י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ממש כמו מגיפה

הרבנית לאה קולדצקי חוששת למצבן הנפשי של הבנות החרדיות

הרבנית קולדצקי שגרה מכתב יוצא דופן אל נשות החינוך בציבור החרדי בו היא מבקשת מהן כי יורידו את הלחץ הכבד שמוטל על הבנות החרדיות בסמינר ובבתי ספר • "פתאום לא ישנים בלילה אין להם תיאבון יש להם פחדים נוראים" • "חייבים לעשות משהו לפני שיהיה מאוחר ח"ו"

הרבנית לאה קולדצקי חוששת למצבן הנפשי של הבנות החרדיות
אילוסטרציה צילום: מנדי הכטמן

הרבנית לאה קולדצקי בתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי והממשיכה של אמה הרבנית בת שבע ע"ה, כתבה מכתב נוקב למנהלות, למחנכות ולמורות של הציבור החרדי בו היא מבקשת מהם להוריד את הלחץ מהבנות.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בשבוע שעבר נערך יום עיון למנהלות ומורות בבתי הספר של החינוך העצמאי (שאורגן על ידי עזר מציון בשיתוף עיריית ב"ב והתוכנית הלאומית לנוער בסיכון 360) בהשתתפותה של הרבנית לאה קולדצקי שתחי' שדיברה על נושא ה'לחצים' של הילדים.

אמנם הדברים נאמרו למנהלות ומורות, אך כל הורה יוכל ללמוד מתוך הדברים את חשיבות השראת הרוגע בבית בכל שעות היממה. 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי דבריה של הרבנית הנודעת בברכותיה ואשר אלפים רבים גודשים מידי יום את חדר קבלת הקהל אצלה בבית הכנסת 'לדרמן' בבני ברק. 

"היות ובזמן האחרון מצב הבנים והבנות, מגיל צעיר ועד החתונה (סיום הלימוד). באים אליי הורים בוכים, עם ילדים רועדים פשוט שלקו בנפשם, וזה לא אחד ולא שניים. בזמן האחרון המצב ממש כמו מגיפה לא עלינו. בנים מוכשרים ממשפחות מצויינות, גיל 18 ופחות מהישיבות הכי טובות, בנות מוכשרות, יפות, וצדיקות וצנועות מגיל 12 עד 18 בערך פשוט לא יאומן, פתאום לא ישנים בלילה אין להם תיאבון יש להם פחדים נוראים, לא יכולים להתפלל ולא ללמוד ולא מרוכזים, רוצים לישון כל היום, מה קרה בדור שלנו".

הסיבה לכך כותבת הרבנית קולדצקי, "אני חושבת שזה לחץ חברתי, לחץ לימודים, שיעורי-בית רבים וקשים, מבחנים קשים, אימהות עובדות חוזרות מהעבודה, ובמקום שהבנות יעזרו קצת להורים אחרי צהריים או קצת ינוחו הכל הפוך. שיעורים, מבחנים, אסיפות, מבצעים, תוכניות טיולים, כמובן צריך דברים לשמח את הבנות אבל נראה לי שזה קצת מוגזם. ילדות מהגן עם שיעורי-בית (וכמובן השיעורים לאמא), הולכות לחברות ללמוד או חברות באות ללמוד למבחנים. במקום שההורים יהנו מהילדים, ידברו איתם, יפנקו אותם אחרי צהריים, כל הזמן מתח. תעשי שיעורים, לומדת למבחן".

הרבנית מוסיפה, כי "בנותינו בנות מלכים ונסיכות, כולנו רגישות, כולם היום חלשים בגוף ובנפש, אין כוח להתמודד. כמעט בכל הבתים בדור שלנו יש לחץ, מחלות לא עלינו, פרנסה קשה, זיווגים, בכל בית כמה ילדים מבוגרים. חייבים לעשות משהו לפני שיהיה מאוחר חס וחלילה".

לאור כל זאת פונה הרבנית קולדצקי במספר בקשות.

א. להוריד מלחץ שיעורי הבית, ב. להוריד מלחץ המבחנים, ולעשות שאלות חזרה שעליהן יהיו המבחנים, ג. לעשות מבחנים פשוטים וקלים שכולם יצליחו, ד. לתת ציונים טובים, לתמוך, לעודד ולתת כמה שיותר מחמאות, ה. לא להעניש ילדות שמאחרות בכמה דקות בבוקר (כמובן שצריך משטר, אך הכל במידה), ו. לא להעניש בנות שמאחרות בימים גשומים, ז. להחמיא כמה שיותר לבנות שמתנהגות טוב, ח. להחמיא גם להורים כמה שיותר, ט. להתחשב בבנות שיש להם בבית שמחה או חלילה אסון או קושי ומצוקה.

בנוסף היא פונה בבקשה מיוחדת למורות כיתות ח' ולמנהלות שלא ישלו תלמידות שהן בטוח יתקבלו לסמינר מסוים, משום שלפעמים גם בנות מעולות ממשפחות טובות לא מקבלים מכל מיני שיקולים. כמו כן היא מבקשת מהצוות החינוכי שיסביר לתלמידות שכל הסמינרים טובים, ובכל מקום צריך להתחבר לבנות הטובות ולהתפלל כל העת.

בסוף דבריה היא מברכת את הרב חנניה צ'ולק ועזר מציון המטפלים בנושא, ואת מי שתקשיב לדבריה ותיישם אותם.

הרבנית קולודצקי סמינרים בנות סמינרים לאה קולדצקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד