י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לקראת ביקור הקנצלרית: תושבי אושוויצ'ים נשאלו על התחושות

לקראת ביקורה של קנצלרית גרמניה במחנה ההשמדה המפורסם אושוויץ-בירקנאו, רואיינו תושבי העיירה אושוויצ'ים ששיתפו בתחושות, איך זה לגור בשכנות למקום בו התרחשו הזוועות: "אנו זוכרים וצריכים לחיות כאן חיים נורמליים למרות העבר הקשה"

לקראת ביקור הקנצלרית: תושבי אושוויצ'ים נשאלו על התחושות
אושוויץ צילום: pixabay

תושבי העיירה אושוויצ'ים, העיירה הפולנית הסמוכה למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, תועדו על ידי סוכנות הידיעות AFP ביום חמישי האחרון, יום לפני שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עשתה את ביקורה הראשון במחנה.

בעיירה אושוויצ'ים מתגוררים כ-40,000 פולנים המנהלים את חייהם הרגילים בצל המחנה הריכוז הנאצי המפורסם ביותר, מעל מיליון יהודים נרצחו במחנה.

דוד קרליק, סטודנט במכללה שנמצאת במרחק של כמה מאות מטרים מהשער המפורסם ומעליו השלט "העבודה משחררת", אמר ל-AFP: "המבקרים מאמינים שאפילו שלושה דורות אחר כך, עלינו להיות באבל כל היום, כל יום".

"כן, אנחנו מכירים את ההיסטוריה. הבניין בו אני לומד שימש בעבר כמגורים עבור נשות האס אס. אבל היום זה בית הספר שלנו", התגאה קרליק.

אנה דודה, גם היא סטודנטית במכללה, אמרה כי "הגרמנים הם שבנו כאן את מחנה ההשמדה הגדול ביותר בזמן המלחמה. לנו, תושבי אושוויצ'ים, לא היה שום קשר לזה. אבל אנו זוכרים וצריכים לחיות כאן חיים נורמליים למרות העבר הקשה".

מחצית משמות הרחובות באושוויצ'ים קשורים לאושוויץ. קבר אחים של 700 קורבנות, שוכן בצומת של שני רחובות הנקראים "מגורשים" ו"מחנה". ולוחות זיכרון נראים ברחבי העיר, "אלה שגרים כאן שומרים על הלהבות בחיים", אמר תושב אושוויצ'ים ג'רזי טוביאס.

לפני עליית הנאצים לשלטון התגוררו בערך 8,000 יהודים באושוויצ'ים, יותר ממחצית מאוכלוסיית העיירה. באוקטובר 1939 סיפחו הנאצים את העיירה לשליטה שלהם.

בשנת 1940 הנאצים השתמשו בעובדי כפייה כדי לבנות את מחנה הריכוז וגירשו את התושבים הפולנים הסמוכים מהאזור. בשנים 1940 ו-1941. כ- 17,000 איש מהעיירה אושוויצ'ים וכפרי הסביבה גורשו מבתיהם, ושמונה כפרים נמחקו לחלוטין מהמפה. רק 7,600 תושבים נותרו באושוויצ'ים עד אפריל 1941.

יהודי אושוויצ'ים גורשו בכמה שלבים ובהמשך גורשו לאושוויץ, שם נהרגו רובם בתאי הגזים הסמוכים לבתיהם לשעבר.

"זכירת הפשעים היא אחריות שאינה מסתיימת לעולם", אמרה הקנצלרית מרקל במהלך ביקורה באושוויץ ביום שישי האחרון, והוסיפה כי היא חשה "בושה עמוקה מול הפשעים הברברים שביצעו הגרמנים כאן".

"שום דבר לא יכול להחזיר את האנשים שנרצחו כאן. שום דבר לא יכול להפוך את הפשעים חסרי התקדים שבוצעו כאן. פשעים אלה היו ויישארו חלק מההיסטוריה הגרמנית, ויש לספר את ההיסטוריה הזו שוב ושוב. להיות מודעים לאחריות הזו, וזה חלק מהזהות הלאומית שלנו, ההבנה העצמית שלנו כחברה נאורה וחופשית".

"אני מרכינה את ראשי בפני קורבנות השואה", אמרה מרקל והוסיפה כי עליית האנטישמיות בגרמניה בשנים האחרונות הגיעה ל"רמה מדאיגה".

"כדי להילחם באנטישמיות יש לחלוק את ההיסטוריה של מחנות ההשמדה, יש לספר אותה", ציינה מרקל.

אושוויץ אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה השואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד