ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מסתער על השטח

מחזה כמעט על אנושי: נתניהו כפי שלא הכרתם מעולם

הקרב על חייו: נתניהו בן ה-70 יורד לשטח, יוצא למסע שופע ואנרגטי שטרם היה כמותו ומזכיר לנו שאין עוד דמות במערכת הפוליטית שמצליחה להדביק את הקצב שלו • יומן מסע מאת יוסי אסולין

מחזה כמעט על אנושי: נתניהו כפי שלא הכרתם מעולם
נתניהו על רקע מעריציו בחדרה צילום: מתוך הפייסבוק של רה"מ

"אש, אש, אש", צעקו בלהט מאות מעריצי וחסידי נתניהו בכנס שערך בטבריה, שעה שראש הממשלה משלהב אותם ומבעיר את השטח כל העת. "זה בשביל האברמוביצ'ים", הוא מפטיר, ומוסיף שמן למדורה. את האנרגיות בחלל האולם ניתן היה לחתוך בסכין.

זהו זה, נתניהו נטש את ה'לייבים' שהעביר ברשתות החברתיות בסבבים הקודמים בקצב רצחני, וגמר אומר לרדת לשטח. בכל מקום אליו הוא מגיע, מקדמים אותו תומכיו בשירה סוחפת "ביבי, מלך ישראל, חי חי וקיים".

עוד נחזור לרגעים העוצמתיים הללו שטרם נראו כמותם בליכוד. אבל ראשית לאתגרים העומדים בפניו: כדי לזכות בכתר המיוחל זקוק נתניהו לנצח את סער פעמיים: פעם אחת את סער עצמו, בפריימריז שיתקיימו בחמישי הקרוב; ופעם שנייה את הטיעון המרכזי של סער - והלא בלתי הגיוני - ולפיו המשך כהונת נתניהו בראשות הליכוד יביא להתרסקות טוטלית של המפלגה. 

הניצחון הראשון צפוי יותר. מבחינת נתניהו, המשימה היא להביא את אחוזי התמיכה בו למקסימום ובכך להפוך את הניצחון שלו למתוק ואת הכישלון של סער לצורב. אבל הניצחון עצמו די נמצא בכיס שלו. האתגר השני, לעומת זאת, הוא קרב של ממש - חסר סיכוי לכאורה - והוא להביא לגוש הימין 61 מנדטים; ללא מיודענו ליברמן. מה שלא צלח בשני הסבבים הקודמים.

נתניהו בכפר חב"ד בשבוע שעבר. צילום: שרון רביבו, דף הפייסבוק של נתניהו

וכאן מתחיל הקרב על חייו הפוליטיים של נתניהו. את הקוד לכספת, מאמין נתניהו, הוא יוכל לפצח רק באמצעות דבר אחד - להעיר את התאים הרדומים בליכוד. במפלגה מדברים על כ-300,000 מצביעי ליכוד שנשארו בבית בסבבים הקודמים. האמת, נתוני הפתיחה שלו לא רעים בכלל. למעשה, הם היסטריים בכל קנה מידה ומעוררי השתאות.

אני עוקב אחר שלל הופעותיו של נתניהו ברחבי הארץ, לעתים מקרוב ולעתים משלט רחוק; והאיש הזה, ממרום גילו, עושה בית ספר לכולם וחורש את השטח כפי שלא ראינו מעולם. בין שלושה לחמישה כנסים ביום מצפון ועד דרום. בכל כנס הוא שופע ואנרגטי יותר מקודמו, משל היה בחור בן 30 ולא יהודי שמתחיל את העשור השמיני לחייו. והקהל, אוהו, הוא מחזיר לו אהבה אדירה. זהו מחזה כמעט על אנושי. תנסו לדמיין מכר שלכם בגילו שמסוגל לעמוד בלו"ז הצפוף הזה. רמז: ככל הנראה לא תצליחו לאתר אחד כזה.

עד כמה ההערצה אליו היא בלתי קונבנציונלית? הנה סיפור קטן שימחיש זאת: במהלך הכנס בטבריה מציג נתניהו תעודת זהות של אחד המשתתפים, ובה מופיע שהאיש קרא לבנו על שמו של ראש הממשלה - "בנימין נתניהו". נתניהו הסיר את המשקפיים שלו ואמר, "תודה למרים וישראל רפאל, שקראו לבנם בנימין נתניהו. זאת תמיכה, אפילו גבורה. אני אוהב אתכם". ברקע המעריצים שרו לו בפעם ה-100 "ביבי מלך ישראל", ונתניהו המשיך בנאומו; לא לפני שהפטיר לעוזרו בקול: "תחזיר את זה לפני שיהיה כאן תיק 9000"...

הערצה אינסופית. נתניהו מציג את ההורים שקראו לילדם על שמו. צילום: מתוך הפייסבוק

זוהי יכולת יוצאת דופן: נתניהו מגיע לטבריה ומיד מרגיש בן המקום, שוחה בזרם כאחד הטבריינים. מגיע לכפר חב"ד ותוך דקות משתלב באווירה. מגיע ליהודה ושומרון ומיד נטמע בנוף של הציונות הדתית. והמחזה חוזר על עצמו היכן שהוא רק הולך. המשותף לכל הכנסים: בכולם צועק מפעם לפעם מעריץ נלהב מהקהל אמירות בסגנון: "ביבי, אתה מלך ישראל, אני אוהב אותך".

נתניהו ממוקד מאוד בנאומים שנושא בכנסים והוא מתביית על שלושה נושאים מרכזיים: תקשורת, חוץ וכלכלה. בנושא התקשורת הוא מקפיד להזכיר את תופעת "האברמוביצ'ים", בנושא החוץ הוא מקפיד להדגיש עד כמה קשוח היה מול ממשל אובמה ועד כמה ממשל טראמפ נדיב כלפיו, ובתחום הכלכלה הוא לא מפסיק לדבר על השפל באבטלה ועל התל"ג לנפש שעבר את יפן ותכף יעבור את בריטניה וצרפת.

נתניהו מקיים ערוץ ישיר עם משתתפי הכינוסים. "יש למישהו כאן מתפקדים?", הוא מרבה לשאול בכנסים. "כן", משיבים לו בקהל. "כמה", הוא מקשה. "ארבע? תביא את כולם. תביאו את המתפקדים לקלפי וננצח".

הקרב על חייו. 61 ללא ליברמן. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אגב, מי שמתלווה אליו לכל האירועים אלו השרים ישראל כץ, מירי רגב וגילה גמליאל. המדיניות של נתניהו, למי ששאל, היא שלא להזכיר את גדעון סער בכלל. מטוב ועד רע. כאילו הוא לא קיים. במטה הליכוד מאמינים שהעלאת סער לשיח הפנים-ליכודי רק תעלה את קרנו.

דומה כי ניצחון מוחץ של נתניהו בפריימריז יביא לו תמונת ניצחון בתקשורת וייתן לו תוספת כוח להשגת מטרתו העיקרית. סער מנסה לדבר אל השכל הקר, נתניהו מכוון לבטן של המעריצים. האם יצליח לעשות את הבלתי יאמן וישיג את 61 המנדטים הדרושים? ימים יגידו.

דבר אחד ברור: בין אם אתם מעריצים את נתניהו ובין אם סולדים מאישיותו, בין אם אתם אנשי ימין ובין אם אנשי שמאל; על דבר אחד כנראה לא תחלקו - אין בסביבה עוד פוליטיקאי רעב כמוהו. אפילו לא באזור החיוג.

בנימין נתניהו גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 88 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד