם חזן שהיה סגן מפקד חטיבת הצנחנים. כשהתבקש לדווח על כמות החרדים שהתגייסו באותה שנה, הוא ערך בדיקה מדוקדקת בכל יחידות צה"ל והגיע ל-1,650 חיילים. הוא נתבקש להגדיל את המספרים או "לעגל" כדי להתאים אותם לדיווח המזויף של 2017 שלפיו גויסו באותה שנה 3,070 חיילים חרדים.

נציב קבילות החיילים לשעבר יצחק בריק, תקף את צה"ל. בריאיון לאסתי פרז בתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב' אמר: "אחת התופעות בצה"ל שהולכת ומעמיקה זה קשר שתיקה. בהרבה מאוד מקרים מפקדים מדווחים נתונים לא נכונים - לפיקוד הבכיר מגיעה תמונה מעוותת. הצבא ניסה להרוויח זמן. אנשים בתוך המערכת יודעים להגיד שזה זיוף - הגיע הזמן לשים לזה סוף".

בהתייחס להחלטה למנות ועדה שתבחן את אופן איסוף הנתונים, אמר בריק: "הרמטכ"ל כוכבי מבין את הבעיות ונכנס לעובי הקורה". נציב הקבילות לשעבר הוסיף כי "בכירים בצה"ל הגיעו אל סא"ל תלם בימים האחרונים ואמרו לו לשנות את הנתונים - עכשיו מנסים 'להרוג את השליח'".

בצה"ל אומרים כי במסגרת הבדיקה החוזרת לשנת 2017, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות. כאמור, בעקבות כך הרמטכ"ל הנחה לבדוק את אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018).

"צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה"ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה"ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה".

גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד