י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"יקל באופן משמעותי על החולים"

חוקרים בישראל פיתחו בדיקת דם לאבחון מחלת הפרקינסון

חוקרים באוניברסיטה העברית פיתחו בדיקת דם ייחודית שתאפשר אבחון שאינו פולשני ויעיל למחלת הפרקינסון • הבדיקה מבוססת על התכונות הביוכימיות של החלבון אלפא סינוקלאין, שגורם להתנוונות תאי העצב במוחות של חולי פרקינסון

חוקרים בישראל פיתחו בדיקת דם לאבחון מחלת הפרקינסון
אילוסטרציה צילום: unsplash

מחלת הפרקינסון היא מחלה כרונית פרוגרסיבית הפוגעת בתאי המוח וגורמת לניוון של תאי העצב. המחלה מתאפיינת גם בפגיעה בתאי עצב במערכת ההיקפית, כולל בדרכי העיכול. עובדה זאת מאפשרת קיומם של סמנים למחלה הנמצאים במערכות ההיקפיות של הגוף ומופרשים אל הדם. כיום, אבחון המחלה מתבצע על ידי נוירולוג מומחה, בהתאם לסימפטומים המדווחים על ידי החולה. דבר ידוע הוא שיש קושי רב באבחון המחלה, בפרט בשלביה המוקדמים כיוון שהמחלה הטרוגנית ומתאפיינת בהופעת סימפטומים שונים בין חולה לחולה. בנוסף, חלק מהסימפטומים חופפים עם מחלות נוירולוגיות אחרות וכתוצאה מכך חולים רבים מאובחנים באופן שגוי, וטיפול מתאים מתעכב עבורם. קושי נוסף הנגרם מהאבחון הבעייתי מתבטא בבדיקת יעילותן של תרופות חדשות למחלה.

פרופ' רונית שרון מבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית וצוות המחקר שלה בהובלת הסטודנטית סועאד עבד אלהאדי, בחנו בתקופה האחרונה פיתוח של בדיקת דם ייחודית שתאפשר אבחון שאינו פולשני ויעיל למחלה. הבדיקה מבוססת על התכונות הביוכימיות של החלבון אלפא סינוקלאין, שגורם להתנוונות תאי העצב במוחות של חולי פרקינסון. הממצאים המוקדמים שהתקבלו במעבדה הראו שהחלבון מופיע בצורונים טוקסיים (רעילים) בדם בדומה לצורונים המופיעים במוחות החולים.

הצוות האוניברסיטאי יצר קשר עם רופאי המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי הדסה ובעזרתם נבחנו דוגמאות דם של חולי פרקינסון ואנשים בריאים. בבדיקה כמותית הושוותה רמתם של אותם צורונים טוקסיים לחלבון אלפא סינוקלאין בין קבוצות הנבדקים, "ולהפתעתנו הצלחנו לאבחן את הקבוצות השונות ביעילות משביעת רצון", סיפרה פרופ' שרון.

בשלב הבא, נבחנו דוגמאות דם מחולים ובריאים בצורה "עיוורת". במדידה של למעלה מ-150 דוגמאות דם מנבדקים שונים נמצא שהבדיקה שפותחה הצליחה להבחין בין קבוצת החולים והבריאים ביעילות של למעלה מ-80%. תוצאות אלה פורסמו בעיתון Annals of Clinical and Translational Neurology. המחקר נעשה במימון קרן מייקל ג'יי פוקס למחקר מחלת הפרקינסון (Michael J. Fox Foundation MJFF) והציב סטנדרטים גבוהים לאיכות הדוגמאות ואבחון חולי פרקינסון.

השיטה אמנם טרם נכנסה לשימוש קליני, אך בשלב זה נעשים פיתוחים נוספים במעבדה לקבלת רמות דיוק עוד יותר גבוהות של האבחון. פרופ' שרון ציינה כי "עם שיפור הביצועים של שיטת האבחון, אני צופה שבעוד מספר שנים בודדות התחום יקבל תנופה שתאפשר בסופו של דבר להקל באופן משמעותי על החולים במחלה".

פרקינסון אוניברסיטה העברית בדיקת דם פיתוח ישראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד